Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rynek bieli tytanowej pod presją

2021-05-13

W ocenie analityków Grupy Azoty Police, rynek bieli tytanowej przechodzi w okresie pandemii spore przeobrażenia.

Wybuch pandemii spowodował w ostatnich kilkunastu miesiącach znaczące obniżenie zapotrzebowania na biel tytanową na wszystkich rynkach. W Europie pojawiły się ograniczenia produkcyjne oraz problemy logistyczne. Producenci bieli tytanowej stanęli w obliczu bardzo trudnej sytuacji, a niektórzy z nich zdecydowali się ograniczyć część mocy produkcyjnych. Stopniowo jednak sytuacja zaczęła się poprawiać.

Pod koniec 2020 r. popyt na biel tytanową był niezwykle wysoki, jak na tę porę roku, zdecydowanie wyższy niż oczekiwano, a producenci zaczęli odrabiać straty. Dobra koniunktura na lokalnych rynkach azjatyckich prowadząca do serii podwyżek cen chińskiej bieli tytanowej, globalne ograniczenia żeglugowe, rosnące koszty transportu morskiego z tamtych rejonów świata, brak kontenerów transportowych oraz wąskie gardła logistyczne sprawiły, że import z Chin do Europy stał się mało interesujący, a niektórzy europejscy gracze znacząco ograniczyli wolumeny zakupu z Chin, lub całkowicie przestawili się na zakupy wyłącznie ze źródeł europejskich. Zwiększony popyt na produkt pochodzenia europejskiego, w powiązaniu z rosnącymi cenami importowanej z Chin bieli spowodował wyhamowanie procesu erozji cen.

Średnia cena rynkowa bieli tytanowej na rynku europejskim, uwzględniając wszystkie jej rodzaje łącznie z wysokospecjalistycznymi, w 2020 roku była niższa o 6% w stosunku do roku 2019.

W Polsce producentem bieli tytanowej jest Grupa Azoty Police, która w ubiegłym roku osiągnęła przychody ze sprzedaży tego produktu w kwocie 324,78 mln zł, tj. o 0,7% mniej niż w 2019 r. Udział sprzedaży pochodzącej z Polic bieli tytanowej na rynku krajowym wyniósł 37%, natomiast udział sprzedaży zagranicznej stanowił 63% całkowitej sprzedaży. Najważniejszymi kierunkami eksportowymi były dla Grupy Azoty Police Niemcy, Włochy, Dania, Francja, Szwecja, Belgia, Wybrzeże Kości Słoniowej oraz Finlandia.

Główne, docelowe zastosowanie bieli tytanowej to produkcja farb i lakierów. Biel tytanowa jest produktem sezonowym ściśle związanym z budownictwem konstrukcyjnym. Koniunkturalny popyt uzależniony od rynków aplikacji, zwłaszcza budownictwa, zaczyna rosnąć zwykle pod koniec pierwszego kwartału i maleje wraz zakończeniem sezonu budowlanego, jesienią.

Zwyczajowo pierwszy kwartał jest zaliczany do sezonu niskiego, w oczekiwaniu na powolne wkraczanie i rozpoczęcie szczytu sezonu. Czwarty kwartał to zazwyczaj niski sezon dla głównego sektora farb i powłok, jednak w roku 2020 wzorce zakupowe zostały zachwiane z powodu pandemii koronawirusa.


biel tytanowaGrupa Azoty Police

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy korzystasz ze wsparcia publicznego (dofinansowywanie projektów) w działalności biznesowej?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie