2023-04-12 / Autor: Materiał przygotowany przez Kieszkowska Rutkowska Kolasiński Kancelaria Prawna
30 marca 2023 r. Parlament Europejski przyjął projekt rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (dalej: „Projekt”). Kwestie te na poziomie prawa europejskiego reguluje obecnie dyrektywa 2001/95/WE. W Polsce jest ona implementowana przez ustawę z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwem produktów. Wybrana przez ustawodawcę europejskiego forma rozporządzenia (stosowanego bezpośrednio w państwach członkowskich) ma zapewnić większą skuteczność przepisów o ogólnym bezpieczeństwie produktów w całej UE. Projekt zostanie teraz przekazany Radzie UE, a następnie – jeśli Rada UE zaakceptuje proponowaną treść rozporządzenia – zostanie ono opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Zgodnie z aktualnymi przepisami polskiej ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwem produktów implementującej Dyrektywę producenci są obowiązani wprowadzać do obrotu jedynie produkty bezpieczne, a w razie powzięcia informacji o ewentualnym niebezpieczeństwie stwarzanym przez produkt, zapewnić właściwe środki zaradcze.
Rozwiązania, które przewidują obowiązujące przepisy, nie odpowiadają jednak aktualnym wezwaniom w zakresie bezpieczeństwa produktów, bowiem pochodzą sprzed ponad 20 lat, stąd celem Projektu jest przede wszystkim ich dostosowanie do wyzwań związanych z dynamicznym wzrostem znaczenia nowych technologii, sztucznej inteligencji oraz sprzedaży internetowej.
Nowe definicje i podmioty w łańcuchu dostaw
Projekt wprowadza nowe pojęcia, nieznane dotychczas Dyrektywie, takie jak „interfejs online”, „internetowa platforma handlowa” czy „użytkownik końcowy”.
Aby zapewnić ochronę konsumentów unijnych, Projekt doprecyzowuje obowiązki w przypadku sprzedaży produktów na odległość (online lub w inny sposób). Produkty oferowane do sprzedaży online lub w inny sposób na odległość mają być uważane za udostępnione na rynku, jeżeli oferta jest skierowana do konsumentów w Unii, co będzie jednoznaczne z wymogiem zgodności tych produktów z prawem UE. Oferta sprzedaży będzie uznawana za skierowaną do konsumentów w Unii, jeżeli odpowiedni podmiot gospodarczy w jakikolwiek sposób skieruje swoją działalność do jednego lub kilku państw członkowskich.
W celu łatwiejszego ustalenia, czy oferta jest skierowana do konsumentów w Unii, Projekt proponuje niewyczerpujący katalog kryteriów pomocniczych:
Projekt zobowiązuje także internetowe platformy handlowe do zarejestrowania się na portalu Safety Gate i podania na nim informacji dotyczących tzw. pojedynczego punktu kontaktowego (umożliwiającego bezpośrednią komunikację z organami nadzoru rynku państw członkowskich na temat problemów związanych z bezpieczeństwem produktów).
Nowe podmioty objęte zakresem regulacji
Projekt uwzględnia nowe podmioty, które ze względu na swoją rolę w łańcuchu dostaw, powinny być obciążone konkretnymi obowiązkami. Należy do nich zaliczyć przede wszystkim podmiot
wprowadzający w produkcie istotną zmianę oraz osobę odpowiedzialną za produkty wprowadzone do obrotu w Unii.
Podmiot wprowadzający do produktu istotną zmianę będzie – na potrzeby stosowania projektowanego Rozporządzenia – uznawany za producenta. Będzie on więc podlegał takim samym obowiązkom jak producent.
Projekt definiuje również pojęcie istotnej zmiany wprowadzonej w produkcie. Taką zmianę będą musiały charakteryzować łącznie trzy następujące cechy:
Dla zastosowania omawianych zasad istotna zmiana będzie musiała mieć wpływ na bezpieczeństwo produktu.
Nowe rozwiązania w zakresie odzyskiwania produktów
Projekt przewiduje nowe rozwiązania odnoszące się do mechanizmu odzyskiwania produktów, które okazały się niebezpieczne, w szczególności obowiązek prowadzenia rejestru przypadków odzyskania produktu przez producentów (art. 8 Projektu) czy sposób zawiadomienia konsumentów o odzyskiwaniu produktu (art. 34 Projektu).
Nowe przepisy wzmocnią pozycję konsumentów. Zgodnie z Projektem w przypadku odzyskania produktu podmiot gospodarczy odpowiedzialny za jego odzyskanie będzie musiał zapewnić konsumentowi skuteczny, nieodpłatny i terminowy środek ochrony prawnej. Środek ten będzie musiał obejmować jedno z trzech poniższych rozwiązań:
Zaostrzenie przepisów dotyczących systemu Product Safety Business Alert Gateway
Projekt zmierza także do zwiększenia roli systemu Product Safety Business Alert Gateway – portalu gromadzącego zgłoszenia informacji o produktach niebezpiecznych od podmiotów gospodarczych do organów nadzoru rynku.
Wraz z wejściem w życie Projektu skróceniu miałby ulec termin na zgłoszenie wypadku z udziałem swojego produktu do systemu Product Safety Business Alert Gateway – zgłoszenie będzie musiało nastąpić w terminie dwóch dni roboczych od momentu, w którym producent dowiedział się o wypadku.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...