2023-10-24
Strategia powolnego odchodzenia od paliw kopalnych, w szczególności w transporcie, jest w Polsce sukcesywnie wdrażana, choć plan ten jest zakrojony na wiele lat i zakłada realizację wielu rozmaitych działań.
Jak poinformowało Ministerstwo Aktywów Państwowych, w naszym kraju trwają działania inwestycyjne w zakresie biopaliw. Realizowany jest Narodowy Cel Wskaźnikowy w zakresie zapewnienie odpowiedniej ilości biokomponentów w paliwach.
Orlen w ramach swojej Grupy Kapitałowej rozwija moce produkcyjne biodiesla - poziom produkcji tego biokomponentu osiąga ponad 270 tys. ton rocznie - co oznacza prawie trzykrotny wzrost w porównaniu do pierwotnej mocy produkcyjnej. Produkcja biopaliw oparta jest głównie o olej rzepakowy, co jest bardzo ważne z punktu widzenia wykorzystania zasobów polskiego rolnictwa. Dodatkowo rozwijane są również moce produkcji biodiesla w oparciu o surowce odpadowe, czyli tłuszcze posmażalnicze. Niedawnooddano do użytku jednostkę o mocy 30 tys. t. W Płocku natomiast powstaje instalacja do produkcji biowęglowodorów – uwodornionych tłuszczy roślinnych oraz odpadowych. Instalacja ta będzie miała możliwość wytwarzania zrównoważonego paliwa lotniczego BIOJet.
Z kolei spółka Orlen Południe inwestuje w bioetanol zaawansowany, do którego produkcji wykorzystywana jest słoma zbożowa. Jest to pierwsza tego typu jednostka w Polsce i jedna z nielicznych w Europie.
Zaktualizowana w lutym 2023 r. Strategia Grupy ORLEN do 2030 r. przewiduje dalsze inwestycje w biopaliwa, które sukcesywnie będą zastępowały paliwa kopalne i tym samym zmniejszały ich udział w miksie energetycznym. Ważnym elementem przedmiotowej strategii jest rozwój mocy produkcyjnych biometanu, który może być wykorzystany w transporcie, energetyce lub do produkcji wodoru. Z uwagi na fakt, że biopaliwa charakteryzują się niższym wskaźnikiem emisji pozwoli to ograniczyć emisje z transportu na rynku polskim.
Wsparciem dla celu, jakim ma być odchodzenia od paliw kopalnych w transporcie jest też legislacja. W tym obszarze prowadzone są zaawansowane prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa stanowi implementację tzw. Dyrektywy RED II i określa cele do osiągnięcia przy udziale zielonej energii w sektorze transportu do 2030 r. Wzrost udziału biokomponentów zawartych w paliwach konwencjonalnych będzie miał miejsce przede wszystkim dzięki zwiększeniu poziomu Narodowego Celu Wskaźnikowego do wysokości 14,8% w 2030 r. Dodatkowo, podmioty zobowiązane do realizacji celu otrzymają obowiązek jego realizacji w 3,5% przy udziale biokomponentów zaawansowanych, w tym 1,75% biometanu (podmioty wytwarzające paliwa). Pozytywny wpływ na zwiększenie konsumpcji biopaliw w naszym kraju będzie miało również stopniowe odejście, do końca obecnej dekady, od mechanizmu tzw. opłaty zastępczej oraz umożliwienie realizacji NCW przy udziale paliw węglowych pochodzących z recyklingu oraz biopaliw gazowych.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...