2019-01-14
Firma badawcza IBP Research specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, dokonała analizy rynku chemii budowlanej w Polsce. Wskazuje ona na to, iż przychody polskiego przemysłu chemii budowlanej wzrosły w 2018 r. o 11% względem roku wcześniejszego.
W badaniu na rynek chemii budowlanej złożyły się takie kategorie produktowe, jak kleje do płytek ceramicznych; kleje gipsowe do płyt g-k; wylewki podłogowe; masy samopoziomujące; systemy dociepleń; hydroizolacje bitumiczne; tynki gipsowe maszynowe; tynki gipsowe ręczne; suche (sypkie) gładzie i masy szpachlowe; mokre (gotowe) gładzie i masy szpachlowe; farby do ścian i elewacji; farby i lakiery na metal i drewno.
Wg danych IBP Research, sumaryczna sprzedaż wymienionych produktów na polskim rynku przekroczyła w 2018 roku wielkość 4,5 mln ton. Oznacza to wzrost w stosunku do 2017 r. o 7%. Jednocześnie w ujęciu finansowym zanotowano sprzedaż w kwocie 8 mld zł netto, co przekłada się na wzrost o 11%.
- Warto podkreślić, iż jest to czwarty z rzędu rok wzrostu sprzedaży chemii budowlanej. Co więcej dobra koniunktura zostanie zachowana na dwa kolejne lata, aczkolwiek ze słabnącą rok do roku stopą dynamiki. Z asortymentu chemii budowlanej, do roku 2020 najbardziej wzrosną systemy dociepleń, farby ścienne oraz gipsy mokre. Dynamika wartości rynku chemii budowlanej determinowana jest w zdecydowanie większym stopniu stopą zmiany wolumenu sprzedaży niż stopą zmiany cen rynkowych. Trend rozwoju rynku chemii budowlanej jest zasadniczo zbieżny z koniunkturą w budownictwie, ale występuje przesunięcie czasowe związane ze specyficznym charakterem materiałów wykończeniowych - w stosunku do bazowych - oraz nałożenie trendu absorpcji technologii chemii budowlanej - technologia docieplania, technologia gruntowania, technologia gipsowania – mówi Marek Leśniak z firmy IBP Research.
Na analizowanym rynku chemii budowlanej, obraz pozycji konkurencyjnej producentów różni się, patrząc wedle sprzedaży ilościowej (w tonach) a wartościowej (w zł). Wynika to z faktu, że w tej grupie mieszczą się zarówno drogie farby, jak i tanie wylewki, drogie tynki cienkowarstwowe a tanie gipsowe itp.
Tonażowo, głównym dostawcą chemii budowlanej w Polsce jest Grupa Atlas (obejmuje też marki: Dolina Nidy, Gipsar, Nowy Ląd, Izohan, Optyzar, WiM) z 15% udziałem w rynku. Pierwsza ósemka producentów zaspokaja prawie 60% tonażu zapotrzebowania rynku.
Patrząc na sprzedaż od strony wartościowej, do liderów dołączają producenci farb i lakierów, czyli PPG Deco, AkzoNobel, Śnieżka i Tikkurila. W analizowanej grupie wyrobów, PPG Deco ma przychody ze sprzedaży porównywalne z liderem Grupą Atlas.
Łącznie na rynku chemii budowlanej w Polsce działa ok. 120 producentów, z czego 1/3 pokrywa 90% całości sprzedaży, zarówno ilościowo, jak wartościowo.
Ilościowe udziały (pozycja rynkowa według sprzedaży w tonach) w rynku chemii budowlanej w Polsce
Wartościowe udziały (pozycja rynkowa według sprzedaży w złotych) w rynku chemii budowlanej w Polsce
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...