Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Produkcja na zlecenie: wymagania polskiego rynku

2014-10-23

Marka własna (ang. private label) to marka produktów, które sprzedawane są pod marką jednego przedsiębiorstwa, najczęściej sieci handlowej, a wytwarzane na jego zamówienie przez inne przedsiębiorstwo. W związku z dynamicznie rozwijającym się rynkiem produktów pod marką własną dla wielu firm wytwarzających kosmetyki oraz chemię gospodarczą produkcja na zlecenie jest atrakcyjną formą funkcjonowania.

Wiele firm postawiło wyłącznie na produkcję dla odbiorcy zewnętrznego – zarówno dla sieci, jak i dla producentów posiadających własne marki, i chcących rozszerzać zakres oferowanych produktów, a nie mających odpowiednich mocy produkcyjnych czy zaplecza technologicznego. Rozwój sieci handlowych i zwiększająca się skala ich działalności oraz coraz krótszy cykl życia produktów wymagają od tych podmiotów budowania długoterminowych relacji ze stabilnymi finansowo i sprawdzonymi partnerami.

A zaczęło się od...
Pierwsze produkty pod marką własną zostały wprowadzone przez brytyjską sieć Sainsbury w 1869 r., jednak przełom w produkcji marek własnych nastąpił w latach 70. ubiegłego wieku, kiedy to sieć Carrefour rozpoczęła sprzedaż produktów pod nazwą produits libres (produkty wolne od nazwy). W ślad za nią poszły inne sieci. W latach 80. sieci rozpoczęły sprzedaż produktów oznaczonych własnym logo. Kolejny krok w rozwoju marek prywatnych nastąpił w latach 90., kiedy to sieci rozpoczęły różnicowanie asortymentu marki prywatnej poprzez wprowadzanie linii produktów ze średniej i wyższej półki.

Etapy produkcji na zlecenie
Aby być atrakcyjnym parterem dla sieci handlowych firma produkcyjna musi posiadać odpowiednio wyposażone zaplecze technologiczne i badawcze, gwarantować wysokie standardy jakościowe, higieniczne, logistyczne czy zarządzania, potwierdzone certyfikatami i audytami oraz zapewnić wysoką i powtarzalną jakość produktów.

Pierwszym etapem w produkcji na zlecenie jest otrzymanie zapytania ofertowego bądź zaproszenie do udziału w przetargu. Wraz z zapytaniem ofertowym potencjalny dostawca otrzymuje często wymagania dotyczące koncepcji oraz oczekiwanej jakości produktów. Następnym etapem jest przygotowanie oferty dla klienta – opracowanie receptur zgodnych z aktualnymi wymogami prawa kraju, w którym produkt ma być udostępniany na rynku i z uwzględnieniem wymagań odbiorcy oraz przygotowanie propozycji opakowań. Przekazywane są także próbki wyrobów do oceny i akceptacji. Wraz z próbkami dostarczana jest dokumentacja techniczna, na ogół bardzo obszerna, dotycząca oferowanych produktów.

 

 

 

Po dokonaniu wyboru przez odbiorcę procedury przebiegają podobnie jak w przypadku produktów własnych – w niezależnych laboratoriach przeprowadzane są badania niezbędne do wprowadzenia produktów, przygotowywana jest standardowa dokumentacja.

Polski rynek
Rynek produktów pod marką własną klienta rozwija się coraz dynamiczniej. Udział marek prywatnych, szczególnie na polskim rynku, odnotowuje coraz większy wzrost. Zgodnie z analizami firmy Nielsen, wartościowy udział marek własnych w sprzedaży koszyka dóbr szybkozbywalnych wyniósł w 2013 r. 18,2% i był to wzrost o 1,5 pkt. procentowego w porównaniu do roku 2012. Związane jest to m.in. z szybko rosnącą liczbą sklepów dyskontowych, takich jak np. Biedronka czy Lidl. Równocześnie produkty pod marką własną, dzięki znacząco lepszej jakości niż w latach 90. XX wieku, są coraz lepiej postrzegane przez konsumentów i cieszą się ich coraz większym zaufaniem, a co za tym idzie zainteresowaniem. Nie bez znaczenia jest również atrakcyjna cena tych produktów.

Wiele sieci handlowych, zwracając się z prośbą o przygotowanie oferty, wskazuje produkt referencyjny, najczęściej jest to lider rynkowy w danej kategorii produktowej, będący benchmarkiem jakościowym do opracowania receptury produktu. Niektórzy klienci podają ogólny zarys receptury bądź ogólne wytyczne dotyczące składników, jakie mają znaleźć się w recepturach, a część oczekuje propozycji ze strony dostawcy.

Niektóre sieci mają własne wymagania, co do obecności niektórych składników. Niepożądana jest obecność w wyrobach np. surowców oksyetylenowanych, halogenoorganicznych, parabenów. Szczególnie jest to widoczne w przypadku sieci niemieckich.

Inaczej jest w przypadku doboru kompozycji zapachowych. Przygotowanie propozycji zapachów na ogół leży po stronie firmy produkcyjnej. Próbki produktów z propozycjami zapachów wysyłane są do klienta, który ostatecznie akceptuje zarówno kompozycję zapachową, jak i jakość produktu.

 

 

 

Istotną kwestią związaną ze stosowaniem zapachów w wielu przypadkach jest eliminacja piżm policyklicznych, nitrowych, ftalanów czy alergenów, szczególnie w produktach przeznaczonych dla dzieci. Wiele sieci nie akceptuje ww. składników, niezależnie od tego czy są one dopuszczone do stosowania w kosmetykach, czy produktach chemii gospodarczej.

Do ofertodawcy należy ostateczny dobór surowców i ich dostawcy, oczywiście po wcześniejszym uwzględnieniu wymogów odbiorcy.

Trendy na rynku produktów na zlecenie
W ostatnim czasie zauważalny staje się trend dotyczący stosowania surowców otrzymywanych z oleju palmowego pozyskiwanego z certyfikowanych upraw (RSPO). RSPO to system certyfikacji produktów, a równocześnie organizacji „The Roundtable on Sustainable Palm Oil” RSPO. Członkowie RSPO reprezentują wiele różnych środowisk, w tym plantatorów, producentów i sprzedawców wyrobów z oleju palmowego, przyrodnicze i społeczne organizacje pozarządowe. Głównym celem organizacji jest promowanie wykorzystania oleju palmowego, pochodzącego z terenów nie przyczyniających się do zubożenia środowiska przyrodniczego ani nie oddziałujących negatywnie na ludność związaną z terenami uprawy palm olejowych. W celu uzyskania certyfikatu RSPO plantatorzy muszą wykazać się m.in. działaniami na rzecz ochrony przyrody i odpowiedzialnym wykorzystaniem zasobów środowiska naturalnego.

Sieci handlowe coraz częściej deklarują, iż nie tylko chcą podążać za trendami, lecz także je kreować. Dlatego oczekują proaktywnych, innowacyjnych propozycji produktowych od dostawców. W tym przypadku bardzo istotne jest posiadanie odpowiedniego zaplecza badawczego oraz wyspecjalizowanej, kreatywnej kadry, ukierunkowanej na innowacyjne rozwiązania. Jednym z ważnych elementów jest również analiza rynku poprzez monitorowanie i analizę pojawiających się nowości.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 3/2014 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetycznydetergentychemia gospodarczaRSPOprodukcja na zlecenie

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie