Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Różnorodność rozwiązań, wysokie tempo rozwoju i duża innowacyjność – rynek środków do czyszczenia powierzchni

2023-08-02

Branża chemii gospodarczej w kompleksowy sposób odpowiada na potrzeby związane z czyszczeniem praktycznie każdego rodzaju powierzchni. Rynek oferuje szeroką paletę zarówno uniwersalnych preparatów, jak i całą gamę produktów specjalistycznych – o unikalnych właściwościach lub specyficznych zastosowaniach. Kluczowe znaczenie dla branży mają wciąż kraje zachodnie, co nie jest przypadkiem – poziom rozwoju tego rynku jest bowiem ściśle powiązany z zamożnością konsumentów

Światowy rynek warty kilkanaście mld dolarów

Według szacunków firmy analitycznej GrandView Research, segment produktów do czyszczenia powierzchni (ang. surface cleaners) odpowiada za największą, około 55% część globalnego rynku domowych środków czyszczących, wycenianego w 2021 roku na kwotę blisko 34 mld dolarów. Większość sprzedaży globalnej realizowana jest wciąż na rynkach krajów rozwiniętych. Za największą jej część (około 30%) odpowiada Ameryka Północna, głównie z uwagi na bardzo dużą popularność tego rodzaju preparatów w USA. Niewiele mniejszym udziałem w światowym torcie może pochwalić się Europa. Azja, co w dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej jest raczej rzadkością, jest na ten moment wciąż drugorzędnym rynkiem tego rodzaju wyrobów.   

Omawiana grupa wyrobów chemii gospodarczej używana jest przede wszystkim do usuwania plam, kurzu, czy nieprzyjemnego zapachu z powierzchni, wspierając proces sprzątania wnętrz budynków. Preparaty takie można podzielić na uniwersalne (służące do czyszczenia każdego rodzaju powierzchni) oraz specjalistyczne – do stosowania na poszczególnych typach materiałów, takich jak podłogi drewniane, płytki, tapicerka, szyby i lustra, urządzenia elektryczne lub też do usuwania specyficznych rodzajów zabrudzeń (np. poremontowych, tłuszczu czy kolorowych płynów).

Ten drugi typ chemii powierzchniowej charakteryzuje się zwykle silniejszym, a przez to skuteczniejszym działaniem i wybierany jest częściej przez zamożniejszych, ale też bardziej wymagających konsumentów. W tym zakresie można zaobserwować wyraźną zależność - im bogatszy rynek, tym większe zapotrzebowanie właśnie na specjalistyczne środki, które kupowane w większych ilościach napędzają łączną wartość wydatków konsumentów na chemię gospodarczą.

Z drugiej strony, kategoria ta jest bardziej podatna na zawirowania w otoczeniu gospodarczym i potencjalne oszczędności gospodarstw domowych. Spowolnienie gospodarcze, przede wszystkim zaś dawno nie notowana presja inflacyjna, skłania konsumentów nie tylko do poszukiwania tańszych alternatyw dla renomowanych marek, ale też rezygnacji ze środków specjalistycznych na rzecz preparatów o bardziej uniwersalnym zastosowaniu. Ceny wielu środków czyszczących powierzchnie w istocie wzrosły, co jest pochodną znacznie wyższych niż w przeszłości kosztów surowców i materiałów, transportu, pracy czy energii. To dobry czas dla ekspansji marek własnych, w przypadku których głównym wyznacznikiem konkurencyjności jest relatywnie niska cena produktu.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2023

"Kosmetyki i Detergenty" (wcześniej "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej") to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


chemia gospodarczadetergentyczyszczenie powierzchniMintel

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie