2016-04-07
W rafinerii Lotosu w Gdańsku ruszyły prace ziemne związane z budową głównych instalacji Projektu EFRA. W ten sposób inwestycja wpisuje się w rządowy plan reindustrializacji kraju.
Na Wybrzeżu rozpoczęto umacnianie gruntu, czyli palowanie pod instalację produkcji wodoru (HGU) oraz prace na terenie budowy kompleksu koksowania, w ramach którego powstaną instalacje opóźnionego koksowania (DCU) i odsiarczania benzyny (CNHT). Równolegle trwa wznoszenie budynku elektroenergetycznego oraz estakady pod rurociągi. Przygotowywane są tereny pod zaplecza dla podwykonawców oraz teren pod budowę zbiorników. Na terenie rafinerii pracuje obecnie ponad stu pracowników. W szczycie prac, czyli w 2017 r. będzie ich blisko 2 tys. Mimo, iż głównym wykonawcą jest włoska firma KT, będąca jednym z międzynarodowych liderów wśród wykonawców tego typu zadań, to podwykonawcami są polskie przedsiębiorstwa (Przembud Gdańsk, P.R.I. Centrum, Lotos Serwis, a wkrótce dołączą do nich Mostostal Zabrze oraz Elektromontaż Gdańsk).
Cały zakres realizacji Projektu EFRA został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. W skład tych siedmiu obszarów wchodzą zarówno przyszłe instalacje, jak i mniejsze obiekty niezbędne dla funkcjonowania całej rafinerii po zakończeniu inwestycji. Teraz prowadzone są zaawansowane prace ziemne przy kompleksie koksowania (DCU+CNHT) i instalacji produkcji wodoru (HGU). To kluczowe instalacje dla całego projektu.
- Dzięki realizacji Projektu EFRA Lotos powinien zwiększyć marżę rafineryjną o ok. 2 dolary na baryłkę. Ten projekt daje szereg wymiernych i przekładających się na inne obszary korzyści dla polskiej gospodarki. Nie tylko wzmacnia nas, polską rafinerię, na zmiany koniunktury na światowym rynku ropy. Daje bowiem gwarancję elastycznego i efektywnego przerobu. Wprowadza na rynek dodatkowe ilości wysokiej jakości produktów naftowych. Wreszcie wprowadza do rafinerii nowoczesne, innowacyjne rozwiązania technologiczne i organizacyjne, budując potencjał polskiego przemysłu. Te technologie stanowią dla naszych inżynierów swoistą bazę do dalszych innowacyjnych i racjonalizatorskich rozwiązań, z których korzystać będą inne polskie firmy w ramach planu reindustrializacji – mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos.
Projekt EFRA wpisuje się w rządowy plan reindustrializacji kraju, ponieważ z jednej strony wprowadza do krajowego przemysłu rafineryjnego najnowocześniejsze rozwiązania i technologie, wzmacniając jego konkurencyjność, a z drugiej strony daje możliwość wytwarzania wysokiej jakości produktów naftowych. To także dodatkowe miejsca pracy zarówno w samej rafinerii, jak i w firmach kooperujących.
Aktualny stan zaawansowania prac budowlanych i dokumentacyjnych jest w wielu obszarach lepszy niż zakładano. Prace przygotowawcze i budowlane rozpoczęto pod koniec ubiegłego roku. Na terenie rafinerii rozpoczęło się tzw. palowanie, czyli odpowiednie umacnianie gruntu pionowymi palami, dzięki czemu utrzyma on bezpiecznie przyszłe, ważące setki ton instalacje kompleksu koksowania. Przewidywana liczba żelbetonowych pali, jakie trzeba będzie wykonać na terenie budowy instalacji DCU i HGU, to ok. 2,5 tys. sztuk o średnicy 0,4 - 0,8 m i długości do 25 metrów. W innych częściach placu budowy Projektu EFRA zakończono prace związane z wykonaniem fundamentów estakady rurowo-kablowej, która połączy nowe instalacje zarówno między sobą, jak i z rafinerią i nowym budynkiem elektroenergetycznym.
Trwają też prace projektowe stalowej konstrukcji estakad oraz budowa samego budynku elektroenergetycznego. Będzie on służył do zasilania i dystrybucji energii elektrycznej oraz do sterowania systemami i urządzeniami instalacji Projektu EFRA. Przygotowywany jest teren pod budowę dwóch zbiorników na półprodukty z instalacji DCU.
Rozpoczęte prace budowlane, w zależności od specyfiki danej inwestycji czy zadania, będą prowadzone od kilku tygodni do kilku miesięcy. Całość ma być oddana do rozruchu w 2018 r.
Głównym celem Projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje w pełni uzupełnią obecny ciąg technologiczny przerobu ropy naftowej działający w rafinerii w Gdańsku i docelowo umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych. Po zrealizowaniu Projektu EFRA rafineria Lotosu zwiększy elastyczność w zakresie optymalizowania produkcji, co pozwoli zachować konkurencyjność, również w przypadku negatywnych zmian cen na rynku surowców i produktów naftowych.
Najważniejsze obiekty, które złożą się na nowy ciąg technologiczny to instalacje Opóźnionego Koksowania (DCU), Produkcji Wodoru (HGU), Hydroodsiarczania Benzyny z Koksowania (CNHT), mycia LPG (LPGTU), logistyki i magazynowania koksu (CS-LF) oraz Destylacji Hydrowaxu (HVDU).
Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i mało ekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...