Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Powolne odchodzenia od paliw kopalnych w transporcie trwa

2023-10-24

Strategia powolnego odchodzenia od paliw kopalnych, w szczególności w transporcie, jest w Polsce sukcesywnie wdrażana, choć plan ten jest zakrojony na wiele lat i zakłada realizację wielu rozmaitych działań.

Jak poinformowało Ministerstwo Aktywów Państwowych, w naszym kraju trwają działania inwestycyjne w zakresie biopaliw. Realizowany jest Narodowy Cel Wskaźnikowy w zakresie zapewnienie odpowiedniej ilości biokomponentów w paliwach.

Orlen w ramach swojej Grupy Kapitałowej rozwija moce produkcyjne biodiesla - poziom produkcji tego biokomponentu osiąga ponad 270 tys. ton rocznie - co oznacza prawie trzykrotny wzrost w porównaniu do pierwotnej mocy produkcyjnej. Produkcja biopaliw oparta jest głównie o olej rzepakowy, co jest bardzo ważne z punktu widzenia wykorzystania zasobów polskiego rolnictwa. Dodatkowo rozwijane są również moce produkcji biodiesla w oparciu o surowce odpadowe, czyli tłuszcze posmażalnicze. Niedawnooddano do użytku jednostkę o mocy 30 tys. t. W Płocku natomiast powstaje instalacja do produkcji biowęglowodorów – uwodornionych tłuszczy roślinnych oraz odpadowych. Instalacja ta będzie miała możliwość wytwarzania zrównoważonego paliwa lotniczego BIOJet.

Z kolei spółka Orlen Południe inwestuje w bioetanol zaawansowany, do którego produkcji wykorzystywana jest słoma zbożowa. Jest to pierwsza tego typu jednostka w Polsce i jedna z nielicznych w Europie.

Zaktualizowana w lutym 2023 r. Strategia Grupy ORLEN do 2030 r. przewiduje dalsze inwestycje w biopaliwa, które sukcesywnie będą zastępowały paliwa kopalne i tym samym zmniejszały ich udział w miksie energetycznym. Ważnym elementem przedmiotowej strategii jest rozwój mocy produkcyjnych biometanu, który może być wykorzystany w transporcie, energetyce lub do produkcji wodoru. Z uwagi na fakt, że biopaliwa charakteryzują się niższym wskaźnikiem emisji pozwoli to ograniczyć emisje z transportu na rynku polskim.

Wsparciem dla celu, jakim ma być odchodzenia od paliw kopalnych w transporcie jest też legislacja. W tym obszarze prowadzone są zaawansowane prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa stanowi implementację tzw. Dyrektywy RED II i określa cele do osiągnięcia przy udziale zielonej energii w sektorze transportu do 2030 r. Wzrost udziału biokomponentów zawartych w paliwach konwencjonalnych będzie miał miejsce przede wszystkim dzięki zwiększeniu poziomu Narodowego Celu Wskaźnikowego do wysokości 14,8% w 2030 r. Dodatkowo, podmioty zobowiązane do realizacji celu otrzymają obowiązek jego realizacji w 3,5% przy udziale biokomponentów zaawansowanych, w tym 1,75% biometanu (podmioty wytwarzające paliwa). Pozytywny wpływ na zwiększenie konsumpcji biopaliw w naszym kraju będzie miało również stopniowe odejście, do końca obecnej dekady, od mechanizmu tzw. opłaty zastępczej oraz umożliwienie realizacji NCW przy udziale paliw węglowych pochodzących z recyklingu oraz biopaliw gazowych.


biopaliwatransportprawoOrlen

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie