2019-07-18 / Autor: Dominik Wójcicki
Grupa Azoty przewiduje, że w powstającej w Policach instalacji PDH, w której produkowany będzie propylen i polipropylen zatrudnienie znajdzie ok. 350 osób. Do tego doliczyć trzeba zwiększenie zakresu usług zewnętrznych świadczonych na rzecz nowych zakładów chemicznych, których otwarcie planowane jest w 2022 r.
Projekt „Polimery Police” to największa w tej chwili inwestycja w polskim przemyśle chemicznym, z budżetem na poziomie 1,5 mld euro. Swoim zakresem obejmuje on budowę instalacji odwodornienia propanu PDH; budowę instalacji do produkcji polipropylenu; stworzenie infrastruktury logistycznej dla polipropylenu; powstanie terminalu przeładunkowo-magazynowego (gazoportu) oraz instalacji pomocniczych.
Instalacja PDH posłuży do przeprowadzenia procesu katalitycznego odwodornienia propanu, w ramach którego ma być produkowany propylen z wydajnością na poziomie 429 tys. ton. Instalacja PP będzie mieć natomiast moce wytwórcze rzędu 437 tys. ton. Produkowany będzie polipropylen w trzech typach: homopolimery; kopolimery typu impact i kopolimery typu random.
Jednostka tworzyw sztucznych pracować będzie w oparciu o propylen dostarczany z Instalacji PDH oraz etylen dostarczany z terminalu przeładunkowo-magazynowego.
Terminal ten pełnił będzie rolę obiektu służącego do rozładunku i magazynowania propanu i etylenu ze statków morskich oraz dostarczał będzie wymienione surowce do Instalacji PDH i Instalacji PP. Powstanie on nad Kanałem Polickim na północ od istniejącego Portu Morskiego Police. Wykorzystane zostaną tereny stanowiące własność Grupy Azoty. Oba obiekty (instalację procesową i terminal przeładunkowy) połączą rurociągi prowadzone na estakadzie. Część procesowa (instalacja chemiczna) i niezbędna infrastruktura powstają w granicach Grupy Azoty Police. W kontekście Kanału Polickiego warto jeszcze zauważyć, że w 2018 r. została podpisana umowa pomiędzy Urzędem Morskim w Szczecinie a holenderską firmą Van den Herik Kust, której przedmiotem jest pogłębienie toru podejściowego na kanale do 10,5 m (z możliwością rozbudowania go w kolejnym etapie do 12,5 m) oraz poszerzenie w dnie do 100 m. Po uruchomieniu produkcji, Kanałem Polickim będą transportowane niezbędne surowce (propan oraz etylen), a z terminala portowego przy nim usytuowanego będą wypływały statki zaopatrzone w polipropylen.
Wykorzystywana w procesie produkcyjnych technologia ma być praktycznie bezodpadowa. Frakcje organiczne zawarte w surowcu do produkcji, a nieprzetworzone będą wykorzystane do produkcji ciepła technologicznego. Wodór będzie wykorzystywany do produkcji w Grupie Azoty Police, zaś odpady poremontowe będą zagospodarowywane przez firmy świadczące usługi remontowe.
Cała instalacja będzie nadzorowana przez redundantne systemy sterowania i systemy bezpieczeństwa. Informacje o parametrach procesu będą dostępne w czasie rzeczywistym dla operatorów instalacji, a wszelkie odstępstwa od reżimu technologicznego sygnalizowane. Zapewniają to stosowne procedury bezpieczeństwa.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...