Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rynek chemii budowlanej w 2018 r. wzrósł o 11%

2019-01-14

Firma badawcza IBP Research specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, dokonała analizy rynku chemii budowlanej w Polsce. Wskazuje ona na to, iż przychody polskiego przemysłu chemii budowlanej wzrosły w 2018 r. o 11% względem roku wcześniejszego.

W badaniu na rynek chemii budowlanej złożyły się takie kategorie produktowe, jak kleje do płytek ceramicznych; kleje gipsowe do płyt g-k; wylewki podłogowe; masy samopoziomujące; systemy dociepleń; hydroizolacje bitumiczne; tynki gipsowe maszynowe; tynki gipsowe ręczne; suche (sypkie) gładzie i masy szpachlowe; mokre (gotowe) gładzie i masy szpachlowe; farby do ścian i elewacji; farby i lakiery na metal i drewno.

Wg danych IBP Research, sumaryczna sprzedaż wymienionych produktów na polskim rynku przekroczyła w 2018 roku wielkość 4,5 mln ton. Oznacza to wzrost w stosunku do 2017 r. o 7%. Jednocześnie w ujęciu finansowym zanotowano sprzedaż w kwocie 8 mld zł netto, co przekłada się na wzrost o 11%.

- Warto podkreślić, iż jest to czwarty z rzędu rok wzrostu sprzedaży chemii budowlanej. Co więcej dobra koniunktura zostanie zachowana na dwa kolejne lata, aczkolwiek ze słabnącą rok do roku stopą dynamiki. Z asortymentu chemii budowlanej, do roku 2020 najbardziej wzrosną systemy dociepleń, farby ścienne oraz gipsy mokre. Dynamika wartości rynku chemii budowlanej determinowana jest w zdecydowanie większym stopniu stopą zmiany wolumenu sprzedaży niż stopą zmiany cen rynkowych. Trend rozwoju rynku chemii budowlanej jest zasadniczo zbieżny z koniunkturą w budownictwie, ale występuje przesunięcie czasowe związane ze specyficznym charakterem materiałów wykończeniowych - w stosunku do bazowych - oraz nałożenie trendu absorpcji technologii chemii budowlanej - technologia docieplania, technologia gruntowania, technologia gipsowania – mówi Marek Leśniak z firmy IBP Research.

Na analizowanym rynku chemii budowlanej, obraz pozycji konkurencyjnej producentów różni się, patrząc wedle sprzedaży ilościowej (w tonach) a wartościowej (w zł). Wynika to z faktu, że w tej grupie mieszczą się zarówno drogie farby, jak i tanie wylewki, drogie tynki cienkowarstwowe a tanie gipsowe itp.

Tonażowo, głównym dostawcą chemii budowlanej w Polsce jest Grupa Atlas (obejmuje też marki: Dolina Nidy, Gipsar, Nowy Ląd, Izohan, Optyzar, WiM) z 15% udziałem w rynku. Pierwsza ósemka producentów zaspokaja prawie 60% tonażu zapotrzebowania rynku.

Patrząc na sprzedaż od strony wartościowej, do liderów dołączają producenci farb i lakierów, czyli PPG Deco, AkzoNobel, Śnieżka i Tikkurila. W analizowanej grupie wyrobów, PPG Deco ma przychody ze sprzedaży porównywalne z liderem Grupą Atlas.

Łącznie na rynku chemii budowlanej w Polsce działa ok. 120 producentów, z czego 1/3 pokrywa 90% całości sprzedaży, zarówno ilościowo, jak wartościowo.

Ilościowe udziały (pozycja rynkowa według sprzedaży w tonach) w rynku chemii budowlanej w Polsce

Wartościowe udziały (pozycja rynkowa według sprzedaży w złotych) w rynku chemii budowlanej w Polsce


chemia budowlanaIBP Research

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy ceny energii mają wpływ na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie