2024-10-04
Qemetica Soda Polska zakończyła projekt odzysku ciepła w procesie produkcji sody. Przedsięwzięcie wpisuje się w działania firmy na rzecz zmniejszenia energochłonności i jest efektem ścisłej współpracy z ekspertami z GEA Process Engineering. Gorące powietrze, wcześniej ulatujące do atmosfery, zostało zawrócone do procesu produkcji sody kalcynowanej, zmniejszając tym samym zapotrzebowanie na parę technologiczną produkowaną w elektrociepłowni.
W wyniku przeprowadzonej analizy zidentyfikowano, że największy potencjał odzysku ciepła w zakładzie Qemetica Soda Polska w Inowrocławiu znajduje się w powietrzu procesowym opuszczającym komorę suszarni fluidalnej monohydratu. Suszarnia ta jest jedną z największych w Europie linii produkcyjnych sody o wydajności do 90 ton sody na godzinę.
Modernizacja działającej od 2005 roku suszarni kosztowała ponad 6 mln zł i polegała na opracowaniu rozwiązania, dzięki któremu strumień energii z powietrza procesowego o temperaturze ok. 100 st. C i przepływie powyżej 120 tys. kg/h został skierowany z powrotem do procesu produkcyjnego. Wcześniej, przed modernizacją, gorące powietrze ulatywało do atmosfery poprzez komin.
- W fazie projektowej największym wyzwaniem było opracowanie rozwiązania dla umieszczenia wymiennika ciepła w optymalnej lokalizacji pod kątem efektywności odzysku ciepła, tj. w środkowej części komina powietrza wylotowego z suszarni fluidalnej. Ciężar samego komina, wynoszący 24 tony, uniemożliwiał jego posadowienia bezpośrednio na wymienniku. W związku z tym został przygotowany projekt podziału komina na dwie części z zastosowaniem dodatkowej konstrukcji wsporczej dedykowanej dla jego górnej połowy znajdującej się tuż nad wymiennikiem ciepła - mówi Damian Żórawski, manager R&D w Qemetice.
Modernizacja polegała na zainstalowaniu urządzeń do odzysku ciepła, a także rozbudowie suszarni o nowe elementy. Obecnie instalacja składa się z układu pompowego, trzech wymienników ciepła oraz zautomatyzowanego systemu kontroli parametrów wraz z wizualizacją SCADA.
- W suszarni przepływy gorącego powietrza są bardzo duże, dlatego zawrócenie powietrza do procesu produkcji to duże oszczędności w produkcji i zużyciu pary, surowca niezbędnego w wytwarzaniu sody. Oszczędności w zużyciu pary to mniej energii, którą dziś pozyskujemy z węgla, a więc i zmniejszenie emisji CO2 z naszych elektrociepłowni. W oczywisty sposób przekłada się to także na oszczędności finansowe i poprawę pozycji konkurencyjnej zakładu w Inowrocławiu - tłumaczy Piotr Kapuściński, wiceprezes Qemetica Soda Polska.
Celem biznesu sodowego Qemetiki (zakłady produkcyjne w Inowrocławiu, Janikowie i niemieckim Stassfurcie) jest transformacja energetyczna, w tym zmniejszenie energochłonności procesu produkcji sody i stopniowe wyłączanie węgla z produkcji energii. Zgodnie z najnowszą strategią Qemetiki w 2033 roku w zakładach w Inowrocławiu i Janikowie węgiel nie będzie już surowcem energetycznym. Do 2029 roku emisje CO2 całej Grupy mają spaść o 45% względem roku 2019.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...