2014-07-17
Na 90% oceniany jest aktualny stopień realizacji inwestycji dotyczącej budowy w Świnoujściu terminala LNG.
Informację o dotychczasowym przebiegu prac przedstawił w trakcie wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Skarbu Państwa zarząd spółki Polskie LNG, która jest inwestorem projektu.
Terminal ma być gotowy na przełomie 2014 i 2015 r. Pierwsze partie komercyjnych dostaw gazu odbierać będzie można dzięki niemu w 2015 r. Obecnie na placu budowy pracuje ponad 1,5 tys. osób. Wykonawca prowadzi prace we wszystkich obszarach terminalu, równolegle w części morskiej i lądowej. Niedawno zakończony został montaż wewnętrznych zbiorników, w których magazynowany będzie LNG, a także montaż kolumn nalewczych w zbiornikach, którymi LNG będzie wtłaczane do zbiorników. Ukończono także stawianie konstrukcji żelbetowych wszystkich estakad rurociągowych i koryt betonowych w kompleksie. Trwa montaż i spawanie rurociągów technologicznych. Terminal otrzymał także docelowe zasilanie z sieci zewnętrznej Enei. W najbliższym czasie rozpocznie się natomiast próba wodna zbiornika, która sprawdzi prawidłowość jego wykonania w zakresie wytrzymałości i szczelności konstrukcji.
Budowa terminalu gazu skroplonego LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja, nie tylko w Polsce, ale i w naszej części Europy. Na świecie funkcjonuje obecnie ponad 100 terminali LNG. Najwięcej w Japonii. W Europie istnieją 23 terminale, a liderem pod tym względem jest Hiszpania.
Polski terminal odpowiadać będzie za ok. jednej trzeciej naszego zapotrzebowania na gaz ziemny. Jego powstanie umożliwi odbiór skroplonego gazu ziemnego praktycznie z dowolnego kierunku na świecie, co ma niebagatelne znaczenie także dla przemysłu chemicznego. Zróżnicowanie źródeł dostaw przyczynić ma się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju.
W pierwszym etapie eksploatacji terminal LNG pozwoli na odbiór 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie, w zależności od wzrostu zapotrzebowania na gaz, możliwe będzie zwiększenie zdolności wysyłkowej do 7,5 mld m3, bez konieczności powiększania terenu, na którym powstanie terminal.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...