Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Pozytywna rekomendacja ECHA dla Warter Fuels

2024-11-29

Warter Fuels oraz pozostali europejscy producenci benzyny lotniczej Avgas 100LL otrzymali pozytywną opinię komitetów Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA), dotyczącą wydania zezwolenia na stosowanie czteroetylku ołowiu (TEL) do benzyn lotniczych do końca kwietnia 2032 r. Teraz Shell, Warter Fuels oraz Trafigura/Puma czekają na ostateczną decyzję Komisji Europejskiej.

Polska spółka Warter Fuels podkreśla, że produkowane przez nią paliwo Avgas 100LL zawiera <0,1% czteroetylku ołowiu. Oznacza to, że dystrybucja oraz stosowanie Avgas 100LL nie wymagają zezwolenia. Odbiorcy paliwa lotniczego, które zawiera czteroetylek ołowiu <0,1%, nie mają żadnych obowiązków uzyskiwania dodatkowych zezwoleń.

– Wszystko odbywa się zgodnie z procedurami. Na ten moment wszystkie firmy otrzymały opinię komitetów Europejskiej Agencji Chemikaliów dotyczącą wydania zezwolenia. Opinia w przypadku każdego wnioskującego była pozytywna, zgodnie z nią każda firma powinna otrzymać zezwolenie na stosowanie czteroetylku ołowiu do benzyn lotniczych do końca kwietnia 2032 r. Ale opinia nie jest równoznaczna z decyzją. Decyzję wydaje Komisja Europejska. Oczywiście zakładamy, że skoro opinia komitetów jest przychylna, to taka sama będzie ostateczna decyzja KE – podkreśla Maria Ptaszyńska, koordynator ds. REACH w firmie Warter Fuels. 

Decyzja Europejskiej Agencji Chemikaliów oraz spodziewana pozytywna decyzja organów UE powinny uspokoić sytuację na rynku paliw lotniczych do 2032 r. Przypomnijmy, że od 1 maja 2025 r. użycie TEL w produkcji Avgas będzie możliwe wyłącznie na podstawie wyjątkowych zezwoleń. Tymczasem czteroetylek ołowiu jest jedynym dodatkiem przeciwstukowym wymienianym w normach na benzynę lotniczą Avgas 100LL, który zapewnia wysoką liczbę oktanową (100) i bezpieczną pracę silnika.

Wszystkie firmy występujące o przedłużenie możliwości stosowania dodatku TEL, czyli Shell, Trafigura/Puma i Warter Fuels chcą kontynuować produkcję Avgas 100LL w Europie do czasu bezpiecznej konwersji na alternatywne lotnicze paliwa bezołowiowe. Bezpieczna konwersja to nie tylko wydanie certyfikatów STC, ale również zapewnienie standardów produkcyjnych, logistycznych i dystrybucyjnych w całym łańcuchu dostaw.


Warter FuelsEuropejska Agencja Chemikaliówpaliwaprawo

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie