Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Powolny wzrost rynku kosmetyków dla mężczyzn

2015-11-19

Rynek kosmetyków męskich rozwija się w Polsce bardzo stabilnie. Mężczyźni kupują coraz więcej produktów i sięgają po coraz bardziej specjalistyczne rozwiązania.

Mężczyźni, jako konsumenci
Skóra mężczyzn jest o ok. 15-20% grubsza od skóry kobiet, a ponadto ma inną strukturę – posiada więcej włókien kolagenowych, mieszków włosowych i gruczołów łojowych. Jednocześnie produkuje więcej sebum (nawet do 50% więcej). Dzięki temu jest bardziej jędrna w porównaniu ze skórą kobiet i dłużej zachowuje ten stan. Pojawia się na niej również stosunkowo mniej zmarszczek. Dodatkowo to mężczyźni mają mniejszą skłonność do posiadania suchej skóry. Z kolei, ze względu na fakt częstego golenia, ich skóra jest narażona na liczne zadrapania, podrażnienia i rany.

W sensie marketingowym mężczyźni są odmienną grupą konsumencką od kobiet. Według badań firmy Beiersdorf, nie do przecenienia jest rola kobiet w procesie kupowania kosmetyków dla mężczyzn. Aż cztery kobiety na pięć kupują kosmetyki dla swoich mężczyzn, poza tym doradzają przy wyborze lub niekiedy nakazują wręcz kupno określonego rodzaju produktu. Niejako dla przeciwwagi rośnie jednak odsetek mężczyzn, którzy coraz chętniej wybierają kosmetyki tworzone specjalnie dla nich.

Beiersdorf podkreśla także, iż mężczyźni są w pewnych aspektach trudniejszą grupą docelową niż kobiety. Jeśli już przekonają się do danego produktu kosmetycznego, są wobec niego niezwykle lojalni i z reguły nie zwracają uwagi na promocje, przeceny i nowości półkowe. W przeciwieństwie do pań podejmują też szybkie i zdecydowane decyzje zakupowe, nie chcą poświęcać czasu na analizę możliwości wyboru. Co więcej, jako grupa docelowa zdecydowanie trudniej decydują się na zakup pod wpływem przekazów reklamowych.

Jako ciekawostkę można też dodać fakt, iż panowie najchętniej kupują kosmetyki w supermarketach, panie zaś znacznie częściej robią zakupy w drogeriach. W przeciwieństwie do kobiet, mężczyźni rzadziej natomiast zwracają uwagę na fakt polskiego pochodzenia kosmetyków.

 

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, idealny preparat kosmetyczny dla mężczyzn powinien zmniejszać produkcję sebum i tendencję skóry do świecenia się, redukować widoczne negatywne oznaki codziennego golenia, zwiększać elastyczność skóry i poziom antyoksydantów w niej zawartych. Powinien również opóźniać proces tworzenia się zmarszczek, minimalizować objawy suchości i wrażliwości, a w przypadku kosmetyków do włosów zwiększać grubość włosów i eliminować przyczyny powstawania łupieżu.

Światowy rynek
Zgodnie z analizami Euromonitor International, globalny rynek produktów kosmetycznych dla mężczyzn w 2014 r. osiągnął wartość 26,608 mld euro (wartościowo) i wzrósł o niecały 1% w stosunku do roku wcześniejszego. Wzrosty wolumenowe odnosiły się przede wszystkim do segmentów maszynek i golarek, dezodorantów, produktów do włosów, preparatów do kąpieli i pod prysznic, a także produktów do pielęgnacji skóry. Spadki z kolei zanotowały grupy produktów przed i po goleniu.

Wzrosty wartościowe zanotowano także na polskim rynku, w odróżnieniu od rynku Europy Wschodniej traktowanej jako całość. Wartościowo rynek kosmetyków dla mężczyzn skurczył się w Europie Wschodniej z poziomu 1,823 mld euro w 2013 roku do kwoty 1,785 mld euro w 2014 r. Przewiduje się, że spadki będą postępować i kosmetyczny rynek wschodnioeuropejski osiągnie w bieżącym roku wartość 1,765 mld euro. Być może, tak jak i w ub.r., zaważą na tym coraz gorsze wyniki w segmentach produktów przed i po goleniu oraz maszynek do golenia. Co ciekawe, w ubiegłym roku, w stosunku do 2013 r., zanotowano poprawę tylko w jednym segmencie kosmetyków dla mężczyzn, mianowicie wyrobów do kąpieli i pod prysznic.

Polski rynek
Według firmy badawczej PMR wartość polskiego rynku kosmetycznego przekroczyła już 20 mld zł, a do końca 2016 r. ma wzrosnąć do 23 mld zł. Jak podają analitycy AC Nielsen, co dziesiąty kosmetyk kupowany w Polsce jest kosmetykiem dla mężczyzn (wydzielone jako produkty do golenia i wody zapachowe). Z kolei według badań prowadzonych przez Euromonitor, wartość rodzimego rynku kosmetyków dla mężczyzn wzrosła w ubiegłym roku o niemal 2% w stosunku do roku wcześniejszego (z 342,7 mln euro w 2013 r. do 349,5 mln euro w 2014 r.). Co więcej, zgodnie z przewidywaniami, w tym roku rynek wzrośnie o kolejne 6,6 mln euro (+1,9%).


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 3/2015 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetycznykosmetykikosmetyki dla mężczyzn

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie