Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Projekt rozporządzenia o ogólnym bezpieczeństwie produktów przyjęty przez Parlament Europejski

2023-04-12  / Autor: Materiał przygotowany przez Kieszkowska Rutkowska Kolasiński Kancelaria Prawna

30 marca 2023 r. Parlament Europejski przyjął projekt rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (dalej: „Projekt”). Kwestie te na poziomie prawa europejskiego reguluje obecnie dyrektywa 2001/95/WE. W Polsce jest ona implementowana przez ustawę z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwem produktów. Wybrana przez ustawodawcę europejskiego forma rozporządzenia (stosowanego bezpośrednio w państwach członkowskich) ma zapewnić większą skuteczność przepisów o ogólnym bezpieczeństwie produktów w całej UE. Projekt zostanie teraz przekazany Radzie UE, a następnie – jeśli Rada UE zaakceptuje proponowaną treść rozporządzenia – zostanie ono opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Zgodnie z aktualnymi przepisami polskiej ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwem produktów implementującej Dyrektywę producenci są obowiązani wprowadzać do obrotu jedynie produkty bezpieczne, a w razie powzięcia informacji o ewentualnym niebezpieczeństwie stwarzanym przez produkt, zapewnić właściwe środki zaradcze.

Rozwiązania, które przewidują obowiązujące przepisy, nie odpowiadają jednak aktualnym wezwaniom w zakresie bezpieczeństwa produktów, bowiem pochodzą sprzed ponad 20 lat, stąd celem Projektu jest przede wszystkim ich dostosowanie do wyzwań związanych z dynamicznym wzrostem znaczenia nowych technologii, sztucznej inteligencji oraz sprzedaży internetowej.

Nowe definicje i podmioty w łańcuchu dostaw

Projekt wprowadza nowe pojęcia, nieznane dotychczas Dyrektywie, takie jak „interfejs online”, „internetowa platforma handlowa” czy „użytkownik końcowy”.

Aby zapewnić ochronę konsumentów unijnych, Projekt doprecyzowuje obowiązki w przypadku sprzedaży produktów na odległość (online lub w inny sposób). Produkty oferowane do sprzedaży online lub w inny sposób na odległość mają być uważane za udostępnione na rynku, jeżeli oferta jest skierowana do konsumentów w Unii, co będzie jednoznaczne z wymogiem zgodności tych produktów z prawem UE. Oferta sprzedaży będzie uznawana za skierowaną do konsumentów w Unii, jeżeli odpowiedni podmiot gospodarczy w jakikolwiek sposób skieruje swoją działalność do jednego lub kilku państw członkowskich.

W celu łatwiejszego ustalenia, czy oferta jest skierowana do konsumentów w Unii, Projekt proponuje niewyczerpujący katalog kryteriów pomocniczych:

  • posługiwanie się językiem urzędowym lub walutą państw członkowskich;
  • zarejestrowanie nazwy domeny w jednym z państw członkowskich;
  • obszary geograficzne, na które produkty mogą być wysłane.

Projekt zobowiązuje także internetowe platformy handlowe do zarejestrowania się na portalu Safety Gate i podania na nim informacji dotyczących tzw. pojedynczego punktu kontaktowego (umożliwiającego bezpośrednią komunikację z organami nadzoru rynku państw członkowskich na temat problemów związanych z bezpieczeństwem produktów).

Nowe podmioty objęte zakresem regulacji

Projekt uwzględnia nowe podmioty, które ze względu na swoją rolę w łańcuchu dostaw, powinny być obciążone konkretnymi obowiązkami. Należy do nich zaliczyć przede wszystkim podmiot

 

wprowadzający w produkcie istotną zmianę oraz osobę odpowiedzialną za produkty wprowadzone do obrotu w Unii.

Podmiot wprowadzający do produktu istotną zmianę będzie – na potrzeby stosowania projektowanego Rozporządzenia – uznawany za producenta. Będzie on więc podlegał takim samym obowiązkom jak producent.

Projekt definiuje również pojęcie istotnej zmiany wprowadzonej w produkcie. Taką zmianę będą musiały charakteryzować łącznie trzy następujące cechy:

  • polega na zmianie zamierzonych funkcji, rodzaju lub działania produktu w sposób, którego nie przewidziano we wstępnej ocenie ryzyka produktu;
  • z powodu zmiany zmienił się charakter zagrożenia lub wzrósł poziom ryzyka;
  • konsument nie wprowadził zmian na własny użytek.

Dla zastosowania omawianych zasad istotna zmiana będzie musiała mieć wpływ na bezpieczeństwo produktu.

Nowe rozwiązania w zakresie odzyskiwania produktów

Projekt przewiduje nowe rozwiązania odnoszące się do mechanizmu odzyskiwania produktów, które okazały się niebezpieczne, w szczególności obowiązek prowadzenia rejestru przypadków odzyskania produktu przez producentów (art. 8 Projektu) czy sposób zawiadomienia konsumentów o odzyskiwaniu produktu (art. 34 Projektu).

Nowe przepisy wzmocnią pozycję konsumentów. Zgodnie z Projektem w przypadku odzyskania produktu podmiot gospodarczy odpowiedzialny za jego odzyskanie będzie musiał zapewnić konsumentowi skuteczny, nieodpłatny i terminowy środek ochrony prawnej. Środek ten będzie musiał obejmować jedno z trzech poniższych rozwiązań:

  • naprawę odzyskanego produktu;
  • zastąpienie odzyskanego produktu bezpiecznym produktem tego samego typu oraz o co najmniej takiej samej wartości i jakości;
  • zwrot wartości odzyskanego produktu.

Zaostrzenie przepisów dotyczących systemu Product Safety Business Alert Gateway

Projekt zmierza także do zwiększenia roli systemu Product Safety Business Alert Gateway – portalu gromadzącego zgłoszenia informacji o produktach niebezpiecznych od podmiotów gospodarczych do organów nadzoru rynku.

Wraz z wejściem w życie Projektu skróceniu miałby ulec termin na zgłoszenie wypadku z udziałem swojego produktu do systemu Product Safety Business Alert Gateway – zgłoszenie będzie musiało nastąpić w terminie dwóch dni roboczych od momentu, w którym producent dowiedział się o wypadku.


Kieszkowska Rutkowska Kolasiński Kancelaria Prawnaprawobezpieczeństwo

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie