2013-05-16
O 3,1% zwiększył się w 2012 r. polski rynek kosmetyków. W ciągu kolejnych trzech lat wzrost ma przekroczyć 4% rocznie. Raport na temat dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce i prognoz jego rozwoju na lata 2013-2015 przedstawiła agencja PMR.
Z danych, które posiadają analitycy PMR dowiadujemy się, że w 2012 r. w naszym kraju na produkty kosmetyczne wydano ponad 19 mld zł, z czego niemal 37% trafiło do drogerii sieciowych, a prawie 22% do sklepów koncernu Rossmann.
PMR obliczył, że jedynie 9% kupujących kosmetyki ocenia swoje ubiegłoroczne wydatki na ten cel jako niższe od tych z 2011 r. Według 40% są one wyższe, a w ocenie ponad połowy respondentów pozostały bez zmian. Trzy czwarte kupujących kosmetyki wydaje na nie do 100 zł miesięcznie.
- Na wzroście rynku kosmetyków zyskują właściwie tylko nieliczni, przede wszystkim sieci drogerii, a i to głównie dzięki Rossmanowi oraz nowym graczom. W 2012 r. sieci kosmetyczne nadal rozwijały się, ale już w mniejszym tempie niż do 2010 r., a placówek w sieciach nie przybyło więcej niż w 2011 r. – tłumaczy Dominika Kubacka, analityk firmy PMR i autorka raportu. - Dynamicznie rośnie sprzedaż kosmetyków w sklepach dyskontowych, które zyskują na znaczeniu jako miejsce, gdzie Polacy coraz częściej robią zakupy, a także poprzez Internet, chociaż to na razie niewielka część rynku kosmetycznego (poniżej 4%). Z kolei znaczenie kanałów uzupełniających stopniowo spada – dodaje Kubacka.
W ciągu ostatnich pięciu lat (2007-2012) rynek kosmetyków w Polsce wzrósł o niemal 4,6 mld zł. W tym czasie sieci drogeryjne zwiększyły wartość obrotów o 3,9 mld zł, podczas gdy przychody samego tylko Rossmanna podskoczyły o 2,6 mld zł. W porównywalnym okresie miliard złotych zyskał segment dyskontów, a pół miliarda handel internetowy.
Do najszybciej rosnących kosmetycznych kanałów dystrybucji, czyli sieci drogeryjnych, dyskontów i Internetu, trafia już co druga złotówka wydawana w Polsce na kosmetyki. Artykuły kosmetyczne kupowane są przede wszystkim w drogeriach, zwłaszcza sieciowych, ale sklepy wielkopowierzchniowe to nadal 30% całego rynku.
Raport PMR podaje, że sieć drogerii Rossmann jest liderem w sprzedaży kosmetyków w Polsce. Ponad połowa badanych (54%) deklaruje, że to przede wszystkim w tych sklepach robi zakupy. Rossmann dysponuje największą w kraju siecią sklepów drogeryjnych (ponad 700 placówek), a do 2014 r. zamierza mieć ich już tysiąc. Plan ten zakłada zatem konieczność uruchamiania 150 nowych sklepów, a więc znacznie więcej niż do tej pory – w ciągu ostatnich trzech lat w sieci przybywało średnio 97 sklepów rocznie. Obecnie Rossmann posiada niemal 22% rynku kosmetyków w Polsce, ponad połowę udziałów w segmencie drogerii w Polsce i 60% wśród sklepów sieciowych.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...