2021-11-04
Zdaniem Tomasz Zielińskiego, prezesa zarządu Polskiej Izby Przemysłu Chemicznwego, bez rozwoju technologii cyfrowych nie będzie konkurencyjnej branży chemicznej.
– Obserwujemy coraz większe zainteresowanie wdrażaniem technologii 4.0 w Polskiej Chemii i z całą pewnością ten trend nadal będzie obecny, nic go nie zatrzyma. Cyfryzacja to ogromne szanse i możliwości rozwoju w dobie digitalizacji i upowszechniania się nowoczesnych technologii we wszystkich gałęziach naszego życia, także w skali przemysłowej. Pandemia, która nadal trwa, dobitnie pokazała, że gdyby nie „przestrzeń cyfrowa”, to funkcjonowanie wielu firm, zakładów, stałoby się – przynajmniej w jakiejś części – niemożliwe – komentuje Tomasz Zieliński, prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.
Jak dodaje, omawiany trend niesie ze sobą jednak wiele wyzwań, wiążą się z nim kosztowne inwestycje, dlatego konieczne i kluczowe staje się całościowe podejście uwzględniające przede wszystkim pracowników, możliwości danego przedsiębiorstwa, jego potrzeby, a także dostępne narzędzia i procesy.
- Pamiętajmy jednak, że choć inwestycje w cyfryzację mogą wiązać się z kosztami, to przynoszą szereg wymiernych korzyści w wielu obszarach – przykłady można mnożyć. Pozwalają one nie tylko oszczędzić czas przy podejmowaniu decyzji, analizie danych, lecz także wpływają na redukcję kosztów, np. mediów stosowanych w procesie. Dodatkowo digitalizacja wspomaga procesy badawczo–rozwojowe przedsiębiorstw, co w nowoczesnym świecie ma szczególne znaczenie – dodaje prezes zarządu PIPC.
Zastanawiając się nad tym, jak skutecznie wdrażać rozwiązania 4.0 Tomasz Zieliński wychodzi z założenia, że polska chemia to jedna z najbardziej nowoczesnych branż, wyznaczająca, nie od dziś, trendy w całym przemyśle, podejmująca działania wspierające utrzymanie i poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw. Jednym z takich działań jest wdrażanie technologii cyfrowych.
- Inwestycje w technologie 4.0 umożliwiają branży opracowanie i tworzenie lepszych produktów, przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia surowców, czasu czy innych kluczowych zasobów. Jednak, aby technologie mogły się odpowiednio rozwijać, w przedsiębiorstwach potrzebne jest odpowiednie, otwarte nastawienie do zmian. W myśl powiedzenia „przykład idzie z góry” kluczowe staje się nie tylko budowanie świadomości, kultury innowacyjności, lecz także – a może przede wszystkim – promowanie nowoczesnych narzędzi i idei przez kadrę zarządzającą przedsiębiorstwem. Musimy pamiętać, że przemysł 4.0 ma z jednej strony usprawnić funkcjonowanie firm, a z drugiej – dostarczyć konsumentom szytych na miarę rozwiązań, dokładnie takich, jak potrzebują – podsumowuje Tomasz Zieliński, prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2024
20.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Warsaw Plast Expo dla branży tworzyw sztucznych
W Nadarzynie odbyły się targi WARSAW PLAST EXPO dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA na temat zielonego budownictwa
W dniach 30 stycznia - 2 lutego 2024 r. w Poznaniu odbyły się najbardziej rozpoznawalne europejskie targi dla...
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...