2015-05-05
Na rynku dystrybutorów chemicznych mamy do czynienia w ostatnich latach z postępującą konsolidacją podmiotów. Nie na wszystkich rynkach można rozwijać się w sposób organiczny i często jedyną formą dalszego rozwoju są właśnie przejęcia – twierdzi Jarosław Rogaliński, prezes spółki Krahn Chemie Polska, specjalizującej się w dystrybucji chemikaliów.
- O sukcesie dystrybutora decyduje wiele czynników, z czego najważniejszym jest szerokie portfolio oferowanych produktów oraz fachowe doradztwo z tym związane. Ważnym elementem jest znajomość rynku, prowadzenie lokalnych magazynów oraz sprzyjająca sytuacja ekonomiczno-polityczna. Aktualnie mamy dość niestabilną sytuację w Europie Wschodniej i dostrzegamy, że są klienci zmagający się z tego powodu z kłopotami. Niepewna sytuacja zawsze jest czynnikiem utrudniającym dystrybucję, ciężko jest ją przewidzieć, ale można się do niej przystosować – tłumaczy w rozmowie z „Chemia i Biznes” Jarosław Rogaliński, prezes Krahn Chemie Polska, wchodzącej w skład grupy Otto Krahn. - Jako Krahn Chemie Polska nie mamy wprawdzie powodów do narzekań, bo posiadając bardzo szerokie portfolio produktów, a także bazę odbiorców działających w różnych segmentach, jesteśmy w stanie poprzez dywersyfikację sprzedaży realizować założone plany. Nasza sprzedaż jest z roku na rok coraz wyższa i rozwijamy się dynamicznie. Jeśli jednak dokładnie przyjrzelibyśmy się niektórym swoim odbiorcom, to dostrzeglibyśmy po ich stronie spadek aktywności zakupowej w ostatnim okresie – dodaje Jarosław Rogaliński.
Analizując, czym powinien wyróżniać się dobry dystrybutor surowców chemicznych przyznaje, że warto skupić się na produktach, które posiada on w swej ofercie. Wydaje się, że to rzecz oczywista, ale tak naprawdę sukces dystrybutora zaczyna się od jakości oferowanych przez niego surowców. Oprócz tego kluczowe znaczenie odgrywa odpowiednie wsparcie techniczne w postaci kadry fachowców, którzy będą umieli wesprzeć klienta i odpowiednio mu doradzić.
- Krahn Chemie Polska sprzedaje głównie surowce specjalistyczne, a te wymagają często długiego testowania i odpowiedniego przebudowania receptury końcowego wyrobu, np. farby. W takiej sytuacji odpowiednia wiedza ekspercka na temat oferowanych surowców jest nie do przecenienia – twierdzi szef Krahn Chemie Polska.
W jego ocenie, bardziej wymagającą z punktu widzenia firmy dystrybucyjnej jest działalność w obszarze chemikaliów specjalistycznych, a nie chemikaliów masowych. Liczący się dystrybutor nie funkcjonuje bowiem na zasadzie handlarza, który jednego dnia sprzedaje produkt jednej firmy, a drugiego ten sam innej. Ściśle współpracuje on z konkretnym dostawcą, bo oprócz surowców sprzedaje również wiedzę związaną z użyciem konkretnych surowców. Nakłada to na dystrybutora szereg obowiązków i wymagań, ale pozwala także lepiej zarobić. Marża na produktach specjalistycznych jest bowiem znacznie wyższa niż na produktach masowych.
- Chcący osiągnąć sukces dystrybutor musi utrzymywać bardzo dobre kontakty zarówno z producentem chemikaliów, który jest dla niego dostawcą, jak i z odbiorcą sprzedawanych przez siebie surowców. Obydwa typy relacji są ważne, ale bez właściwych kontaktów z producentem i przyzwolenia z jego strony, iż można dystrybuować dany produkt, nie sposób w ogóle pozyskać klientów. Wpierw zatem muszą być zbudowane kontakty z producentem i przekonanie go, że jest się właściwym partnerem znającym rynek i posiadającym odpowiednią wiedzę techniczną w danym segmencie – tłumaczy Jarosław Rogaliński. - Często duże znaczenie dla producenta ma fakt, iż firma dystrybucyjna działa ponadregionalnie. Jeśli producent miałby różnych dystrybutorów w ponad 20 państwach Europy, to miałby jednocześnie ponad 20 różnych modeli sprzedażowych i tyle samo partnerów do rozmowy. To opcja mało komfortowa. Dlatego w momencie gdy współpracuje z jednym lub kilkoma dystrybutorami, którzy mają oddziały w poszczególnych krajach, o wiele prościej jest mu, poprzez kontakty centralne, zbudować spójną politykę sprzedażową. Z tego też powodu wielu polskim firmom dystrybucyjnym trudniej jest przekonać do siebie producenta, gdyż często nie mają one międzynarodowych powiązań – kwituje prezes Krahn Chemie Polska.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...