2024-07-11 / Autor: Marek Wcisło, dyrektor ds. Partnerstwa w 4Trans Factoring
W minionym tygodniu odnotowano jednogroszowy wzrost cen benzyny i oleju napędowego, a także niewielki wzrost cen hurtowych. Choć na pierwszy rzut oka zmiany te mogą wydawać się niewielkie, w szerszym kontekście mają istotne znaczenie dla rynku paliw.
Obecna cena hurtowa benzyny jest taka sama jak w połowie maja, ale cena detaliczna spadła o 24 grosze na litrze w porównaniu do tego okresu. Z kolei cena hurtowa oleju napędowego nie zmieniła się od trzeciego tygodnia kwietnia, lecz jego cena detaliczna jest teraz o 25 groszy niższa niż wtedy.
Na giełdzie w Rotterdamie ceny ropy Brent wykazały niewielkie wahania, utrzymując się na poziomie nieco powyżej 86 dolarów za baryłkę. Dla porównania, w ubiegłym lecie cena wynosiła około 80 dolarów za baryłkę, a zaledwie miesiąc temu była na podobnym poziomie. W międzyczasie liczni członkowie OPEC+, tacy jak Irak, Kazachstan i Rosja, nadal przekraczają swoje limity produkcji pomimo wcześniejszych zobowiązań.
Ten brak zgodności na rynku osłabia wpływ redukcji produkcji ropy naftowej wprowadzonej przez OPEC+ i budzi obawy o zdolność do stabilizacji sytuacji. Choć OPEC rozważał przedłużenie dotychczasowych działań do września 2025 r., aby zrekompensować nadmierną produkcję, nic nie wskazuje na to, by kraje naruszające przepisy zmieniły swoje podejście. W rzeczywistości jest to wyraźny sygnał o spadku wartości dla rynku ropy.
Nawet gdyby rynek ropy zaakceptował ten sygnał i cena ropy spadła o kilka dolarów za baryłkę w okresie letnim do poziomu z maja tego roku, to ceny paliw mogłyby wzrosnąć o 20-40 groszy. Sytuacja ta pokazuje, jak skomplikowane i wzajemnie powiązane są globalne rynki surowców, a także jak nawet niewielkie zmiany mogą mieć daleko idące konsekwencje dla konsumentów.
Nawet niewielkie zmiany cen mogą prowadzić do znacznych podwyżek kosztów dla przedsiębiorstw logistycznych, co z kolei przekłada się na wyższe ceny usług transportowych. Dla wielu firm może to oznaczać konieczność dostosowania swoich strategii cenowych i operacyjnych, aby utrzymać rentowność w obliczu rosnących kosztów paliwa. W dłuższej perspektywie, jeśli tendencja wzrostowa się utrzyma, możemy spodziewać się większego nacisku na optymalizację tras oraz poszukiwanie alternatywnych źródeł energii w transporcie.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...