Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Rekordowa dynamika rynku kosmetycznego w 2022 roku

2022-06-28  / Autor: Karolina Szałas, Senior Analyst, PMR Ltd. Sp. z o.o

W 2022 r. PMR prognozuje wzrost rynku kosmetycznego o 6,1% do około 27,7 mld zł. Jest to najlepszy wynik od 2009 roku. Wpływa na niego kilka czynników: z jednej strony brak istotnego oddziaływania koronawirusa na zachowania konsumentów kupujących artykuły kosmetyczne – brak przewidywanych już obostrzeń związanych z ewentualnymi kolejnymi falami epidemii, z drugiej, rosnąca inflacja powodująca wzrost cen produktów.

Rynek artykułów kosmetycznych jest wciąż rynkiem perspektywicznym, co jest związane m.in. z rosnącą świadomością konsumentów oraz zwiększającym się dochodem rozporządzalnym. Skutkuje to zmianami przyzwyczajeń konsumentów w zakresie zakupów kosmetycznych, przekładającymi się na wzrost wydatków na te produkty. Mimo że cena wciąż jest jednym z ważnych czynników przy zakupie kosmetyków, nie jest dominującym. Coraz większy odsetek konsumentów zwraca uwagę na jakość i skuteczność produktów. Według prognoz PMR, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce w najbliższych latach (2023-2027) nadal będzie rósł (w tempie ok. 3-5% rocznie), co będzie tempem nieznacznie wyższym od obserwowanego w ostatnich pięciu latach.

Sklepy drogeryjno-kosmetyczne największym kanałem rynku artykułów kosmetycznych

Sklepy drogeryjno-kosmetyczne są największym kanałem dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce. W 2021 r. kanał ten odpowiadał za ponad 40% rynku. Ma na to wpływ specjalistyczna i szeroka oferta produktowa oraz atrakcyjne promocje i lokalizacje – są to główne kryteria determinujące wybór miejsca zakupu kosmetyków. Mimo dużej popularności wśród konsumentów, od 2018 r. drogerie tracą udział w rynku. W głównej mierze poprzez kwestię popularyzacji internetu, w tym ich własnych sklepów dzięki strategii omnichannel. Nie ma także powodu, aby w przyszłości ten trend się odwrócił. Według prognoz PMR, do 2027 r. sklepy drogeryjno-kosmetyczne utracą kolejne 1,5 p.p. udziału w rynku.

Warto dodać, że wszystkie największe sieci drogeryjne posiadają już własne sklepy internetowe, które kanibalizują sprzedaż w swoich sklepach stacjonarnych. A nowy gracz, który ma się pojawić na rynku w 2022 r. – lider rynku kosmetycznego w Europie – sieć drogerii dm-drogerie markt swój debiut na polskim rynku również zacznie od kanału internetowego. Kolejnym krokiem będzie otwieranie sklepów stacjonarnych (pierwsza lokalizacja zaplanowana jest we Wrocławiu). Niewątpliwie ożywi on dynamikę kanału drogeryjnego w najbliższych latach, jednak nie wpłynie na odwrócenie trendu spadku udziału kanału w rynku. Spodziewane jest raczej przejście konsumentów między szyldami sieci, aniżeli kanałami sprzedaży.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2022

„CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej” to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


kosmetykiprzemysł kosmetycznyPMR

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie