Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Przemysł chemii gospodarczej: wygoda znakiem rozpoznawczym w Polsce

2016-09-26  / Autor: Eka Barcys, Euromonitor International

Ubiegły rok był kolejnym udanym dla branży chemii gospodarczej i to zarówno w Polsce, jak i w całej Unii Europejskiej

Wartość rynku chemii gospodarczej w Polsce wyniosła w ubiegłym roku 1,1 mld euro, co oznacza wzrost o 3,6% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Do najszybciej rozwijających się kategorii na krajowym rynku należały produkty przeznaczone do zmywania naczyń, środki piorące oraz odświeżacze powietrza. Na pozytywny wynik zdecydowanie największy wpływ miała reklama, której celem było nie tylko zwiększenie świadomości marki, ale także edukowanie konsumentów.

Patrząc na wzrost wartości rynku w 2015 r., widać, że Polska rozwija się dużo szybciej niż pozostałe kraje regionu, a nawet państwa Beneluksu. Przykładowo, wzrost wartości rynku w Holandii był minimalny, w Belgii zaś obserwowany był spadek. Jest kilka przyczyn takiego stanu rzeczy: po pierwsze są to wojny cenowe, liczne promocje i duży wybór marek własnych, a po drugie nasycenie rynku. Zarówno Belgia, jak i Holandia mają jedne z najwyższych w Unii Europejskiej wydatków na produkty chemii gospodarczej per capita. Natomiast saturacja rynku i wybór produktów są tak duże, że producenci muszą się bardzo mocno starać, by zaoferować konsumentom coś innowacyjnego.

Euromonitor International przewiduje, że w ciągu najbliższych kilku lat w krajach Europy Zachodniej będzie można zaobserwować niewielką stagnację, natomiast kraje takie, jak Polska, Czechy czy Słowacja będą rozwijać się prężniej i sukcesywnie zwiększać swoje wydatki na chemię gospodarczą per capita.

Trendy rynkowe

Moda to jeden z głównych czynników, który formuje preferencje konsumentów i tym samym wpływa na osiągnięcia danej branży. Zjawisko to obserwowane jest w branży spożywczej, odzieżowej, elektronicznej, a także detergentowej. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi, dlatego chętniej skłaniają się ku produktom naturalnym oraz hipoalergicznym. Trend ten jest szczególnie widoczny w kategorii środków do prania i produktów do zmywania naczyń.

Dostrzec także można rozwijający się trend „convenience”, w którym chodzi o poszukiwanie rozwiązań wygodnych, mogących zaoszczędzić czas i pieniądze. Rozwiązaniem są produkty w formie tabletek, nasączane chusteczki oraz środki multifunkcyjne.

Mówiąc o trendach, nie wolno zapomnieć o markach własnych. Wraz z upływem lat postrzeganie produktów typu private label ulega zmianie na plus. Obecnie marki własne są chętnie wybierane jako tańsza alternatywa dla produktów znanych firm, a ich jakość jest chwalona przez konsumentów.

Przyszłość należy do internetu... czy rzeczywiście?

Internet to najprężniej rozwijający się kanał dystrybucji w Europie, który od kilku lat notuje ogromne wzrosty sprzedaży. Można zauważyć, że mimo, iż internet rozwija się bardzo dynamicznie, to jego udział w sprzedaży w branży chemii gospodarczej jest nadal stosunkowo niewielki. W Polsce jest to 2% przychodów. Euromonitor International nie przewiduje, by sytuacja ta zmieniła się w ciągu najbliższych pięciu lat.

Liderem dystrybucji są „modern grocery retailers”, czyli hipermarkety, supermarkety i dyskonty. To właśnie te sklepy w większości krajów Unii Europejskiej generują ponad 60% przychodów branży. Na korzyść sklepów „nowoczesnych” przemawia duża ich liczba i korzystna lokalizacja, a także dostępność produktów marek własnych. Ponadto klienci doceniają możliwość kupienia wszystkiego w jednym miejscu oraz liczne promocje.

Warto wspomnieć także o drogeriach (np. Rossmann, Hebe), które w większości krajów odpowiedzialne są za ok. 20% sprzedaży. Tutaj, podobnie jak w przypadku „modern grocery retailers”, znaczną rolę odgrywa rozbudowana sieć dystrybucji.

 

Preferencje zakupowe

Kategorią wiodącą prym w Polsce są środki do prania, które generują 42% przychodów całego sektora detergentowego. Jeśli spojrzy się w głąb tej kategorii, to widać, że za 68% przychodów odpowiedzialne są środki piorące (proszki, tabletki, środki płynne), a za 27% zmiękczacze do tkanin. Pozostałe 5% należy do produktów do czyszczenia dywanów i innych (np. środki do prania firanek, produkty do zmiękczania wody, chusteczki wyłapujące kolor).

Do najszybciej rozwijających się produktów, zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym, należą kapsułki z płynnym detergentem. Podstawowe czynniki, które wpływają na wzrost popularności kapsułek to ich rosnąca dostępność, intensywne kampanie promocyjne oraz wygoda użycia. Kolejnym istotnym czynnikiem jest dozowanie produktu. Polacy z reguły używają zbyt dużo produktów do prania, nie stosując się do zaleceń producentów. W przypadku kapsułek problem ten sam się jednak rozwiązuje. W przeciągu ostatnich kilku lat widoczny jest także zwrot ku bardziej skoncentrowanym produktom. Konsumenci doceniają mniejsze opakowania, mniejszą ilość preparatu potrzebną do prania oraz oczywiście niższą cenę.

Jeśli chodzi natomiast o produkty do prania ręcznego, to w 2015 r. zanotowały one ponad 7% spadek w ujęciu wartościowym. Jest to spowodowane stopniem penetracji rynku przez pralki. W 2015 r. wzrósł on o niemal 1% i osiągnął poziom 95%. Wpływ na sytuację ma także trend „convenience”, który sprawia, że konsumenci piorą w pralkach nawet najdelikatniejsze tkaniny.

Zmywanie i czyszczenie powierzchni

W ubiegłym roku kategoria produktów do zmywania naczyń zanotowała 5% wzrost, a kategoria środków do czyszczenia powierzchni niemal 2% wzrost w ujęciu wartościowym. Pod względem trendów kategorie te niczym nie różnią się od środków do prania: także w tym obszarze użytkownicy kierują się przede wszystkim wygodą i wybierają produkty multifunkcjonalne.

Wśród produktów do zmywania naczyń królują tabletki do zmywarek, które w 2015 r. odnotowały ponad 10% wzrost zarówno ilościowy, jak i wartościowy. Wzrost tej kategorii jest także napędzany rosnącą penetracją rynku przez zmywarki, a także niewielkim spadkiem cen produktów. Co ciekawe, mimo dużej popularności tabletek do zmywarek, nie spada sprzedaż produktów do ręcznego zmywania naczyń. Dzieje się tak dlatego, że w gospodarstwach domowych pojawia się coraz więcej różnorodnych produktów AGD, których zwyczajnie nie można myć w zmywarce. Jeśli zatem liczba naczyń przeznaczonych do zmycia jest niewielka, wówczas konsumenci chętniej wybierają mycie ręczne.

Czego natomiast konsumenci w Polsce używają do czyszczenia powierzchni?

W tej kategorii pozycję lidera zajmują w dalszym ciągu środki specjalistyczne, czyli takie, które są przeznaczone do czyszczenia konkretnej powierzchni, np. łazienki, kuchni, podłogi. Nie przewiduje się, by miało się to zmienić w ciągu najbliższych pięciu lat. Natomiast nie powinno się lekceważyć rosnącego znaczenia produktu bardziej innowacyjnego i uniwersalnego, czyli nasączanych chusteczek do czyszczenia powierzchni. W 2015 r. wyroby te zanotowały 11% wzrost wartości sprzedaży oraz 14% wzrost wolumenowy. Do sukcesu tego produktu przyczynia się nie tylko wygoda jego użycia, ale także cena.

Na rynku pojawia się coraz więcej produktów marek własnych takich sieci, jak np. Lidl, Biedronka czy Rossmann, które wyróżniają się nie tylko konkurencyjną ceną, ale także dobrą jakością.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2016 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY


 


detergentyprzemysł chemii gospodarczejEuromonitor International

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

“Chemia i Biznes” nr 4/2021

Nowość!Dostęp online

35.00 zł

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 3/2021

Nowość!Dostęp online

25.00 zł

"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2021

Dostęp online

25.00 zł

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

Nowość!

95.00 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Nowość!Dostęp online

861.00 zł

Artykuł sponsorowany

Nowość!Dostęp online

2,460.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

Nowość!

94.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy Twoja firma zmaga się z podwyżkami cen surowców?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie