2019-01-10 / Autor: Krzysztof Mrówczyński
Rozwiązania do czyszczenia instytucjonalnego to duży i rowojowy segment rynku detergentowego, na którym oferowane są wszelkie produkty zapewniające czystość i higienę poza domowym zaciszem.
Popyt na nie jest silnie powiązany z globalną koniunkturą, jako że ich odbiorcami są podmioty gospodarcze oraz instytucje, a wydatki na nie są pochodną osiąganych zysków i mogą w trudniejszych okresach podlegać optymalizacji. Dzięki korzystnym trendom makroekonomicznym zapotrzebowanie na środki do czyszczenia instytucjonalnego rosło w ostatnich latach w dynamicznym tempie. Pytanie dotyczy jednak tego, czy nie jesteśmy właśnie u szczytu koniunktury na tymże rynku?
Produkty nazywane zbiorczo środkami do czyszczenia instytucjonalnego i przemysłowego (I&I), lub inaczej czyszczenia profesjonalnego, odgrywają duże znaczenie w życiu gospodarczym oraz społecznym. Z jednej strony zapewniają czystość w miejscach publicznych, takich jak ulice, ważne punkty komunikacyjne (np. dworce, lotniska, stacje metra), czy obiekty zbiorowego zakwaterowania (hotele), dbając o ogólny komfort i walory estetyczne codziennego otoczenia. Z drugiej strony służą zachowaniu właściwej higieny szczególnie wrażliwych miejsc, takich jak szpitale czy szkoły, jak również miejsc codziennej pracy (biura, urzędy, zakłady produkcyjne). Nie należy również zapominać o kluczowej roli, jaką artykuły te odgrywają w zapewnieniu wymaganego poziomu czystości i dezynfekcji procesów przemysłowych, zwłaszcza tych powiązanych z produkcją żywności. Podsumowując, środki I&I wydatnie przyczyniają się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa całej społeczności, dbając o jej zdrowie i zapobieganie groźnym infekcjom. Ta olbrzymia społeczna waga wykorzystania środków do czyszczenia instytucjonalnego i związane z tym obciążenia finansowe sprawiają, iż rynek tych produktów zdecydowanie najlepiej rozwinięty jest w krajach zamożnych i zaawansowanych gospodarczo, w których odpowiedni poziom higieny otoczenia zapewniają dodatkowo surowe przepisy prawne w tym zakresie. Nic zatem dziwnego, iż liderem w wykorzystaniu tychże rozwiązań jest m.in. Unia Europejska.
Branża I&I w Unii Europejskiej
Unijny przemysł środków do czyszczenia instytucjonalnego i przemysłowego jest bardzo dobrze rozwinięty, a reprezentowany przez szerokie spektrum producentów – poczynając od dużych globalnych podmiotów, na małych wyspecjalizowanych firmach kończąc. Unijna organizacja AISE szacuje, iż w produkcję tych wyrobów na Starym Kontynencie zaangażowanych jest ok. 450 przedsiębiorstw, z czego aż ok. 85% stanowią małe i średnie podmioty. Te ostatnie są ważnym motorem rozwoju całej branży oraz niezastąpionym elementem jej łańcucha produkcyjnego. Wiele z nich charakteryzuje wysoki poziom specjalizacji, za którym idzie odpowiedni know-how i innowacyjność. Małe i średnie firmy albo skutecznie lokują się w licznych niszach rynkowych, albo też funkcjonują jako poddostawcy dla największych przedstawicieli sektora, dostarczając im rozwiązania w wąskich, specjalistycznych obszarach. Zarówno światowy, jak i europejski rynek środków I&I posiada jednak swoich zdecydowanych liderów, którymi są multinarodowe koncerny działające w większości krajów globu. Ścisłą jego czołówkę tworzą z jednej strony producenci pełnej palety wyrobów chemii gospodarczej, koncentrujący się w większym stopniu na segmencie klientów indywidualnych, a segment I&I traktujący jako działalność poboczną (np. Procter&Gamble, Unilever, Henkel czy Reckitt Benckiser), z drugiej zaś koncerny specjalizujące się w większym stopniu właśnie na produkcji środków chemii profesjonalnej (np. Ecolab, Sealed Air, Clorox, Zep). Wszystkie z wymienionych to firmy bądź europejskie, bądź amerykańskie, co dobrze odzwierciedla obecny układ sił na omawianym rynku (wyraźna dominacja koncernów zachodnich).
Wg danych Euromonitor International (na które powołuje się AISE), sprzedaż rynku środków do czyszczenia profesjonalnego w krajach Wspólnoty (z dodatkowym uwzględnieniem Szwajcarii i Norwegii) osiągnęła w 2017 r. łączną wartość 7,3 mld euro, co stanowiło ok. 20% całego rynku detergentowego w omawianym regionie. Tym, co wyróżnia analizowany segment rynku jest niewątpliwie duża różnorodność oferowanych rozwiązań.
CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2018 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...