Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Pragnienie konsumpcji cieszy branżę chemii budowlanej

2016-10-03  / Autor: Janusz Naglik, Bartłomiej Ślązak, Polski Związek Producentów Farb i Klejów

Segment farb i lakierów to najważniejsza składowa przemysłu chemii budowlanej. Koniunktura w tych sektorach przesądza o ogólnym klimacie panującym w całym przemyśle chemii budowlanej.

Rynek reaktywacja?

Jednoznaczne ogłoszenie zakończenia „chudych lat” w branży farb i lakierów byłoby jeszcze przedwczesne, ale wszelkie dane makroekonomiczne i branżowe wskazują, że po kilku słabszych latach odnoszących się do sprzedaży, w obydwu sektorach rynku nastąpiło odbicie. Dane, zarówno po pierwszych pięciu miesiącach tego roku, jak i te dotyczące 2015 r. potwierdzają, że przemysł farb i lakierów znajduje się na drodze, która prowadzi do powrotu dynamiki z czasów „boomu budowlanego”.

W tym kontekście warto się zastanowić, czy ten trend się utrzyma i przede wszystkim co spowodowało, że w ogóle zaistniał? Odpowiedź na te pytania najlepiej pokaże tendencje zachodzące w minionym roku w branży chemii budowlanej.

Dynamiczny rozwój budownictwa w Polsce zapoczątkowany w 2014 r. Liczba pozwoleń na budowę w 2015 r. w porównaniu do 2014 r. wzrosła w Polsce o 18,4%. W budownictwie indywidualnym liczba rozpoczętych budów zwiększyła się o 5% w porównaniu do roku wcześniejszego.

Wskaźniki te wyraźnie pokazują optymizm panujący wśród inwestorów indywidualnych i deweloperów. Budownictwo mieszkań na sprzedaż bądź pod wynajem od dawna nie notowało takich wzrostów.

Jest to zatem pierwszy czynnik określający ogólną sytuację w branży. Wzrost prac na budowach w naturalny sposób przekłada się na zwiększenie sprzedaży produktów farbiarskich, klejowych i szeroko pojętej chemii budowlanej. Wzrost wartości sprzedaży w tych segmentach w 2015 r. przekroczył 3%. Warto tu zaznaczyć, że np. segment gładzi gipsowych zanotował nawet 4,2% wzrost. Odwrotnie natomiast wyglądała dynamika sprzedaży fug, która zatrzymała się na poziomie 1,5%.

Przyczyny takiego wskaźnika upatruje się w trendzie wykończeniowym, który polega na tym, iż w kuchniach i łazienkach z większą odwagą sięga się po inne materiały niż tylko glazura. Wykorzystuje się np. drewno czy surowy beton.

Farby stosowane w budownictwie zanotowały nieco mniejszą dynamikę w porównaniu do 2014 r. i miniony rok zamknęły wzrostem sprzedaży na poziomie 2,5%. Przy czym wyraźnie zaznacza się w tym obszarze trend wzrostowy dla farb rynku profesjonalnego (ponad 4% wzrost). Najprawdopodobniej wynika to z oddawania w ręce specjalistów decyzji o zakupach i wyborze produktów do wykańczania domów. Nie bez znaczenia dla branży chemii budowlanej jest też pozytywny trend związany z energooszczędnością. Oto bowiem ilościowy wskaźnik sprzedaży systemów ociepleń osiągnął w minionym roku 6,3% wzrost, co z kolei przełożyło się na pozytywną dynamikę sprzedaży w segmencie klejów budowlanych.

 

Przemysł przyspiesza

Pozytywne informacje płynące z przemysłu, który dotychczas rozwijał się dzięki m.in. mocnym fundamentom gospodarki i przewidywalności politycznej naturalnie przekładają się na wzrosty sprzedaży w farbach stosowanych przy różnorodnej produkcji. Trzy branże, które także oddziaływają na chemię budowlaną, szczególnie odnotowały wzrosty.

Po pierwsze zatem rośnie sprzedaż samochodów. Liczba zarejestrowanych aut osobowych podskoczyła w 2015 r. o 7,6% w stosunku do roku wcześniejszego, co istotnie przekłada się na sprzedaż farb i lakierów samochodowych, które to również notują znaczącą dynamikę wzrostu.

Po drugie rośnie produkcja mebli, osiągając ponad 9% dynamikę wzrostu w 2015 r. To ważne, bo w meblarstwie stosuje się szczególnie dużo powłok nadających odpowiednie wykończenie kolorystyczne meblom. Są to powłoki różnorodnego przeznaczenia i nadające odpowiedni kolor.

Po trzecie rośnie sprzedaż stolarki budowlanej. W 2015 r. wzrost wyniósł ponad 8%. Segment ten wykorzystuje produkty o różnorodnym przeznaczeniu, np. powłoki przeciwgrzybiczne, impregnacyjne czy ogniochronne.

Te czynniki, a także kilka innych najmocniej wpłynęły na wzrost w przemyśle i bezpośrednio przełożyły się na wysokie notowania w dziedzinie sprzedaży farb i klejów.

Konsumpcja dzięki 500+

Dla znaczącej części rynku nastroje konsumenckie mają olbrzymie znaczenie, przekładając się na wyniki sprzedaży. Szczęśliwie w ostatnim okresie optymizmu nie brakuje. Konsumpcja w minionych miesiącach rośnie w tempie ponad 5% rok do roku i napędza sprzedaż w sektorze remontów oraz sprzedaży mebli i samochodów.

Jak długo ten trend się utrzyma trudno jednoznacznie przewidzieć, ale z pewnością Polacy mają poczucie swego rodzaju „wyposzczenia” po kilku latach zmniejszenia wydatków. Społeczeństwo posiada też rekordowo wysoką wartość oszczędności na kontach. Co niezwykle ważne spada bezrobocie, które jest główną przeszkodą w rozwoju konsumpcji. Tytuły w gazetach „Nadszedł czas pracownika” lub „Co trzeci pracownik przygotowuje się na zmianę pracy” niepokoją wprawdzie pracodawców, ale mają też bardzo pozytywny wpływ, gdyż upewniają konsumentów w przekonaniu, że nadchodzą lepsze czasy i można wydawać pieniądze Wyniki ostatnich dwóch miesięcy wskazujące na wyraźny wzrost sprzedaży dla rynku konsumenckiego farb (kilka procent wyższa dynamika w stosunku do pierwszego kwartału roku), wskazują na czynnik wzrostu, jakiego nie było wcześniej. Trend nakłada się z wypłatami dotyczącymi programu 500+.

Spójrzmy na analizę wyników badania zachowań rodzin, które w kwietniu i maju br. zostały zasilone zastrzykiem pieniędzy w kwocie prawie 3 mld zł. Pieniądze te w dużej mierze zostały przeznaczone na wyposażenie domów, w tym zakup elektroniki, ale także na poprawę jakości życia, w tym remonty mieszkań. Jeżeli to się potwierdzi w najbliższych miesiącach, wówczas producentów chemii budowlanej czeka znaczny wzrost zysków. Po przeciwnej jednak stronie leżą czynniki polityczne i ekonomia europejska. Stabilność będzie sprzyjać utrzymaniu wzrostu, niestabilność odwrotnie.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2016 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY


 


chemia budowlanaPolski Związek Producentów Farb i Klejów

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 5/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 4/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

Nowość!

108.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie