2016-06-10
Finansowanie realizowanego przez Grupę Lotos Projektu EFRA, kluczowej inwestycji gdańskiej spółki, odbywa się w formule project finance.
Project finance to specjalny sposób finansowania inwestycji o dużej kapitałochłonności. Do realizacji zadania powołuje się spółkę celową, której jedynym przedmiotem działania jest zarządzanie inwestycją. Finansowanie w formule project finance charakteryzuje się dużym udziałem kapitału obcego.
Finansowanie Projektu EFRA w omawianej formule zorganizowano dla spółki Lotos Asfalt, wchodzącej w skład Grupy Lotos, na okres do grudnia 2024 r. Odpowiedzialne za nie jest konsorcjum ośmiu instytucji finansowych, w tym sześciu banków: Pekao, Bank Gospodarstwa Krajowego, PKO BP, Societe Generale, BZ WBK, Bank Millennium oraz dwóch spółek z Grupy PZU – PZU i PZU Życie.
Dzięki instalacjom produkcyjnym Projektu EFRA, Lotos wygeneruje dodatkowo prawie 1 mln ton wysokomarżowych produktów naftowych rocznie, a pogłębiony dzięki temu przerób ropy naftowej, przyniesie wyższą o ok. 2 dolary marżę produkcyjną na każdej baryłce ropy naftowej.
- Grupa Lotos negocjując z bankami finansowanie Projektu EFRA wykazała, że jest to inwestycja zapewniająca wysoką rentowność, a dzięki temu gwarantująca bezpieczeństwo terminowej spłaty przyszłych zobowiązań – stwierdził Mariusz Machajewski, wiceprezes zarządu Grupy Lotos i dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych.
– Cieszę się ogromnie, że wraz z innymi instytucjami polskiego rynku finansowego możemy finansować ten unikatowy, zarówno pod kątem struktury, jak i skali projekt. Tym bardziej, że Bankowi Pekao powierzono rolę koordynatora, organizatora i agenta tego przedsięwzięcia. Transakcja jest wyrazem dużego zaufania, jakim darzą się partnerzy oraz dobrej znajomości i zrozumienia potrzeb Grupy Lotos przez polski sektor bankowy – ocenił Andrzej Kopyrski, wiceprezes zarządu Banku Pekao.
Projekt EFRA realizowany jest kilka lat po zakończeniu znacznie większego Programu 10+, który powiększył o 75% potencjał produkcyjny gdańskiej rafinerii Lotosu. Ze względu na znaczne zadłużenie z tytułu finansowania Programu 10+, Grupa Lotos zdecydowała się sfinansować zasadniczą część Projektu EFRA (80%) poprzez spółkę zależną Lotos Asfalt właśnie w formule project finance, a nie jak w przypadku Programu 10+ w oparciu o własny majątek i wyniki swojej działalności.
- Proces strukturyzacji finasowania EFRA jest z tego względu znacznie trudniejszy. Konieczne było wypracowanie i uzgodnienie z instytucjami finansowymi bardzo misternej formuły i szczegółowej struktury projektu. Główną trudnością związaną z finansowaniem Projektu EFRA było techniczne, organizacyjne, prawne i - co najistotniejsze dla kredytodawców - także ekonomiczne i finansowe wydzielenie finansowania poza Grupę Lotos, mimo że projekt jest bardzo ściśle powiązany we wszystkich tych kwestiach z funkcjonującą rafinerią. Dzięki przygotowaniu i wszechstronnemu uzgodnieniu kilkunastu umów projektowych, osiągnięto rozwiązanie definiujące Lotos Asfalt jako samofinansujący się, oddzielny byt ekonomiczny i prawny, czyli spółkę celową zdolną do zaciągania i obsługi w przyszłości zobowiązań finansowych znacznie przekraczających jej aktualny potencjał majątkowy i finansowy. Co najistotniejsze przekonano do tego podmioty finansujące Projekt EFRA. Dzięki temu uniknięto konieczności modyfikowania lub refinansowania istniejącego zadłużenia Grupy Lotos, wynikającego z wcześniejszej realizacji Programu 10+. To z kolei umożliwia dalsze korzystanie z tego bardzo atrakcyjnego finansowania i przynosi spółce wymierne korzyści – tłumaczy Stanisław Pokojski, dyrektor Biura Organizacji Finasowania w Grupie Lotos.
Zgodnie z zawartymi umowami kredytowymi, konsorcjum finansujące udzieliło spółce Lotos Asfalt kredytu inwestycyjnego w wysokości 432 mln dolarów na sfinansowanie 70% wartości inwestycji oraz kredytu obrotowego w kwocie 300 mln zł. Pozostała część nakładów na Projekt EFRA jest finansowana środkami własnymi Grupy Lotos i Lotos Asfalt, w tym pochodzi z emisji akcji Grupy Lotos. Całkowite nakłady na realizację tego projektu to kwota ok. 520 mln euro, czyli niemal 2,3 mld zł.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...