2025-01-21
Holcim podsumowuje rok 2024. Stał on w firmie pod znakiem transformacji marki oraz przełomowych zmian w funkcjonowaniu. W lutym zmieniono nazwę, w wyniku czego marka Lafarge, obecna na polskim rynku od ponad 20 lat, została zastąpiona przez Holcim. Jednocześnie dokonano inwestycji w rozwój i innowacyjne rozwiązania oraz przeprowadzono akwizycje, które pozwoliły wzmocnić pozycję na rynku materiałów budowlanych. Holcim rozszerzył także portfolio o produkty o obniżonym śladzie węglowym, co wpłynęło na rozwój rynku zrównoważonych rozwiązań dla budownictwa.
Największym przedsięwzięciem w 2024 roku była finalizacja inwestycji w modernizację Cementowni Małogoszcz. Dzięki niej cementownia znacząco zmniejszyła emisję dwutlenku węgla o około 20% oraz zużycie energii o około 30%, przy zachowaniu dotychczasowej wielkości produkcji. Jednocześnie przy cementowni powstała pierwsza w Polsce instalacja odzysku ciepła odpadowego (WHR), pozwalająca odzyskiwać energię równoważną kilku hektarom paneli fotowoltaicznych. Dzięki temu zakład dołączył do grona najnowocześniejszych i najniżej emisyjnych zakładów w Europie.
– Przeszliśmy transformację, przy czym niezmiennie budujemy silny zespół, rozwijający nasze projekty i wyznaczający kierunki zrównoważonej przyszłości branży. Nasza wizja zakłada bycie liderem rynku rozwiązań dla nowoczesnego budownictwa oraz pionierem dekarbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego. Idziemy dalej i poszerzamy ofertę o produkty o obniżonym śladzie węglowym i materiały z recyklingu, stając się partnerem oferującym kompleksowe, innowacyjne rozwiązania. Jednocześnie stawiamy na współpracę z partnerami lokalnymi. Obecnie aż 97% naszych zakupów odbywa się w przedsiębiorstwach zarejestrowanych w Polsce. W 2025 mamy zamiar kontynuować kluczowe projekty, rozwijać pionierskie technologie i wyznaczać kierunki zrównoważonego budownictwa w Polsce – podkreśla Maciej Sypek, prezes zarządu Holcim Polska.
Ważnym projektem, który udało się ukończyć w 2024 roku było także uruchomienie Platformy ARM w Cementowni Kujawy. Platforma służy do zagospodarowania paliw alternatywnych i jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w branży. Posiada nowoczesną linię, która pozwoli wykorzystać zupełnie nowe surowce i odpady mineralne w procesach produkcyjnych. Dzięki temu zespół Geocycle będzie skuteczniej pozyskiwać z rynku nowe rodzaje surowców, co pozwoli zwiększyć wyniki w zakresie dekarbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.
Z kolei w wytwórni betonu Holcim w Krakowie zastosowano nowatorskie rozwiązanie, które znacząco poprawia efektywność energetyczną oraz ogranicza wpływ na środowisko. Urządzenie służące do produkcji betonu towarowego (RMX) jest pierwszym rozwiązaniem takiego typu w kraju. Polega ono na wdrożeniu przemiennika częstotliwości wraz z modułem zwrotu energii zmodernizowanego układu napędowego wózka jezdnego.
Dzięki poczynionym w 2024 roku akwizycjom w Eurobud i CemEnergy, Holcim wzmocnił swoją pozycję na rynku betonu towarowego oraz paliw alternatywnych. Przejęcie Eurobud poszerzyło możliwości dla klientów w obszarze betonu towarowego na północy Polski. Akwizycja CemEnergy przekłada się z kolei na elastyczność w produkcji paliw alternatywnych. Część paliw jest wykorzystywana na potrzeby Cementowni Małogoszcz, a pozostała sprzedawana na rynku.
Ponadto w listopadzie 2024 r. Holcim, jako pierwszy w Polsce, wdrożył cement z dodatkiem betonu z recyklingu budowlanego, który zawiera ponad 10% domieszkę materiałów rozbiórkowych. Nowatorski cement łączy nowoczesne technologie z odpowiedzialnością środowiskową, a zastosowanie surowców z recyklingu czyni go produktem wyjątkowym na polskim rynku. Obecnie spółka przetwarza ponad 2 mln ton odpadów rozbiórkowych rocznie, nadając im nowe życie w swoich materiałach.
W 2024 roku Holcim również dostarczył materiał do wykonania pierwszego na świecie zbiornika na wodę pitną wydrukowanego w technologii 3D. Wydrukowany obiekt stanowi przełomowy krok w automatyzacji budownictwa betonowego i zrównoważonego rozwoju.
W obszarze handlu i dystrybucji kluczową zmianą była integracja sprzedaży Izolbet i cementu workowanego. Celem nowej organizacji było poszerzenie obecności wszystkich produktów chemii budowlanej i styropianu oraz cementu w worku o ok. 25% w składach budowlanych, sieciach DIY oraz u wykonawców, a także wzrost jakości obsługi klientów poprzez lepsze dotarcie przez doradców operujących w regionie.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2025
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
Bilety - I Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Kosmetycznego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...
Targi Labs Expo spełniły oczekiwania
W dniach 19-20 marca 2025 odbyła się 3. edycja Targów Wyposażenia i Technologii Laboratoryjnych LABS...
Kosmetyczne targi w Bolonii przyciągnęły tysiące gości
Targi Cosmoprof w Bolonii to jedno z najważniejszych wydarzeń w branży kosmetycznej na świecie, przyciągające...
World of Build Expo zgromadziły branżę budowlaną
Targi World of BUILD Expo zgromadziły w Nadarzynie czołowych ekspertów i innowatorów w branży...