2022-06-28 / Autor: Karolina Szałas, Senior Analyst, PMR Ltd. Sp. z o.o
W 2022 r. PMR prognozuje wzrost rynku kosmetycznego o 6,1% do około 27,7 mld zł. Jest to najlepszy wynik od 2009 roku. Wpływa na niego kilka czynników: z jednej strony brak istotnego oddziaływania koronawirusa na zachowania konsumentów kupujących artykuły kosmetyczne – brak przewidywanych już obostrzeń związanych z ewentualnymi kolejnymi falami epidemii, z drugiej, rosnąca inflacja powodująca wzrost cen produktów.
Rynek artykułów kosmetycznych jest wciąż rynkiem perspektywicznym, co jest związane m.in. z rosnącą świadomością konsumentów oraz zwiększającym się dochodem rozporządzalnym. Skutkuje to zmianami przyzwyczajeń konsumentów w zakresie zakupów kosmetycznych, przekładającymi się na wzrost wydatków na te produkty. Mimo że cena wciąż jest jednym z ważnych czynników przy zakupie kosmetyków, nie jest dominującym. Coraz większy odsetek konsumentów zwraca uwagę na jakość i skuteczność produktów. Według prognoz PMR, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce w najbliższych latach (2023-2027) nadal będzie rósł (w tempie ok. 3-5% rocznie), co będzie tempem nieznacznie wyższym od obserwowanego w ostatnich pięciu latach.
Sklepy drogeryjno-kosmetyczne największym kanałem rynku artykułów kosmetycznych
Sklepy drogeryjno-kosmetyczne są największym kanałem dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce. W 2021 r. kanał ten odpowiadał za ponad 40% rynku. Ma na to wpływ specjalistyczna i szeroka oferta produktowa oraz atrakcyjne promocje i lokalizacje – są to główne kryteria determinujące wybór miejsca zakupu kosmetyków. Mimo dużej popularności wśród konsumentów, od 2018 r. drogerie tracą udział w rynku. W głównej mierze poprzez kwestię popularyzacji internetu, w tym ich własnych sklepów dzięki strategii omnichannel. Nie ma także powodu, aby w przyszłości ten trend się odwrócił. Według prognoz PMR, do 2027 r. sklepy drogeryjno-kosmetyczne utracą kolejne 1,5 p.p. udziału w rynku.
Warto dodać, że wszystkie największe sieci drogeryjne posiadają już własne sklepy internetowe, które kanibalizują sprzedaż w swoich sklepach stacjonarnych. A nowy gracz, który ma się pojawić na rynku w 2022 r. – lider rynku kosmetycznego w Europie – sieć drogerii dm-drogerie markt swój debiut na polskim rynku również zacznie od kanału internetowego. Kolejnym krokiem będzie otwieranie sklepów stacjonarnych (pierwsza lokalizacja zaplanowana jest we Wrocławiu). Niewątpliwie ożywi on dynamikę kanału drogeryjnego w najbliższych latach, jednak nie wpłynie na odwrócenie trendu spadku udziału kanału w rynku. Spodziewane jest raczej przejście konsumentów między szyldami sieci, aniżeli kanałami sprzedaży.
„CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej” to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...