Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Rozwój rynku biometanu postępuje zbyt wolno

2023-06-30

Polska Organizacja Biometanu (POB) zwraca uwagę na zapisy zawarte w przekazanym do konsultacji projekcie nowelizacji rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczącego szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego. Zdaniem POB przyjęcie zaproponowanych przez MKiŚ zapisów nie pomoże w dynamicznym rozwinięciu krajowej branży biometanu.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekazało do konsultacji publicznych projekt rozporządzenia zmieniającego dotychczasowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego (nr 1090 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Klimatu i Środowiska). Celem rozporządzenia jest m.in. uelastycznienie procesu przyłączania instalacji wytwarzających biometan do sieci dystrybucji gazowej.

Zdaniem Michała Tarki, dyrektora generalnego POB, ministerstwo słusznie wskazuje na fakt, że możliwość przyłączania do sieci gazowych nowych instalacji biometanowych będzie ograniczona m.in. koniecznością spełnienia parametrów jakościowych biometanu, w tym określonego poziomu ciepła spalania.

- Taka sytuacja jest spowodowana zwiększonym udziałem skroplonego gazu ziemnego (LNG) w systemie gazowym w związku z kryzysem energetycznym oraz wybuchem wojny w Ukrainie, a w konsekwencji zmianą kierunków dostaw paliwa gazowego na rynek krajowy. W konsekwencji będziemy mieli do czynienia z sytuacją, że nowo powstające na terenie Polski instalacje biometanowe nie będą mogły być podłączone do systemu gazowego. Niestety, zaproponowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska przepisy nie zmienią w sposób istotny i wystarczający aktualnego stanu – komentuje Michał Tarka.

Polska Organizacja Biometanu postuluje zatem odpowiednią zmianę metodologii obliczenia średniej wartości ciepła spalania biometanu, uwzględniającą fakt, że ciepło spalania biometanu nie przekracza 38 MJ/m3. W innym przypadku spośród aktualnych 314 Obszarów Rozliczenia Ciepła Spalania (ORCS), zaledwie 38 spełniłoby warunki umożliwiające zatłoczenie biometanu do sieci gazowych.

Rozporządzenie określa również minimalną częstotliwość badań parametrów jakościowych paliw gazowych, do których wykonywania zobowiązane jest przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem biometanu.

- Postulujemy zdecydowanie większą precyzyję określenia częstotliwości badań, nie dającą operatorowi systemu pola do nieuzasadnionego jej zwiększania. Brak precyzyjnego określenia częstotliwości nierzadko bardzo kosztownych dla producentów badań parametrów jakościowych może być jedną z ważniejszych barier w rozwoju rynku biometanu w Polsce – wskazuje Michał Tarka.

POB nie znajduje racjonalnych przesłanek dlaczego w rozporządzeniu wskazano, że paliwo gazowe przesyłane lub dystrybuowane sieciami gazowymi co do zasady nie może zawierać wodoru, w sytuacji w których państwa UE dopuszczają zawartość wodoru oraz tlenu w paliwach gazowych na stosunkowo wysokich poziomach. Polska Organizacja Biometanu przewiduje również, że to najwięksi odbiorcy paliwa gazowego będą odbiorcami biometanu, stąd postulat umożliwienia wytwórcom biometanu jego sprzedaży podłączonym do sieci gazowej przesyłowej, a nie tylko sieci gazowej dystrybucji. W tym celu obrót biometanem byłby możliwy poprzez utworzenie przez operatora systemu przesyłowego wirtualnego punktu wejścia do systemu przesyłowego z systemu dystrybucyjnego.

- Jesteśmy w sytuacji, w której w Polsce nadal nie powstała ani jedna instalacja biometanowa, a aktualne i planowane uwarunkowania prawne nie ułatwiają rozwoju krajowej branży biometanowej. Jako organizacja zrzeszająca czołowe podmioty państwowe i prywatne zainteresowane wytwarzaniem, dystrybucją i wykorzystaniem biometanu koncentrujemy nasze wysiłki na przygotowaniu jak najlepszych warunków służących możliwości wytwarzania, przesyłu, dystrybucji i obrotu oraz promowania zielonego paliwa. Tylko fundamentalne, a nie kosmetyczne zmiany w polskim prawodawstwie stworzą warunki do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski, zmniejszenia zależności od gazu ziemnego i uniezależnieniu od niepewnej sytuacji na rynku paliw kopalnych związanej ze zmianami klimatycznymi i geopolitycznymi – podsumowuje Dyrektor Generalny POB Michał Tarka.


Polska Organizacja Biometanubiometanprawoenergetyka

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie