2020-05-13 / Autor: Mirosława Margula, Global Cosmed SA
Rynek kosmetyków dla dzieci, zgodnie z raportami z różnych źródeł (Euromonitor International, Mintel, GlobalData), jest rynkiem cały czas rosnącym.
Jest to również widoczne, gdy spojrzy się na półki sklepowe. Znajduje się na nich coraz szersza gama produktów kąpielowych i pielęgnacyjnych przeznaczonych dla dzieci. Pojawia się coraz więcej nowych firm, które chcą zaistnieć w tym segmencie. Rosnący udział tego sektora może być związany ze wzrostem poziomu życia, a co za tym idzie z coraz wyższą świadomością konsumentów oraz dbałością o higienę.
Struktura rynku produktowego
Po przeanalizowaniu rynku kosmetyków dziecięcych da się zauważyć, że najczęściej skierowane są one do dzieci w trzech przedziałach wiekowych:
• kosmetyki dla niemowląt i dzieci od pierwszych dni życia,
• kosmetyki dla dzieci powyżej pierwszego roku życia,
• kosmetyki dla dzieci powyżej trzeciego roku życia.
Poza wyżej wymienionymi, dostępne są też kosmetyki, na etykietach których brak jest informacji o wieku dzieci, dla których są one przeznaczone. Dla niektórych rodziców może to stanowić utrudnienie w momencie dokonywania wyboru. Mogą jedynie sugerować się ogólną prezentacją produktu – grafiką umieszczoną na etykiecie, wyglądem opakowania oraz zapachem. Produkty dla niemowląt mają zwykle delikatny zapach, proste opakowania oraz stonowaną grafikę, bez zbędnych elementów, mającą za zadanie wzbudzić zaufanie rodziców. Opakowania kosmetyków przeznaczonych dla starszych dzieci są bardziej kolorowe, wesołe, na etykietach znajdują się postaci z bajek, zwierzęta, owoce. Etykiety są ekspresyjne, „coś” się na nich dzieje. Zapachy produktów są wyraziste, pozytywnie kojarzące się, słodkie, owocowe. Wygląd opakowania ma zachęcić małych konsumentów i przyciągnąć ich uwagę tak, aby sięgnęły po produkt, ale również, jak jest to w przypadku produktów dla niemowląt, wzbudzać zaufanie rodziców. Jak pokazują badania, o wyborze produktów w tym przypadku decydują zarówno rodzice, jak również ich dzieci.
Nowe rozwiązania
Obecnie rodzice są coraz bardziej wyedukowani i chcą świadomie dokonywać wyborów. Sama prezentacja produktu już im nie wystarcza. Sprawdzają składy produktów, czytają opinie na temat kosmetyków oraz surowców. Wiedzą, jak ważne jest stosowanie odpowiednich produktów do kąpieli i pielęgnacji pociech.
Świadomość tego mają także producenci kosmetyków, którzy prześcigają się w pomysłach, jak zachęcić rodziców i dzieci do dokonania zakupu konkretnego produktu. Wiele kosmetyków dziecięcych oprócz walorów użytkowych pełni rolę edukacyjną oraz stanowi świetną zabawę dla najmłodszych. Przykładem może być płyn barwiący osad nazębny czy mydło w płynie ze specjalną pompką z gąbką nasączoną barwnikiem. W obu przypadkach zabarwione części ciała – zęby, dłonie – dziecko musi myć tak długo, aż kolorowy ślad zniknie. Taki sposób aplikacji kosmetyku uczy dzieci, ile czasu potrzeba, aby prawidłowo umyć zęby i ręce. Aby zachęcić dzieci do kąpieli, a uciążliwy obowiązek zamienić w zabawę, stworzono takie kosmetyki, jak np. płyn zmieniający kolor w wodzie, żel do kąpieli zmieniający wodę w galaretkę czy farbki do malowania w kąpieli.
Pojawiają się nowe kategorie produktów wcześniej zarezerwowane dla osób dorosłych, jak np. płyny do higieny intymnej, musujące kule do kąpieli, pomadki i balsamy do ust.
Widoczna jest duża różnorodność w odniesieniu do funkcjonalności produktów – na rynku znajdują się produkty wielozadaniowe – 2w1, 3w1 oraz produkty wyspecjalizowane, jak oliwki do ciała, szampony, kremy do twarzy, chusteczki nawilżane.
Receptury produktów dla dzieci są bardzo zróżnicowane. Od bardzo prostych, kilkuskładnikowych, do złożonych, zawierających po kilkanaście składników. Od produktów myjących, których receptury oparte są na SLES-ie, poprzez receptury z wysokim udziałem składników pochodzenia naturalnego, do wyrobów opartych wyłącznie na składnikach naturalnych. Podobnie dzieje się w kosmetykach pielęgnacyjnych – można wybierać między produktami tradycyjnymi, opartymi na surowcach syntetycznych i naturalnych, a produktami z udziałem składników pochodzenia naturalnego czy naturalnych.
Na wielu produktach można znaleźć informację o udziale procentowym składników pochodzenia naturalnego lub naturalnych. Wyliczenia są najczęściej dokonywane w oparciu o normę ISO 16128. Pierwsza część normy, zawierająca definicje dla naturalnych i organicznych składników oraz produktów kosmetycznych została opublikowana w 2016 r., natomiast druga część ww. normy, opisująca kryteria, które musi spełniać produkt i jego składniki, aby można je było nazwać naturalnymi bądź organicznymi, ukazała się w 2017 r. Niektórzy producenci poszli krok dalej i zdecydowali się na uzyskanie dla swoich kosmetyków certyfikatu będącego oficjalnym potwierdzeniem spełniania kryteriów naturalności lub organiczności.
Różnice w budowie skóry
Jednak bez względu na to, czy kosmetyki dla dzieci spełniają wymagania stawiane kosmetykom naturalnym, czy ich nie spełniają, najistotniejsze jest, aby receptury były przygotowane z myślą o tym, że skóra dzieci różni się od skóry osób dorosłych. Jej właściwości ochronne nie są jeszcze w pełni wykształcone, skóra jest bardzo wrażliwa i delikatna. Nie stanowi więc odpowiedniej bariery dla czynników zewnętrznych, takich jak drobnoustroje, promieniowanie UV, środki chemiczne oraz mechaniczne, a co za tym idzie łatwiej ulega podrażnieniom.
CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 1/2020 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...