Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

REACH a rynek produktów do pielęgnacji aut

2023-04-21  / Autor: Łukasz Miernik, współzałożyciel firmy MPR – Labs oraz twórca projektu CV – Creative Vision

Chemia samochodowa, popularnie określana mianem kosmetyków do aut, nie ma nic wspólnego z branżą kosmetyczną, a tym bardziej z produktami kosmetycznymi. W myśl obowiązującego prawa produkty do aut o charakterze czyszczącym i pielęgnacyjnym podlegają pod rozporządzenie REACH. Ta regulacja prawna została wprowadzona w 2006 roku w celu poprawy ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska przed zagrożeniami, jakie mogą stwarzać chemikalia. Ważną jej cechą jest również poprawa konkurencyjności rynku UE na arenie globalnej oraz zmniejszenie liczby badań z wykorzystaniem zwierząt.

REACH odnosi się do wszystkich grup mogących mieć styczność z substancjami chemicznymi:

  • Producentów wytwarzających chemikalia i sprzedających je bezpośrednio lub dostarczających je innym firmom;
  • Importerów kupujących poza granicami UE pojedyncze substancje lub ich mieszaniny lub produkty gotowe (ubrania, meble, wyroby z tworzyw);
  • Dystrybutorów przechowujących, a następnie wprowadzających do obrotu chemikalia lub ich mieszaniny;
  • Użytkowników stosujących w pracy lub w procesie wytwórczym chemikalia lub mieszaniny chemikaliów.

Czemu jednak REACH dotyczy również dystrybutorów i użytkowników, a nie tylko producentów? Kluczową kwestią jest tu zarządzanie ryzykiem. Najważniejszym z obowiązków jest wprowadzenie wszelkich środków kontroli ryzyka wyszczególnionych w zestawieniach dotyczących bezpieczeństwa oraz sprawdzenie formy wykorzystania substancji w dostarczonej dokumentacji. Produkty chemii samochodowej z racji swojego charakteru i miejsca działania mogą zawierać wysokie stężenia surowców niebezpiecznych dla środowiska i człowieka.

Europejska Agencja Środowiska ma za zadanie monitorowanie stanu środowiska naturalnego. Agencja ta gromadzi wiedzę na temat wpływu chemikaliów na środowisko i zdrowie ludzi, zapobiegania powstawaniu odpadów i zarządzania nimi. Współpracuje z ECHA, która za pomocą rozporządzenia REACH ma bezpośredni wpływ na substancje chemiczne dopuszczone do obrotu na terenie Unii Europejskiej. Innymi słowy, jeśli produkt został dopuszczony do obrotu zgodnie z obowiązującymi regulacjami REACH, jest on na podstawie dostępnych informacji bezpieczny do stosowania według określonych reguł.

Drugą sprawą jest jednak miejsce jego zastosowania oraz utylizacji pozostałości po produkcie, gdzie warunki są regulowane często lokalnie. Tutaj wchodzi w grę ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Daje ona możliwość indywidualnego określenia regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminach, w tym zasad dotyczących pielęgnacji pojazdów.

Produkty do czyszczenia i pielęgnacji aut – prestiż i indywidualność

Wszystkie samochody łączy jedna cecha: aby odpowiednio się prezentowały i zachowywały swoją pierwotną funkcjonalność, trzeba o nie dbać. Mówiąc o przykładaniu większej uwagi do pojazdu, myślimy o jego konserwacji i odpowiedniej wymianie elementów mechanicznych czy podzespołach kluczowych dla jego poruszania się.

Samochody to jednak obecnie coś więcej niż utylitarne narzędzie do szybkiego dostarczenia ludzi z punktu A do punktu B. To zaawansowane technologiczne produkty, umilające spędzanie czasu, dbające o bezpieczeństwo, a czasem wręcz definiujące poziom społeczny. Przedmioty mające tak ważną rolę w życiu człowiek chce odpowiednio pielęgnować. Chemia samochodowa to produkty służące pielęgnacji:

  • wnętrza samochodu: wszelkiego rodzaju produkty do pielęgnacji kokpitu (np. nawilżane ściereczki, mleczka do deski rozdzielczej, antystatyczne chusteczki do ekranów), foteli (np. preparaty do czyszczenia i nawilżania skór) i wszystkie inne produkty, których można użyć wewnątrz pojazdu;
  • części zewnętrznej samochodu: produkty do ochrony elementów, które mają stały kontakt z czynnikami zewnętrznymi, takich jak lakier, koła, lampy, szyby.

Obecnie stosowane rozwiązania do pielęgnacji aut zapewniają czysty, elegancki wizerunek pojazdu, jak również ochronę. Idealnym przykładem są powłoki kwarcowe lub ceramiczne, nakładane na lakiery aut. Ceramika osiągająca twardość 9H zapewnia ochronę lakieru przed mikrorysami oraz działaniem tępych narzędzi. Mocne rysy naturalnie mogą nadal przebić warstwę zabezpieczenia i zniszczyć lakier. Natomiast uszkodzenia, które mogłyby powstać na skutek styczności np. z gałęziami z pewnością będą tworzyć się rzadziej bądź w ogóle. Powłoka ceramiczna jest odporna również na skoncentrowane, silnie działające produkty chemiczne oraz na promieniowanie UV. Gdy zestawimy to z kosztami nowego lakieru lub samą ceną pojazdu, koszty prewencji są zdecydowanie niższe. Innym przykładem są mleczka stosowane do pielęgnacji skórzanych obić foteli. Zawierają one rozwiązania zmniejszające ścieralność, które chronią przed niszczeniem skóry na skutek standardowego użytkowania. Antyutleniacze zawarte w takich mleczkach zabezpieczą tapicerkę przed powolnym niszczeniem, a filtry UV zapobiegają blaknięciu wskutek ekspozycji skór na promieniowanie słoneczne.

Rynek w liczbach

Jeśli chodzi o polski rynek rozwiązań z sektora kosmetyków samochodowych, ciężko jest o jednoznaczne dane liczbowe ze względu na fakt, że nie jest to wyodrębniona branża w ramach Polskiej Klasyfikacji Działalności. Zazwyczaj usługi specjalistów od pielęgnacji pojazdów zawierają się w PKD 45.20.Z, tj. konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli. Według szacunków, na rodzimym rynku działa kilkaset firm zajmujących się tylko detalingiem samochodów. O popularności dbania o pojazdy może świadczyć liczba myjni bezdotykowych. W Polsce mamy ich ok. 3-4 tysiące.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w naszym kraju zarejestrowanych jest niemal 30 mln pojazdów wszelkich typów. Dla porównania, jeszcze dekadę temu było ich nieco ponad 22 mln. Największą grupą są oczywiście samochody osobowe. W połowie ubiegłego roku ich liczbę szacowano na ponad 22,5 mln.

Produkt, jakim jest auto, jest jednym z kluczowych zasobów dla ludzi. Dlaczego jednak do naszej mentalności wkradł się on tak mocno? Jest to temat mocno złożony, opierający się na podstawowych założeniach gospodarek kapitalistycznych oraz struktur społecznych. Dodatkowo, nie można zapominać o użytkowych walorach auta, które zwiększają rolę tego przedmiotu. Koncerny samochodowe wypuszczają nowe linie stylistyczne, napędzając konsumpcjonizm. Z drugiej strony, samochód daje poczucie własności, prestiżu i indywidualności, zapewnia komfort podróży.


chemia samochodowakosmetyki samochodowemotoryzacja

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie