2021-06-30
Spółka Eurocast, która zajmuje się produkcją wielowarstwowych folii giętkich z polipropylenu i polietylenu oraz folii sztywnych PET, przeznaczonych do opakowań do żywności oraz opakowań medycznych, raportuje trudną sytuację na rynku surowcowym.
Działająca w pomorskim Strzebielinie spółka odczuła finansowe skutki dynamicznych zmian ostatnich miesięcy. Historycznie wysokie ceny surowców i ograniczona podaż granulatów to tylko kropla w morzu problemów, które uderzały w branżę tworzyw sztucznych w ostatnim roku. Pomimo tego, firma cieszy się, że w tym trudnym okresie była w stanie dokonać zakupów na poziomie, który umożliwił realizację zakładanych wolumenów produkcyjnych. Liczba sprzedanych wyrobów na koniec maja 2021 roku wzrosła o ponad 10% w porównaniu do analogicznego okresu 2020 r.
Galopujące wzrosty cen oraz bardzo mocno ograniczona dostępność surowców stanowiły jedno z największych wyzwań w bieżącym roku. Niewielkie zmiany w tym zakresie można było zaobserwować już w czwartym kwartale ubiegłego roku. Z uwagi na występującą nadprodukcję granulatów w 2020 roku, związanej z sytuacją pandemii i czasowym zamknięciem działalności niektórych branż, dla których tworzywa sztuczne są bardzo istotnym surowcem, nic nie wskazywało na to, co nastąpiło z początkiem 2021 roku. Do tego cegiełkę dołożyły globalny kryzys kontenerowy, niespodziewanie uciążliwa zima w Teksasie i zamknięcie fabryk tam zlokalizowanych, a także niejasne zasady umowy handlowej z Wielką Brytanią i trudności z dostawami z tego rejonu. Stawki referencyjne cen surowców na przestrzeni pierwszego półrocza 2021 r. wzrosły w sposób do tej pory na rynku niespotykany, przekraczając poziom 60% w najistotniejszych dla nas grupach surowcowych. Bardzo z jednej strony ciekawa, z drugiej zaś alarmująca była sytuacja z kształtowaniem się cen tzw. recyklatów PET, czyli materiałów pochodzących z recyklingu opakowań PET (głównie butelki) ponownie używanych do produkcji folii. Stawka referencyjna cen tego materiału wzrosła o ponad 70%, przebijając ceny oryginalnego surowca PET. Sytuacja z surowcami odzwierciedlona została w cenach folii do opakowań. Gwałtowne zmiany cen surowców nie pomagały przedsiębiorcom w dopasowywaniu cen sprzedaży do aktualnej sytuacji na rynku najbardziej kosztotwórczego czynnika. Silna inercja występująca w procesie produkcji od zamówienia poprzez wytworzenie produktu, aż do wysyłki towaru do klienta nie ułatwiła sytuacji. Najwyższe w historii ceny surowców sprawiły, że rentowność na poziomie EBITDA znacząco odbiega od notowanej w tym samym okresie roku ubiegłego – komentuje Robert Rosicki, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocast,
Dodaje on także, iż wyraźny spadek rentowności w bieżącym roku jest wprost efektem szybko rosnących cen surowców, którego tempo wzrostu nie było możliwe do przewidzenia, a następnie do natychmiastowego odzwierciedlenia w cenach produktów. Z tym samym problemem borykali się inni przetwórcy działający na rynku tworzyw sztucznych, dlatego spadki rentowności dotyczą właściwie całej branży.
- Ustalając politykę cenową, należy uwzględniać także ryzyko komercyjne i możliwe konsekwencje w przyszłych okresach. W ostatnich tygodniach obserwowana jest stabilizacja cen surowców, a ceny sprzedaży folii na rynku są relatywnie wysokie i na pewno nie zobaczymy szybkiego ich powrotu do poziomów, które były widoczne w ubiegłym roku – dodaje Robert Rosicki.
Eurocast w czasie pandemii, realizując inwestycje zgodnie z przyjętym trzyletnim planem, nie uruchomił dodatkowych maszyn, które dałyby istotnie zwiększone zdolności produkcyjne. Ilości łącznie sprzedanych folii wzrosły zatem nieznacznie w porównaniu do roku poprzedniego, co było efektem pracy nad optymalizacją produkcji. Wzrost o 6% jest widoczny w segmencie folii sztywnych, co wpisywało się w przyjęte na ten rok założenia budżetowe. Pandemia, oprócz dużego niepokoju, nie miała wpływu na ilości sprzedanych folii. Wręcz przeciwnie, w drugim kwartale widoczne było znacznie większe zainteresowanie ze strony klientów, głównie przetwórców tzw. fresh food, tj. przetworów mlecznych, ryb, mięsa i wędlin. W bieżącym roku, pomimo wyraźnego spadku dostępności surowców na rynku i gwałtownie rosnących ich cen, zauważalna jest kontynuacja trendu wzrostowego sprzedaży. Liczba sprzedanych wyrobów na koniec maja wzrosła o ponad 10% w porównaniu do analogicznego okresu 2020 r.
- Do końca 2021 roku spodziewamy się wzrostu sprzedaży w segmencie flexible laminates, a to z uwagi na poczynioną w pierwszym kwartale inwestycję w nowoczesną laminarkę Bobst D800, która umożliwi komercjalizację znacznej ilości laminatów, będących także efektem prowadzonych wcześniej prac badawczo-rozwojowych i istotnie zwiększy zdolności produkcyjne w segmencie bardziej przetworzonych produktów, tj. generujących zdecydowanie wyższe marże. Na perspektywę wyników innych firm z branży przyjdzie jeszcze poczekać, jednak docierające z rynku sygnały nie są zbyt optymistycznie. Dużym sukcesem Eurocast jest fakt, że pomimo skumulowanych trudności firma potrafiła szybko dostosować swoją ofertę do aktualnego poziomu cen surowców, bez utraty kluczowych klientów i bez obniżenia wielkości produkcji – podsumowuje Robert Rosicki, członek zarządu i dyrektor finansowy firmy.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2024
20.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Warsaw Plast Expo dla branży tworzyw sztucznych
W Nadarzynie odbyły się targi WARSAW PLAST EXPO dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA na temat zielonego budownictwa
W dniach 30 stycznia - 2 lutego 2024 r. w Poznaniu odbyły się najbardziej rozpoznawalne europejskie targi dla...
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...