2023-02-13
Naftoport osiągnął w 2022 r. rekordowy wynik operacyjny. Przeładunki ropy naftowej i paliw wyniosły 24,5 mln ton i były o 37% wyższe niż w najbardziej dotąd intensywnym roku 2021. Naftoport obsłużył 363 tankowce, czyli o 36% więcej niż w 2021 roku. Spółka jest dziś kluczowym terminalem naftowym, który umożliwia niezbędne dostawy surowca do Polski i Niemiec.
W ubiegłym roku klienci Grupy PERN, bo to w jej skład wchodzi Naftoport, coraz więcej surowca sprowadzali z innych kierunków niż rosyjski. Miało to związek z sankcjami wymierzonymi w rosyjski sektor naftowy w związku z wojną prowadzoną przez ten kraj na Ukrainie. Dwie trzecie wszystkich dostaw do polskich klientów stanowił surowiec z Arabii Saudyjskiej i Norwegii. Znaczące ilości ropy trafiły do nas także z Wielkiej Brytanii i USA. W sumie już 87% ropy dostarczonej drogą morską pochodziło z innych kierunków niż rosyjski.
– Naftoport jest dziś sercem Polski, jeśli chodzi o dostawy ropy naftowej. To skuteczne narzędzie, które pozwala nam być niezależnymi od dostaw surowca z Rosji. Przed spółką stoi teraz kluczowe zadanie polegające na tym, by w jak najkrótszym czasie wybudować kolejne stanowisko do obsługi tankowców, dzięki czemu wzrośnie nie tylko efektywność dostaw, ale i bezpieczeństwo energetyczne kraju – komentuje Paweł Stańczyk, prezes PERN.
PERN obecnie testuje środek zmniejszający opory w tłoczeniu ropy naftowej, a przy tym zwiększający możliwości przesyłowe rurociągu na Odcinku Pomorskim. Wdrożenie tego rozwiązania ma szczególne znaczenie w sytuacji postępującej dywersyfikacji dostaw surowca do Polski drogą morską. Środek w efekcie umożliwia zwiększenie przepływu surowca magistralą nawet o około jedną trzecią w momentach szczytowych.
PERN analizuje także kolejne projekty inwestycyjne, które ułatwią zarządzanie dostawami surowca. Spółka rozważa m.in. dalszą rozbudowę bazy surowcowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz bazy magazynowej w Gdańsku.
– W ubiegłym roku obsłużyliśmy 363 statki. Do Naftoportu mogą dziś zawijać jednostki o długości przekraczającej 300 metrów, przy zanurzeniu do 15 metrów, klasy VLCC. W tym roku obsłużyliśmy już trzy takie zbiornikowce, a największa partia ładunkowa to było ponad 140 tys. ton ropy naftowej. Do dyspozycji klientów jest pięć stanowisk przeładunkowych i coraz częściej występuje właśnie sytuacja jednoczesnej obsługi pięciu statków. Obecnie rozpoczynamy proces inwestycyjny budowy nowego, szóstego stanowiska, które pozwoli nam zapewnić długoterminowe prowadzenie morskich dostaw surowca zgodnie z zapotrzebowaniem klientów – podkreśla Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu.
Także styczeń 2023 r. był świetny dla Naftoportu. W terminalu przeładowano 2,966 mln ton ropy naftowej i produktów naftowych, co jest – jak dotąd – największym miesięcznym tonażem w historii, obsłużonym przez Naftoport. Poprzedni rekordowy wolumen, z września 2022 r., wynosił 2,663 mln ton.
Potencjał Naftoportu umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość wywiązywania się z zawartych kontraktów z klientami PERN. W morskim terminalu spółki prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów. Uruchomienie nowego stanowiska przeładunkowego znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe spółki i wzmocni długoterminową sprawność operacyjną terminalu Naftoportu.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...