2022-12-30 / Autor: Mikołaj Buczyński, City Cosmetics (Aroma Partners)
Od ponad 10 lat zawodowo zajmuję się produkcją na zlecenie i mogę śmiało stwierdzić, że ten sektor jest wypadkową wszystkich odcieni rynkowych. Obsługiwane projekty najczęściej pochodzą z różnych branż i różnych segmentów (rynek masowy, premium, luksusowy, niszowy). Znaczenie mają nastroje nie tylko wśród klientów instytucjonalnych, ale i konsumentów, którzy kreują popyt.
Można więc powiedzieć, że segment produkcji na zlecenie (czyli też private label/marek własnych) bardzo mocno koreluje z tym, jak wygląda rynek w ogóle. I można by na tym zakończyć, gdyby czasy były „normalne”. Ale takie nie są. Rynek jest niesamowicie turbulentny, a nagromadzenie tzw. czarnych łabędzi (czyli sytuacji niespodziewanych, wcześniej nie do pomyślenia, przetasowujących sytuację na rynku) sprawia, że mamy do czynienia już nie z pojedynczym okazem, ale całym stadem. Na początku pandemia koronawirusa, potem wojna w Ukrainie. Do tego dochodzi szaleńcza inflacja i słaba złotówka. Te czynniki powodują zaś szok podażowy, czyli sytuację, kiedy produkcja nie nadąża za zapotrzebowaniem. I finalnie to wszystko powoduje, że sytuacja sektora produkcji na zlecenie musi być na bieżąco analizowana i aktualizowana. Dzisiaj to zrobimy i postaramy się przewidzieć, jak będzie wyglądał przyszły rok. Zaczniemy od analizy rynku komponentów i surowców, jako że bez nich produkcja jest niemożliwa. Następnie przejdziemy do konsumentów, jako że to oni i ich potrzeby kształtują popyt, bez którego produkcja byłaby pozbawiona sensu – nie byłoby zbytu. Potem zastanowimy się nad klientami B2B, bo to oni zlecają wytworzenie produktu – w oparciu o sytuację na rynku. Na końcu przeanalizujemy implikacje dla producentów.
Analiza rynku komponentów i surowców
Na rynku komponentów i surowców mierzymy obecnie się z kilkoma zasadniczymi kwestiami, a mianowicie podwyżkami cen, słabą złotówką (a wiele komponentów jest kupowanych w walutach zagranicznych), zwiększeniem kosztu transportu i finalnie ograniczoną dostępnością. Jeżeli chodzi o czynniki kosztowe, sprawa jest trudna, ale w gruncie rzeczy antidotum wydaje się nieskomplikowane (przynajmniej „na papierze”). Jeżeli komponenty drożeją to i produkt będzie droższy. Jest to jednak swego rodzaju piramida, gdzie pośrodku mamy klienta instytucjonalnego, a u podstawy konsumenta. Tarcia mogą się pojawić właściwie na każdej linii styku. Konsument może i wie, że mierzymy się z wysoką inflacją, ale to nie znaczy, że zawsze będzie skory dopłacić za dany produkt, szczególnie kiedy, przykładowo, okazuje się, że w „nowej cenie” może zakupić produkt wyższej jakości, którego cena nie wzrosła, ponieważ był sprzedawany z zastosowaniem większej marży. Nieco gorzej sprawa może wyglądać na linii między producentem a klientem B2B. Tutaj w grę wchodzą zarówno długofalowe relacje, jak i umowy z gwarancjami ceny.
Finalnie jednak największym problemem jest dostępność surowców i komponentów. Większe ceny energii wymuszają dłuższe szarże produkcyjne, wiele składników (metale, produkty chemiczne) jest wykorzystywanych w branży zbrojeniowej, więc mamy ograniczoną podaż. Do tego dochodzi zwiększone zapotrzebowanie (przy wykluczeniu z rynku Rosji oraz siłą rzeczy osłabieniu rynku ukraińskiego) na komponenty z państw Unii Europejskiej, co powoduje, że dostawcy się nie wyrabiają z realizacją zamówień. Zatory i gorsze warunki współpracy (np. większe minima produkcyjne) sprawiają zaś, że produkcja jest utrudniona, a czasem nawet niemożliwa.

"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...