Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Proces współuwodornienia jako źródło biokomponentów dla oleju napędowego

2022-11-09

PKN Orlen przy współpracy badaczy z Łukasiewicz – Instytutu Chemii Przemysłowej opracował technologię procesu współuwodornienia jako źródła biokomponentów dla oleju napędowego.

Przedmiotem prac było stworzenie sposobu wytwarzania hydrorafinatu zawierającego biowęglowodory, stanowiącego komponent oleju napędowego. Zaproponowane rozwiązanie pozwala na uzyskanie hydrorafinatu, który oprócz zawartości biokomponentu, posiada polepszone właściwości niskotemperaturowe (temperatura blokady zimnego filtra CFPP poniżej -20°C).

Technologia produkcji jest jednoetapowa i pozawala na jednoczesny przerób frakcji mineralnych oraz biosurowców, takich jak oleje roślinne, oleje odpadowe, tłuszcze posmażalnicze, tłuszcze zwierzęce, tłuszcze kanałowe, kwasy tłuszczowe po rozszczepieniu o liczbie atomów węgla C8 do C24, lub ich mieszanin, z wykorzystaniem istniejących instalacji rafineryjnych.

Proces produkcji polega na reakcji współuwodorniania wsadu zawierającego mieszaninę frakcji mineralnej i frakcji olejowej w obecności katalizatora hydroodsiarczania Ni-Mo lub Co-Mo.

Współuwodornienie prowadzi się w temperaturze w zakresie 320-400°C, pod ciśnieniem 3,0-3,3 MPa oraz przy podawaniu wodoru w ilości 150-250 Nm3/m3. Proces pozwala na produkcję hydrorafinatu zawierajacego bikomponent w postaci biowęglowodorów, który jest komponentem handlowego oleju napędowego. Wyprodukowane biowęglowodory są zaliczone do Realizacji Narodowego Celu Wskażnikowego (obowiązek wprowadzania na rynek określonej ilości paliw transportowych ze źródeł odnawialnych (biokomponentów / biopaliw)). Dzięki wykorzystaniu biosurowców, w tym bioodpadów proces pozwala na ograniczenie emisji GHG do 61%.


PKN OrlenŁukasiewicz - Instytut Chemii Przemysłowejbadania i rozwójbiokomponenty

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie