Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Rozwiązania w zakresie kosmetyków do stylizacji włosów

2015-08-13

Rynek kosmetyków do stylizacji włosów podlega nieustannym przemianom, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów. Tworzone są nowe, niespotykane dotąd formy aplikacji, z wykorzystaniem składników, które nadal zaskakują. W laboratoriach całego świata specjaliści działów badawczo-rozwojowych pracują nad innowacyjnymi kosmetykami do stylizacji włosów. W ciągu ostatnich lat europejskie laboratoria zdominowały konkurencję.

Polski rynek
Rynek polski, którego wartość szacuje się na ponad 143,5 mln dol., mimo niewielkiego spadku na poziomie -3,7% na przestrzeni ostatnich pięciu lat, można uznać za stabilny. W najbliższym czasie prognozowana jest niewielka tendencja wzrostowa – w roku 2018 wartość rynku powinna wzrosnąć o 0,6% w stosunku do roku 2014.

Sprzedaż detaliczna kosmetyków do stylizacji włosów per capita wyniosła w ub.r. niecałe 3,8 dol., podczas gdy w 2008 r. było to 5,6 dol. Według danych z 2013 r., spraye do włosów stanowią około 62% wartości rynku, zaraz za nimi plasują się żele i woski (ponad 15% wartości rynku) oraz pianki do włosów (13,5%). Najmniejszy udział w rynku mają kremy (niewiele ponad 6%) oraz płyny do stylizacji włosów (niecałe 3%). Na przestrzeni ostatnich kilku lat wartości te ulegały nieznacznym wahaniom, co oznacza, że poszczególne grupy produktów mają grono swoich wiernych odbiorców. W 2010 r. podział wartości rynku wyglądał następująco: spraye – ok. 60%, żele i woski – ok. 18%, pianki do włosów – ok. 14%.

Największy udział w krajowym rynku pod kątem wartości sprzedaży w sektorze kosmetyków do stylizacji włosów miała w 2013 r. firma Henkel (29,5%). Kolejne miejsca należały do: Procter&Gamble (23,3%), Beiersdorf (10,0%), Laboratorium Kosmetycznego Joanna (8,2%) L’Oreal (6,9%) oraz Statestrong (5,1%).

Do najpopularniejszych kosmetyków stylizujących od lat należą lakiery do włosów. Wartość sprzedaży tych produktów w Polsce w roku 2013 wyniosła 284,4 mln zł i mimo regularnego niewielkiego spadku sprzedaży na przestrzeni kilku ostatnich lat właśnie ta forma kosmetyku do stylizacji cieszy się największym zaufaniem Polaków. Producenci lakierów najczęściej deklarują efekt długotrwałego utrwalenia (do 24, a nawet 48 godzin), a następnie połysk i zwiększenie objętości włosów. Najchętniej kupowanymi markami w Polsce w sprzedaży detalicznej są Taft, Wella, Nivea oraz Joanna.

Kolejną popularną formą kosmetyków stylizujących są żele i woski oraz pianki do włosów. Te pierwsze bardzo chętnie wybierane są przez mężczyzn – producenci zachęcają do ich kupna, obiecując m.in. długotrwały maksymalny efekt utrwalenia nawet w ekstremalnych warunkach oraz kontrolę fryzury przez cały dzień. Z kolei pianki zdecydowanie częściej wybierane są przez panie. Największą popularnością cieszą się produkty do włosów kręconych o różnych stopniach utrwalenia, pianki nadające objętość oraz pielęgnujące czy chroniące włosy przed promieniowaniem UV oraz stylizacją na gorąco.

 

 

Deklaracje marketingowe a wymagania konsumentów
Proste, kręcone, krótkie czy długie? Najważniejsze, żeby włosy wyglądały zdrowo – takiego efektu spodziewają się konsumenci po kosmetykach do stylizacji włosów. Nie wystarczy tylko deklaracja mocnego utrwalenia fryzury na opakowaniu lakieru do włosów. Musi on również zawierać pielęgnujące i wzmacniające włosy składniki aktywne. Efekt nienaturalnie posklejanych włosów tworzących na głowie sztywny hełm również odchodzi w zapomnienie – obecne rozwiązania w stylizacji muszą gwarantować zdrowy wygląd. Deklaracje typu „nie skleja włosów", „zapewnia elastyczne utrwalenie”, „nie obciąża fryzury” stają się coraz bardziej powszechne. Zdrowe włosy to również włosy chronione przed szkodliwymi czynnikami, takimi jak promieniowanie UV, niekorzystne warunki atmosferyczne i wysoka temperatura.

Zdrowy wygląd włosów nierozerwalnie kojarzy się z ich blaskiem. Wybór produktów deklarujących połysk czy blask fryzury jest ogromny – począwszy od tradycyjnych pianek i lakierów do włosów, poprzez mgiełki z połyskującymi drobinkami aż po spraye nabłyszczające. Połysk włosów może być zapewniony poprzez obecność w recepturze ekstraktów z pereł czy botanicznych, a także drobinek rozświetlających.

Kolejnym wymogiem stawianym producentom jest multifunkcjonalność kosmetyków. Najlepiej by produkt do stylizacji włosów pielęgnował (odbudowując i regenerując zarazem), prostował bądź podkreślał loki, nadawał blasku i objętości, chroniąc przy tym kolor oraz dawał mocne utrwalenie. Multifunkcjonalność wiąże się również z komfortem stosowania.

Na popularności zyskują produkty pozwalające zaoszczędzić czas. Przy rosnącym tempie życia wydaje się, że takie deklaracje marketingowe na dobre zagoszczą na opakowaniach kosmetyków, w tym nie tylko do stylizacji włosów. Często spotykaną deklaracją jest np. przyspieszanie czasu suszenia włosów. Ponadto producenci prześcigają się w deklaracjach czasu działania produktów; standardem wydaje się być już informacja dotycząca 24 godz. Coraz częściej można jednak znaleźć na rynku kosmetyki do stylizacji z zadeklarowanym czasem działania 48 godz., a nawet 72 godz.

Jednym z najmodniejszych trendów tego sezonu jest efekt plażowych loków. Większość z produktów tej kategorii oparta jest na teksturyzującej soli morskiej, dającej efekt kontrolowanego nieładu oraz matowych, nieujarzmionych loków. W parze z deklaracją plażowych loków często pojawia się deklaracja marketingowa „anti-frizz”.

Zwiększa się udział w rynku kosmetyków do stylizacji przeznaczonych dla mężczyzn. Są to głównie żele, gumy, pasty i woski do włosów, oferujące przeróżne efekty wykończenia fryzury – od typowych żeli nadających włosom połysk, przez matowe, po tzw. „messy style”. Męską uwagę przykuwają również deklaracje „zapobiega wypadaniu włosów” oraz produkty, które kojarzą się ze sportem i szybkim stylem życia.

Trend anti-aging w segmencie kosmetyki białej umocnił swoją pozycję i zagościł już na stałe na opakowaniach. Coraz częściej pojawiają się jednak produkty do pielęgnacji włosów, takie jak szampony, odżywki oraz maski, mające za zadanie utrzymać odpowiednią grubość włosa i zapobiec utracie jego kondycji wraz z upływem lat. W grupie produktów do stylizacji trend ten nie jest jeszcze wystarczająco rozwinięty.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2015 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetycznykosmetykiwłosystylizacja włosów

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie