2022-06-28 / Autor: Karolina Szałas, Senior Analyst, PMR Ltd. Sp. z o.o
W 2022 r. PMR prognozuje wzrost rynku kosmetycznego o 6,1% do około 27,7 mld zł. Jest to najlepszy wynik od 2009 roku. Wpływa na niego kilka czynników: z jednej strony brak istotnego oddziaływania koronawirusa na zachowania konsumentów kupujących artykuły kosmetyczne – brak przewidywanych już obostrzeń związanych z ewentualnymi kolejnymi falami epidemii, z drugiej, rosnąca inflacja powodująca wzrost cen produktów.
Rynek artykułów kosmetycznych jest wciąż rynkiem perspektywicznym, co jest związane m.in. z rosnącą świadomością konsumentów oraz zwiększającym się dochodem rozporządzalnym. Skutkuje to zmianami przyzwyczajeń konsumentów w zakresie zakupów kosmetycznych, przekładającymi się na wzrost wydatków na te produkty. Mimo że cena wciąż jest jednym z ważnych czynników przy zakupie kosmetyków, nie jest dominującym. Coraz większy odsetek konsumentów zwraca uwagę na jakość i skuteczność produktów. Według prognoz PMR, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce w najbliższych latach (2023-2027) nadal będzie rósł (w tempie ok. 3-5% rocznie), co będzie tempem nieznacznie wyższym od obserwowanego w ostatnich pięciu latach.
Sklepy drogeryjno-kosmetyczne największym kanałem rynku artykułów kosmetycznych
Sklepy drogeryjno-kosmetyczne są największym kanałem dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce. W 2021 r. kanał ten odpowiadał za ponad 40% rynku. Ma na to wpływ specjalistyczna i szeroka oferta produktowa oraz atrakcyjne promocje i lokalizacje – są to główne kryteria determinujące wybór miejsca zakupu kosmetyków. Mimo dużej popularności wśród konsumentów, od 2018 r. drogerie tracą udział w rynku. W głównej mierze poprzez kwestię popularyzacji internetu, w tym ich własnych sklepów dzięki strategii omnichannel. Nie ma także powodu, aby w przyszłości ten trend się odwrócił. Według prognoz PMR, do 2027 r. sklepy drogeryjno-kosmetyczne utracą kolejne 1,5 p.p. udziału w rynku.
Warto dodać, że wszystkie największe sieci drogeryjne posiadają już własne sklepy internetowe, które kanibalizują sprzedaż w swoich sklepach stacjonarnych. A nowy gracz, który ma się pojawić na rynku w 2022 r. – lider rynku kosmetycznego w Europie – sieć drogerii dm-drogerie markt swój debiut na polskim rynku również zacznie od kanału internetowego. Kolejnym krokiem będzie otwieranie sklepów stacjonarnych (pierwsza lokalizacja zaplanowana jest we Wrocławiu). Niewątpliwie ożywi on dynamikę kanału drogeryjnego w najbliższych latach, jednak nie wpłynie na odwrócenie trendu spadku udziału kanału w rynku. Spodziewane jest raczej przejście konsumentów między szyldami sieci, aniżeli kanałami sprzedaży.
"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2022
25.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 4/2022
35.00 zł
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Artykuł sponsorowany
2,460.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
XI Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej - spotkanie dla ponad 170 osób
7 czerwca w Warszawie, w obecności ponad 170 gości, odbyła się XI Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii...
Plastpol prawdziwie międzynarodowym wydarzeniem dla branży
Targi Plastpol są środkowoeuropejskim liderem imprez branży przetwórstwa tworzyw sztucznych i...
VIII Konferencja Przemysłu Chemii Budowlanej w formule wirtualnej zgromadziła ponad 70 osób
7 grudnia 2021 r. odbyła się VIII Konferencja Przemysłu Chemii Budowlanej. Wydarzenie było transmitowane...
TransLogistica Poland: ważne spotkanie dla branży TSL
3-5 listopada 2021 r. odbyła się VIII edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w...