Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Rafineria w Gdańsku ciągle usprawniana

2024-02-01

Orlen poinformował, że prace przy budowie terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle postępują zgodnie z planem i są już zaawansowane w 50%. Inwestycja znacząco wzmocni możliwości logistyczne rafinerii w Gdańsku i umożliwi docelowo przeładunek ok. 2 mln ton produktów paliwowych rocznie. Równolegle realizowana jest budowa hydrokrakingowego bloku olejowego, który zwiększy możliwości przerobu ropy i pozwoli na wprowadzenie nowych kategorii zaawansowanych produktów olejowych.

– Zgodnie z zapowiedziami inwestujemy w nasze gdańskie aktywa, aby zapewnić im długofalową rentowność i wzrost wartości w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Budowa terminala na Martwej Wiśle zwiększy możliwość dostaw biokomponentów do produkcji paliw, zgodnie z unijnymi regulacjami. Jednocześnie pozwoli gdańskiej rafinerii na eksport olejów bazowych drugiej generacji, których produkcja będzie możliwa, dzięki inwestycji w hydrokrakingowy blok olejowy. Jego uruchomienie otworzy przed gdańską rafinerią nowe rynki i znaczącą poprawi jej konkurencyjność – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu Orlen.
 
Budowa terminala, za którą odpowiada sopocka Grupa NDI, znajduje się w połowie realizacji. Procentowe zaawansowanie poszczególnych zadań wynosi około 60% w części terminalowej oraz 50% w części rafineryjnej. Dzięki terminalowi, rafineria w Gdańsku wzmocni swoją logistyczną niezależność i zyska dodatkowy szlak ekspedycyjny. Zdolność przeładunkowa terminala planowana jest na ok. 2 mln ton produktów rocznie.
 
W ramach budowy terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle powstanie nabrzeże o długości 380 metrów. Pozwoli to obsługiwać jednostki morskie o ładowności do 10 tys. ton. Na nabrzeżu znajdą się dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Inwestycja obejmuje również rurociągi, estakady oraz infrastrukturę podziemną i pomocniczą, która połączy nowy terminal z rafinerią.
 
Wartość kontraktu na budowę terminala to około 500 mln złotych. Inwestycja rozpoczęła się w styczniu 2023 r. a jej zakończenie planowane jest na 2025 rok.
 
Z terminalem ściśle związana jest realizowana przez Orlen budowa hydrokrakingowego bloku olejowego (HBO). Inwestycja poprawi ekonomikę przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. HBO umożliwi m.in. produkcję 400 tys. ton nowoczesnych olejów bazowych grupy II oraz kilkudziesięciu tysięcy ton półproduktów paliwowych. Dzięki budowie terminala, nowe, wysokomarżowe produkty powstające w HBO będą mogły być ekspediowane bezpośrednio na statki, co dodatkowo odciąży znajdującą się na terenie zakładu bocznicę kolejową.
 
Orlen ma w planach także kolejne inwestycje w rafinerii w Gdańsku, w tym w nowoczesne, nisko- i zeroemisyjne technologie. Do końca 2027 roku na terenie zakładu powstanie instalacja produkująca niskoemisyjny wodór z wykorzystaniem elektrolizera o mocy 1 MW. W ramach inwestycji powstanie również farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW, system zarządzania energią oraz system odzysku ciepła odpadowego.


OrlenRafineria Gdańskalogistyka

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie