2025-04-22
W 2024 r. Grupa Qemetica uzyskała przychody ze sprzedaży w kwocie 3,945 mld zł, co było wynikiem o 26% słabszym niż w roku 2023. Zysk netto wyniósł 113,1 mln zł, podczas gdy rok wczesniej była strata w wysokości 47 mln zł.
Spadek przychodów Qemetiki wynikał m.in. ze spadku wolumenów sprzedaży sody, spadku cen sody, dalszego spadku zamówień w obszarze krzemianów sodu. Znaczący wpływ miał również niekorzystny spread gaz/energia oraz niższa produkcja sody, które spowodowały zmniejszenie pozytywnego wpływu energetyki.
W 2024 r. produkty Grupy Qemetica wytwarzane były w 10 zakładach produkcyjnych. Cztery największe fabryki (dwie w Polsce, dwie w Niemczech) działały w Segmencie Sodowym i produkowały sodę kalcynowaną, produkty pochodne sody oraz sól. Pozostałe cztery zakłady działające w segmentach Agro, Pianki, Krzemiany, Szkło są zlokalizowane w Polsce. Ponadto, Spółka Qemetica Agricultural Solutions Spain korzysta z obsługi zewnętrznej w dwóch fabrykach w zakresie usług formulacji i pakowania swoich produktów.
Strategiczne rozmieszczenie zakładów Grupy zapewnia optymalizację logistyki i rozwój sieci dystrybucyjnej, która jest szczególnie ważna w obszarze produktów Segmentu Sodowego. Zakłady w Polsce i w Niemczech gwarantują dostęp do kluczowych rynków oraz stabilność dostaw w Europie.
Kluczowym wydarzeniem dla koncernu w 2024 r. było kupno biznesu krzemionki strącanej od koncernu PPG za 325 mln dolarów. Tym samym, QEMETICA przejęła fabryki krzemionki w USA i Holandii. Ponadto, w ramach przejęcia Qemetica zyskała dostęp do centrum badawczo-rozwojowego w Monroeville w Pensylwanii i linii produkcyjnej w Barberton w stanie Ohio. Obszar krzemionki strącanej zatrudnia około 400 pracowników, a łączne moce wytwórcze przejętych zakładów wynoszą blisko 200 tys. ton.
- Wśród najważniejszych czynników zewnętrznych, które oddziałują na Grupę należy wymienić w pierwszej kolejności obserwowane spowolnienie gospodarcze i presja na obniżanie cen przy jednocześnie spadającym popycie. Po drugie zaostrzająca się w biznesie sodowym konkurencja spoza Unii Europejskiej, a więc obszarów o niższych poziomach regulacji oraz wymogów środowiskowych skutkujących niższymi kosztami produkcji. Również w segmencie Agro wyzwaniem są agresywne działania konkurencji zmierzające do upłynnienia wysokich zapasów, a poprzez to presja na marżowość środków ochrony roślin, co istotnie wpływa na wyniki biznesu oraz implikuje potrzebę szerszej ekspansji geograficznej. W dalszym ciągu istnieje także ryzyko gwałtownych zmian na rynku surowców energetycznych, których Grupa Qemetica jest dużym konsumentem, z uwagi na trwającą agresję rosyjską na terenie Ukrainy oraz skomplikowaną i dynamiczną sytuację geopolityczną - przyznają władze Grupy Qemetica.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...