Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych – nowy system zarządzania odpadami i potencjalne słabości

2025-08-28

Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (UC100), opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji, wprowadza nowy system rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) dla opakowań, zgodny z unijnym rozporządzeniem PPWR. Celem jest zmniejszenie ilości odpadów opakowaniowych poprzez przeniesienie kosztów ich zagospodarowania na producentów wprowadzających produkty w opakowaniach.

Jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które przygotowuje ustawę, system opiera się na zasadzie „zanieczyszczający płaci”, gdzie producenci będą wnosić opłatę opakowaniową – w 2026 r. na poziomie 8% stawki opłaty produktowej (ok. 0,5 grosza za opakowanie), w 2027 r. 20%, a od 2028 r. pełne koszty zagospodarowania odpadów.

Dzięki temu gminy otrzymają środki na zbiórkę i recykling, co ma ustabilizować, a docelowo obniżyć opłaty za wywóz śmieci dla mieszkańców.

System promuje stosowanie ekologicznych opakowań, łatwiejszych do recyklingu, a dwuletni okres przejściowy (2026–2027) pozwoli producentom i gminom przygotować się do zmian. Środki z opłat będą rozdzielane przez NFOŚiGW, wspierając lokalne systemy zbiórki odpadów.

Projekt, wzorowany na modelu czeskim z uniknięciem błędów modelu węgierskiego, jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych, z planowaną publikacją w Dzienniku Ustaw w czwartyn kwartale 2025 r.

Mimo ambitnych założeń, projekt niesie pewne ryzyko. Opłata opakowaniowa, choć minimalna na początku, po pełnym wdrożeniu w 2028 r. może osiągnąć kilka groszy, co w przypadku produktów o niskiej marży może skutkować przerzuceniem kosztów na konsumentów, szczególnie dotkliwym dla mniej zamożnych gospodarstw.

Ponadto małe i średnie firmy mogą napotkać trudności w dostosowaniu się do nowych wymogów, takich jak ewidencja opakowań czy zmiana materiałów, co generuje dodatkowe koszty administracyjne.

Brak precyzyjnych zasad dystrybucji środków z NFOŚiGW może prowadzić do nierównomiernego wsparcia gmin, szczególnie tych mniej efektywnych w zarządzaniu odpadami. Z kolei efekty ekologiczne, takie jak zmniejszenie ilości odpadów, będą widoczne dopiero w dłuższej perspektywie ze względu na długi okres wdrożenia.

Skuteczność systemu zależy też od zdolności gmin do poprawy lokalnych systemów zbiórki i recyklingu – bez tego dodatkowe środki mogą nie przynieść oczekiwanych korzyści, takich jak obniżenie opłat dla mieszkańców.


prawoprzemysł opakowaniowyodpadyrecykling

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie