2016-10-03 / Autor: Janusz Naglik, Bartłomiej Ślązak, Polski Związek Producentów Farb i Klejów
Segment farb i lakierów to najważniejsza składowa przemysłu chemii budowlanej. Koniunktura w tych sektorach przesądza o ogólnym klimacie panującym w całym przemyśle chemii budowlanej.
Rynek reaktywacja?
Jednoznaczne ogłoszenie zakończenia „chudych lat” w branży farb i lakierów byłoby jeszcze przedwczesne, ale wszelkie dane makroekonomiczne i branżowe wskazują, że po kilku słabszych latach odnoszących się do sprzedaży, w obydwu sektorach rynku nastąpiło odbicie. Dane, zarówno po pierwszych pięciu miesiącach tego roku, jak i te dotyczące 2015 r. potwierdzają, że przemysł farb i lakierów znajduje się na drodze, która prowadzi do powrotu dynamiki z czasów „boomu budowlanego”.
W tym kontekście warto się zastanowić, czy ten trend się utrzyma i przede wszystkim co spowodowało, że w ogóle zaistniał? Odpowiedź na te pytania najlepiej pokaże tendencje zachodzące w minionym roku w branży chemii budowlanej.
Dynamiczny rozwój budownictwa w Polsce zapoczątkowany w 2014 r. Liczba pozwoleń na budowę w 2015 r. w porównaniu do 2014 r. wzrosła w Polsce o 18,4%. W budownictwie indywidualnym liczba rozpoczętych budów zwiększyła się o 5% w porównaniu do roku wcześniejszego.
Wskaźniki te wyraźnie pokazują optymizm panujący wśród inwestorów indywidualnych i deweloperów. Budownictwo mieszkań na sprzedaż bądź pod wynajem od dawna nie notowało takich wzrostów.
Jest to zatem pierwszy czynnik określający ogólną sytuację w branży. Wzrost prac na budowach w naturalny sposób przekłada się na zwiększenie sprzedaży produktów farbiarskich, klejowych i szeroko pojętej chemii budowlanej. Wzrost wartości sprzedaży w tych segmentach w 2015 r. przekroczył 3%. Warto tu zaznaczyć, że np. segment gładzi gipsowych zanotował nawet 4,2% wzrost. Odwrotnie natomiast wyglądała dynamika sprzedaży fug, która zatrzymała się na poziomie 1,5%.
Przyczyny takiego wskaźnika upatruje się w trendzie wykończeniowym, który polega na tym, iż w kuchniach i łazienkach z większą odwagą sięga się po inne materiały niż tylko glazura. Wykorzystuje się np. drewno czy surowy beton.
Farby stosowane w budownictwie zanotowały nieco mniejszą dynamikę w porównaniu do 2014 r. i miniony rok zamknęły wzrostem sprzedaży na poziomie 2,5%. Przy czym wyraźnie zaznacza się w tym obszarze trend wzrostowy dla farb rynku profesjonalnego (ponad 4% wzrost). Najprawdopodobniej wynika to z oddawania w ręce specjalistów decyzji o zakupach i wyborze produktów do wykańczania domów. Nie bez znaczenia dla branży chemii budowlanej jest też pozytywny trend związany z energooszczędnością. Oto bowiem ilościowy wskaźnik sprzedaży systemów ociepleń osiągnął w minionym roku 6,3% wzrost, co z kolei przełożyło się na pozytywną dynamikę sprzedaży w segmencie klejów budowlanych.
Przemysł przyspiesza
Pozytywne informacje płynące z przemysłu, który dotychczas rozwijał się dzięki m.in. mocnym fundamentom gospodarki i przewidywalności politycznej naturalnie przekładają się na wzrosty sprzedaży w farbach stosowanych przy różnorodnej produkcji. Trzy branże, które także oddziaływają na chemię budowlaną, szczególnie odnotowały wzrosty.
Po pierwsze zatem rośnie sprzedaż samochodów. Liczba zarejestrowanych aut osobowych podskoczyła w 2015 r. o 7,6% w stosunku do roku wcześniejszego, co istotnie przekłada się na sprzedaż farb i lakierów samochodowych, które to również notują znaczącą dynamikę wzrostu.
Po drugie rośnie produkcja mebli, osiągając ponad 9% dynamikę wzrostu w 2015 r. To ważne, bo w meblarstwie stosuje się szczególnie dużo powłok nadających odpowiednie wykończenie kolorystyczne meblom. Są to powłoki różnorodnego przeznaczenia i nadające odpowiedni kolor.
Po trzecie rośnie sprzedaż stolarki budowlanej. W 2015 r. wzrost wyniósł ponad 8%. Segment ten wykorzystuje produkty o różnorodnym przeznaczeniu, np. powłoki przeciwgrzybiczne, impregnacyjne czy ogniochronne.
Te czynniki, a także kilka innych najmocniej wpłynęły na wzrost w przemyśle i bezpośrednio przełożyły się na wysokie notowania w dziedzinie sprzedaży farb i klejów.
Konsumpcja dzięki 500+
Dla znaczącej części rynku nastroje konsumenckie mają olbrzymie znaczenie, przekładając się na wyniki sprzedaży. Szczęśliwie w ostatnim okresie optymizmu nie brakuje. Konsumpcja w minionych miesiącach rośnie w tempie ponad 5% rok do roku i napędza sprzedaż w sektorze remontów oraz sprzedaży mebli i samochodów.
Jak długo ten trend się utrzyma trudno jednoznacznie przewidzieć, ale z pewnością Polacy mają poczucie swego rodzaju „wyposzczenia” po kilku latach zmniejszenia wydatków. Społeczeństwo posiada też rekordowo wysoką wartość oszczędności na kontach. Co niezwykle ważne spada bezrobocie, które jest główną przeszkodą w rozwoju konsumpcji. Tytuły w gazetach „Nadszedł czas pracownika” lub „Co trzeci pracownik przygotowuje się na zmianę pracy” niepokoją wprawdzie pracodawców, ale mają też bardzo pozytywny wpływ, gdyż upewniają konsumentów w przekonaniu, że nadchodzą lepsze czasy i można wydawać pieniądze Wyniki ostatnich dwóch miesięcy wskazujące na wyraźny wzrost sprzedaży dla rynku konsumenckiego farb (kilka procent wyższa dynamika w stosunku do pierwszego kwartału roku), wskazują na czynnik wzrostu, jakiego nie było wcześniej. Trend nakłada się z wypłatami dotyczącymi programu 500+.
Spójrzmy na analizę wyników badania zachowań rodzin, które w kwietniu i maju br. zostały zasilone zastrzykiem pieniędzy w kwocie prawie 3 mld zł. Pieniądze te w dużej mierze zostały przeznaczone na wyposażenie domów, w tym zakup elektroniki, ale także na poprawę jakości życia, w tym remonty mieszkań. Jeżeli to się potwierdzi w najbliższych miesiącach, wówczas producentów chemii budowlanej czeka znaczny wzrost zysków. Po przeciwnej jednak stronie leżą czynniki polityczne i ekonomia europejska. Stabilność będzie sprzyjać utrzymaniu wzrostu, niestabilność odwrotnie.
CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2016 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 4/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...
Ciekawe targi PCI Days
W dniach 19-20 czerwca 2024 r. w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli przemysłu kosmetycznego,...
Międzynarodowe Targi Dostawców dla Przemysłu Kosmetycznego CosmeticBusiness 2024 potwierdziły wiodącą pozycję na rynku
Tegoroczne targi CosmeticBusiness dla przemysłu kosmetycznego zgromadziły w Monachium 418 właścicieli...