Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Rola opakowania w podejmowaniu decyzji zakupowych

2024-06-30  / Autor: Alicja Karpińska, specjalista ds. zaopatrzenia i planowania w Clochee sp. z o. o.

Konsumenci „kupują oczami”, dlatego finalna decyzja o tym jak zapakowany będzie produkt stanowi wyzwanie dla działów zakupów i specjalistów rozwoju produktu. Opakowanie musi spełnić nie tylko zadanie wizualne, ale także finansowe oraz ekologiczne wymogi unijne. Czy można połączyć te cechy i czy istnieje opakowanie idealne?

Każda branża ma swoje wytyczne dotyczące opakowań i przechowywania produktów. Analizując przemysł kosmetyczny, możemy stwierdzić, że opakowanie kosmetyczne jest jednym z podstawowych komponentów produktu kosmetycznego. Musi sprostać wielu różnym wymaganiom, które są inne, w zależności od tego na jakim etapie życia produktu będziemy je rozpatrywać.

Najważniejsza rola - chronić

Zaczynając od samego procesu tworzenia i wdrażania na rynek nowego kosmetyku, opakowanie pełni swoją najważniejszą funkcję – ochronną. Niezbędne jest przeprowadzenie rzetelnych badań kompatybilności, aby mieć pewność, że ta podstawowa funkcja zostanie spełniona. Opakowanie musi chronić masę kosmetyczną przed zanieczyszczeniami i wpływem warunków zewnętrznych, takich jak promieniowanie słoneczne, powietrze czy nadmierna wilgoć oraz zapewniać stabilne warunki podczas przechowywania. Odpowiednio dobrane opakowanie gwarantuje, że produkt zachowuje swoje właściwości przez cały okres użytkowania.

Wyzwania ekoprojektowania

Oprócz nadrzędnej funkcji ochronnej należy zadbać również o to, aby opakowanie spełniało wszelkie wymagane normy oraz posiadało pełną dokumentację. Szeroko pojęte normy w ostatnich latach zyskały zupełnie nowy, rozbudowany kształt. W związku z licznymi zmianami w prawie krajowym i europejskim Zielonym Ładem, producenci kosmetyków na etapie wdrażania produktu na rynek muszą pamiętać o aspekcie ekologicznym, wpływie produktu na środowisko i dokładać wszelkich starań, aby ten wpływ minimalizować. Wachlarz rozwiązań ekologicznych oferowanych przez rynek opakowań jest bardzo szeroki – opakowania z recyklatów, materiałów biodegradowalnych czy opakowania monomateriałowe. Każde z nich posiada jednak swoje wady i zalety dlatego należy dokładnie przeanalizować cykl życia produktu oraz możliwości jego dalszego recyklingu. Z pomocą przychodzą tutaj zasady ekoprojektowania, tzw. dobre praktyki projektowe – jest to zbiór wytycznych ułatwiających analizę i projektowanie opakowań w taki sposób, aby jak najbardziej ułatwić ich recykling.

Musi „wpadać w oko”

Opakowanie spełnia również rolę nośnika, dzięki któremu produkt kosmetyczny może trafić do konsumenta. Stanowi DNA marki, gwarantuje jej rozpoznawalność i buduje lojalność konsumenta. Atrakcyjność wizualna produktu i jego funkcjonalność mogą wyróżnić produkt na rynku, którego konkurencyjność jest bardzo duża. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na wpływ opakowania na środowisko, ich świadomość ekologiczna oraz wymagania ciągle wzrastają. Kolor, kształt, grafika i ogólna estetyka mogą sprawić, że kosmetyk będzie postrzegany jako produkt luksusowy. Elegancki design, wysokiej jakości materiały oraz stylowe zdobienia na pewno przyciągają uwagę klienta.

Nie tylko ładne, ale też użytkowe

Funkcjonalność opakowania kosmetycznego, jego praktyczne aspekty takie jak łatwość otwierania, możliwość ponownego zamknięcia, trwałość i wygoda przechowywania wpływają na wybór konsumenta. Funkcjonalne opakowanie może poprawić doświadczenie użytkownika z produktem i na dłużej związać go z marką. Branża kosmetyczna jest bardzo konkurencyjna, a innowacyjne opakowania mogą wyróżniać produkt na rynku. Przykłady to opakowania z systemami dozowania, opakowania próżniowe zapobiegające kontaktowi z powietrzem czy inteligentne opakowania śledzące datę przydatności. Opakowanie dostarcza również kluczowych informacji o produkcje, takich jak skład, instrukcja użytkowania, data ważności czy pochodzenie. Jasny i czytelny sposób umieszczenia tych informacji na opakowaniu pomaga konsumentom podejmować świadome decyzje zakupowe.

Wyzwanie – sprzeczne wymagania

W rzeczywistości jednak wszystko to, co w pierwszej chwili przyciąga konsumenta i podnosi wartość wizualną produktu nie wpisuje się w myśl ekoprojektowania. Wszelkiego rodzaju kleje, farby, bogate zdobienia stosowane na opakowaniu, etykiecie czy kartoniku często utrudniają, a niejednokrotnie uniemożliwiają recykling opakowania. Na szczęście unijna legislacja związana z ograniczaniem tak powszechnego nadal zjawiska jakim jest greenwashing, w połączeniu ze zrównoważonym marketingiem i przejrzystą komunikacją branży kosmetycznej pomaga konsumentowi usystematyzować wiedzę z zakresu ekologiczności opakowań i w bardziej świadomy sposób przekładać swoje poglądy środowiskowe na decyzje zakupowe. Badania rynkowe pokazują, że wśród współczesnych trendów konsumenckich coraz większą popularność zyskują opakowania proste w swojej formie i o minimalistycznym designie. Szeroko pojęty minimalizm kojarzony jest przez konsumentów ze środowiskową odpowiedzialnością.

Branża kosmetyczna stoi zatem przed nie lada wyzwaniem – musi  w taki sposób planować swoje portfolio aby sprostać wymaganiom konsumentów i jednocześnie realizować wyznaczone cele biznesowe.  Zadaniem producentów jest zatem poszukiwanie kompromisów. Należy zdać sobie sprawę, że idealne opakowanie to takie, które by nie istniało. Każde, nawet najbardziej ekologiczne, prędzej czy później staje się odpadem i rolą producentów jest takie projektowanie swoich produktów, aby ich recykling był w możliwym stopniu największy.

Należy uświadamiać konsumentów w jaki sposób utylizować opakowania kosmetyczne, że jeżeli to możliwe, należy oddzielić od siebie poszczególne elementy opakowania i umieścić w odpowiednich pojemnikach na odpady. Tam gdzie to możliwe poszukiwać opcji na ponowne wykorzystanie opakowania. Korzystać z rozwiązań typu refill, które umożliwiają wielokrotne i długotrwałe korzystanie z opakowania oraz korzystać z zasad ekoprojektowania, takich jak minimalizowanie powierzchni etykiety samoprzylepnej czy korzystanie z etykiet z takiego samego materiału jak opakowanie bazowe.

Ekoprojektowanie, choć brzmi bardzo atrakcyjnie, niesie ze sobą wiele wyzwań i trudności. Zakłada ono bowiem minimalizm w każdym aspekcie opakowania. Jak jednak minimalizować opakowanie jeżeli wymagania dotyczące treści umieszczanych na opakowaniach cały czas rosną – producenci zobowiązani są chociażby do umieszczania coraz bardziej rozbudowanego inci produktu. Jak minimalizować powierzchnię etykiet w taki sposób aby zachować na niej wszelkie potrzebne informacje, które będą czytelne dla osób starszych lub osób z wadami wzroku? Mimo istnienia kodów QR które pozwalają na przekierowanie konsumenta do cyfrowej informacji na temat produktu i w teorii umożliwiają w ten sposób przekazanie nieograniczonej treści, nie sposób nie wspomnieć o zjawisku zwanym wykluczeniem cyfrowym starszych pokoleń, dla których to rozwiązanie jest często nieosiągalne. Czy zatem my, producenci, mamy świadomie pomijać tę grupę konsumentów? Jest to przykład, który pokazuje, że ekologia w branży kosmetycznej to bardzo szeroki temat, wymagający złożonych, globalnych rozwiązań i współpracy wielu komórek prawnych i przemysłowych.

Rola ceny w finalnym wyborze

Nie lada wyzwaniem jest także wybranie idealnego, atrakcyjnego opakowania, które wpisuje się w strategię cenową produktu gotowego. Ostatnie lata pokazują, że cena produktu końcowego ma największe znaczenie dla konsumentów. Oznacza to, że producenci wybierając opakowanie swojego produktu muszą dobrze skalkulować koszty i określić swoją grupę docelową. Czy kosmetyk ma być ekonomiczny, czy elegancki? Niekiedy bowiem, designerskie opakowanie kosztuje więcej niż jego wsad.  Czy warto zatem inwestować w dane opakowanie? Każdy producent musi oszacować sam i zbadać swoją grupę docelową.

Niestety mimo tego, że działania proekologiczne mające na celu zminimalizowanie wpływu branży kosmetycznej na środowisko są już nie tylko dobrą wolą producentów ale ich obowiązkiem, nadal zaobserwować można, że proponowane przez producentów opakowań szeroko rozumiane „ekologiczne” rozwiązania znacznie przewyższają swoją ceną, MOQ oraz terminem realizacji klasyczne, podstawowe formy opakowań. Dlatego tak ważne jest aby zmiany legislacyjne obejmowały wszystkie branże bo tylko w ten sposób jesteśmy w stanie globalnie podjąć działania na rzecz środowiska w taki sposób, aby jednocześnie spełnić oczekiwania konsumenta i założenia biznesowe przedsiębiorców.


Clocheeprzemysł opakowaniowyekoprojektowanieprzemysł kosmetyczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie