Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Rewolucja w świecie urody: narodziny kosmetyków bez płci

2024-07-10  / Autor: Zuzanna Fedyczak, technolog kosmetyków, Countess Laboratories

W ostatnich latach branża urody doświadcza stopniowej zmiany w sposobie postrzegania i podejścia do koncepcji piękna. Tradycyjnie standardy urody były głęboko zakorzenione w normach płciowych, a kosmetyki często były reklamowane i formułowane specjalnie dla mężczyzn lub kobiet. Jednakże, w miarę ewoluowania postaw społecznych wobec tożsamości płciowej, pojawiło się coraz większe zapotrzebowanie na produkty kosmetyczne, które przekraczają tradycyjne granice płci. Ten ruch dał początek koncepcji kosmetyków „genderless” oraz nowej fali kosmetyków przeznaczonych dla różnorodnych tożsamości i wyrażeń.

Kosmetyki ”bez płci” kwestionują konwencjonalną ideę, że pewne praktyki urody lub produkty są z założenia męskie lub żeńskie. Dlatego celebrują one różnorodność i inkluzywność, uznając, że piękno jest głęboko osobistym i indywidualnym doświadczeniem, które nie powinno być ograniczone przez oczekiwania społeczne oparte na płci. Ten ruch nie polega na wymazywaniu różnic płciowych, ale raczej na akceptowaniu płynności i złożoności tożsamości płciowej.

Kosmetyki bez granic

Jednym z najważniejszych aspektów ruchu „genderless beauty” jest pojawienie się kosmetyków, które są zaprojektowane tak, aby być dostępnymi dla wszystkich. Oznacza to znacznie głębsze i szersze tworzenie koncepcji i formuł:

  • podkładów, korektorów, pomadek czy cieni do powiek, które odpowiadają szerokiemu spektrum odcieni skóry, tekstur i preferencji. Obejmuje to tworzenie palet kolorystycznych włączających ciemniejsze odcienie i o różnej ciepłocie barw, jak również tworzenie receptur, które spełniają konkretne potrzeby różnych typów skóry. Kosmetyki do makijażu dla mężczyzn stanowią część ruchu w kierunku rozszerzania tradycyjnych granic płciowych w branży kosmetycznej. Choć przez wiele lat makijaż był postrzegany głównie jako domena kobiet, coraz więcej mężczyzn odkrywa korzyści z jego stosowania w codziennej pielęgnacji i wyglądzie. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie, coraz więcej marek kosmetycznych oferuje produkty specjalnie przeznaczone dla mężczyzn. Obejmuje to lekkie podkłady, korektory, bronzery i inne kosmetyki, które są łatwe w użyciu i dają naturalny wygląd. Formuły tych produktów są często dostosowane do męskiej skóry, zapewniając jednocześnie efektowny, ale niezobowiązujący wygląd. Wraz z rosnącym naciskiem na wizerunek osobisty i dbanie o siebie, coraz więcej mężczyzn zaczyna dostrzegać korzyści wynikające z regularnego stosowania kosmetyków do makijażu.
  • produktów do stylizacji włosów – z pomad i brylantyn korzysta coraz więcej kobiet, nie jest to już tylko męski znak rozpoznawczy. Krótkie włosy dają możliwość tworzenia ciekawych stylizacji, do których stosuje się szeroką gamę past i gum. Marki tworzą opakowania o neutralnym odbiorze, który nie ma silnego skojarzenia jedynie z męską stylizacją.
  • produktów do koloryzacji włosów – dzisiaj każdy może ukryć siwiznę, zmienić kolor na róż lub zieleń. Jednym z głównych czynników, który przyczynił się do wzrostu popularności koloryzacji włosów wśród mężczyzn jest zmieniające się społeczne postrzeganie męskiej urody. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że wygląd nie jest zarezerwowany tylko dla jednej płci.
  • kompozycje zapachowe – to niezwykle ciekawy przypadek. Coraz więcej osób uznaje, że zapachy nie powinny być ograniczone przez tradycyjne podziały płciowe, a każdy może mieć swobodę wyboru zapachu, który najlepiej odpowiada osobowości i stylowi życia. Zapachy unisex są często tworzone w taki sposób, aby były uniwersalne i wielowymiarowe, aby np. serum do twarzy mogli używać zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Podobnie ma się sprawa z wodami toaletowymi czy perfumami – kobiety lubują się w “męskich” nutach zapachowych: drzewnych, żywicznych, ziołowych. Dlatego właśnie perfumiarze, wychodząc naprzeciw ich potrzebom i preferencjom, tworzą kombinacje spajające te wymagania, a w perfumeriach internetowych jest dla nich osobna zakładka.

Warto jednak spojrzeć z jeszcze innej strony na produkty unisex, ponieważ część kosmetyków na rynku jest w rzeczywistości pozbawiona płci. Różnicowane są głównie zapachem, opakowaniem i przekazem marketingowym, ale bazowo są to produkty, które może używać każdy. Dotyczy to: kremów do rąk, kremów do stóp, olejków do włosów, kosmetyków anti-acne dla nastolatków, szamponów i odżywek do włosów, mydeł do rąk, dezodorantów.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2024

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


kosmetykirynek kosmetycznypielęgnacja

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie