Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rynek dystrybucji materiałów budowlanych wart 40 mld zł

2016-03-09

Firma badawcza IBP Research, specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, opracowała raport na temat dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce.

Na podstawie badania kilku tysięcy punktów sprzedaży, IBP Research ocenia, że rynek dystrybucji materiałów budowlanych, w tym rynek chemii budowlanej, w 2015 r. osiągnął sprzedaż ok. 40 mld zł. Na wartość tę składają się wszystkie materiały budowlane, które są sprzedawane przez system dystrybucji (pośredników handlowych), a jednocześnie część z nich, niezależnie, trafia bezpośrednio od producentów do wykonawców budowlanych (co tworzy dodatkowe 8 mld zł). Wartość rynku dystrybucji nie obejmuje wyrobów sprzedawanych wyłącznie linią bezpośrednią (nie ma tu więc rynku dystrybucji) i nie obejmuje sprzedaży wyrobów o charakterze surowca i półproduktu (ich sprzedaż ma charakter przemysłowy a nie budowlany).

Największe przyrosty sprzedaży dystrybutorzy materiałów budowlanych osiągali w latach 2006-2008, a największą wartość bezwzględną rynek osiągnął w 2011 r. Lata 2012-2013 były wyraźnie spadkowe. Rok 2014 przyniósł z kolei lekkie ożywienie, a miniony rok wzrost o prawie 7 pp.

Rynek dystrybucji tworzą hurtownie i składy ogólnobudowlane, hiper/supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne, czyli miejsca, w których sprzedaje się chemię budowlaną. W latach 2006-2015 udział hurtowni spadł z 67% do 50%, udział sklepów specjalistycznych oscyluje wokół 7-9%, tymczasem udział hiper/supermarketów wzrósł z 25% do 42%.

Wśród sieci hiper/supermarketów budowlanych liderem jest Castorama (36% udziału), następne miajsca zajmują Leroy Merlin i OBI (łącznie te trzy sieci reprezentują 75% rynku). Resztę dzielą: Bricomarche, Bricoman, Praktiker, sklepy Mrówka grupy PSB, sklepy Majster grupy PMB, Merkury Market i Jula.

Tymczasem w obszarze hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych, zdecydowanie dominuje Grupa PSB (udział blisko 20%, bez marketów Mrówka). Po kilka procent rynku mają: Grupa Handlo-Budowa, Sieć Budowlana.pl, Saint-Gobain Dystrybucja Budowlana, SIG, Grupa PHMB, oraz sieci hurtowni instalacyjno-sanitarnych: Grupa ABG, BIMS Plus, Onninen, Grupa SBS.


chemia budowlanaIBP Research

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy warunki pogodowe wpływają na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie