2013-09-19
Atlas jest zdecydowanym liderem polskiego rynku chemii budowlanej. Stopień rozdrobnienia tego rynku wciąż jest jednak wysoki. To najważniejsze konkluzje raportu przygotowanego przez firmę badawczą IBP Research i poświęconego krajowemu sektorowi chemii budowlanej.
IBP Research, analizując sytuację na polskim rynku chemii budowlanej, wykorzystała własne badania nad takimi obszarami rynku, jak: kleje do płytek ceramicznych, wylewki podłogowe, masy samopoziomujące, kleje i zaprawy dociepleniowe, tynki cienkowarstwowe, gładzie i szpachle gipsowe (w tym masy gotowe), kleje gipsowe, tynki gipsowe, tynki cementowe i cementowo-wapienne, zaprawy i kleje murarskie, kleje do parkietu, silikony budowlane, piany montażowe, środki gruntujące.
Wyliczenia pokazały, że rynek wymienionych kategorii osiągnął w 2012 r. sprzedaż ilościową na poziomie ok. 3,5 mln ton produktów gotowych. W wymiarze wartościowym było to ok. 5 mld zł.
Zdecydowanym liderem rynku chemii budowlanej w Polsce jest Atlas z 16,5% udziałem ilościowym i 15,8% udziałem wartościowym (wyniki dotyczy samego Atlasu i nie uwzględnia firm lub marek tworzących Grupe Atlas).
Pierwsza piątka producentów zaspokaja 50% tonażu zapotrzebowania rynku. Kolejna piątka producentów sprzedaje dalsze 20% koniecznego asortymentu. Pod względem wartości sprzedaży do grona najważniejszych producentów należy dodać firmę Selena (główna marka Tytan), której udział wartościowy trzykrotnie przewyższa ilościowy, a dzieje się tak z uwagi na operowania na rynkach relatywnie drogich produktów (silikony budowlane, piany montażowe).
Łącznie na rynku chemii budowlanej w Polsce działa ok. 50 liczących się producentów o ogólnopolskim zasięgu sprzedaży. Lokalną działalność prowadzi natomiast kilkudziesięciu wytwórców. Całości dopełniają tzw. firmy garażowe, tworzące szarą strefę. Produkują one zazwyczaj mało zaawansowane technologicznie produkty, głównie proste zaprawy budowlane. W ostatnich latach spadł też - na rzecz zastosowania gotowych produktów - udział mieszanek przygotowywanych samodzielnie na placu budowy przez wykonawców.
- Rynek chemii budowlanej w Polsce przez wiele lat był nieustabilizowany. Wchodziły na niego nowe firmy, następowały przejęcia, fuzje itp., w wyniku czego obserwowaliśmy duże wahania pozycji rynkowej poszczególnych marek z roku na rok. Od pewnego czasu jednak rynek wydaje się już być dojrzały. W ostatnich dwóch - trzech sezonach budowlanych zmiany pozycji konkurencyjnej producentów były w wymiarze globalnym nieznaczne – tłumaczą twórcy raportu IBP Research.
Ilościowe udziały (pozycja rynkowa według sprzedaży w tonach) w tynku chemii budowlanej w Polsce:
Wartościowe udziały (pozycja rynkowa według sprzedaży w złotych) w tynku chemii budowlanej w Polsce:
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...