Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Potentat z Półwyspu Iberyjskiego – branża i rynek chemikaliów konsumpcyjnych w Hiszpanii

2023-12-12

Czwarta największa gospodarka UE to jednocześnie jeden z najbardziej chłonnych rynków chemikaliów konsumpcyjnych. Jego atrakcyjność dla eksporterów wzmacnia fakt, iż pomimo silnie rozwiniętego przemysłu kosmetycznego i detergentowego, kraj ten zgłasza znaczne i wciąż rosnące zapotrzebowanie na wyroby z importu. Łączny eksport kosmetyków i chemii gospodarczej z Polski do Hiszpanii zbliżył się w minionym roku do poziomu 200 mln euro. Pozycja polskich firm na tym rynku jest jednak wciąż stosunkowo słaba – tym bardziej warto więc powalczyć o zwiększenie udziałów w tamtejszej sprzedaży.

Hiszpański eksport i import chemikaliów konsumpcyjnych na ścieżce wzrostowej

Licząca ponad 47 mln ludności Hiszpania to jedna z największych gospodarek Unii Europejskiej o łącznym nominalnym PKB (około 1,9 bln dolarów) o blisko 40% większym niż Polski. Pomimo długoletniego okresu zastoju gospodarczego po kryzysie finansowym 2008/2009, kraj ten największe ekonomiczne problemy wydaje się mieć już za sobą, a tamtejszych konsumentów charakteryzuje przy tym większa zamożność niż polskich (przeciętne wynagrodzenie jest tam wciąż o około 20% wyższe niż w naszym kraju). W efekcie Hiszpania to jeden z największych rynków chemikaliów konsumpcyjnych w całej Europie. Pomimo bardzo dużego eksportu tych wyrobów zajmuje ona wysokie, piąte miejsce w UE pod względem łącznego importu artykułów chemii gospodarczej i kosmetycznych. W ubiegłym roku do kraju z Półwyspu Iberyjskiego sprowadzono je za łączną kwotę około 4,3 mld, z czego blisko 3/4 (3,2 mld euro) stanowiły kosmetyki. W tym samym czasie hiszpańscy producenci sprzedali za granicę wyroby o łącznej wartości blisko 7 mld euro, w tym kosmetyki w kwocie nieco ponad 5,2 mld euro. Hiszpania była na koniec ubiegłej dekady (ostatnie dostępne dane Eurostatu) drugim największym w całej Wspólnocie producentem chemii gospodarczej (z blisko 15% udziałem) oraz czwartym największym unijnym wytwórcą kosmetyków (około 8%).

Hiszpański import obu kategorii chemikaliów konsumpcyjnych notował w ostatnich latach dość dynamiczny wzrost. W przypadku kosmetyków pomiędzy 2015 a 2019 rokiem rósł on w średniorocznym tempie nieco ponad 6%. Dużą wyrwę w tym trendzie przyniósł pierwszy rok pandemii (2020), kiedy wartość sprowadzonych do Hiszpanii kosmetyków zmalała aż o 17% r/r. W dwóch kolejnych latach import tych produktów rósł jednak w bardzo dynamicznym tempie (odpowiednio o 16% i 27% r/r w 2021 i 2022 roku), wspinając się na nowy rekordowy poziom blisko 3,2 mld euro. W przypadku chemii gospodarczej trendu wzrostowego importu do Hiszpanii nie powstrzymała nawet pandemia. W każdym z lat okresu 2016-2022 notował on wzrost, którego średnioroczne tempo w całym omawianym przedziale wyniosło 8% (vs 7% w przypadku kosmetyków). Z kolei w pierwszym półroczu tego roku kontynuację bardzo silnych pozytywnych trendów z lat 2021-2022 notował import kosmetyków, którego wartość zwiększyła się o dalsze 21% r/r. W tym samym czasie wzrost importu detergentów był jedynie prowizoryczny i wyniósł niecałe 2% r/r.

Zdecydowana większość chemikaliów konsumpcyjnych dostarczanych na rynek hiszpański pochodzi z innych krajów Unii Europejskiej. W 2022 roku ich udział w tamtejszym imporcie wyniósł odpowiednio 91% i 82% w przypadku kosmetyków oraz chemii gospodarczej. Za największą część importu kosmetyków odpowiadali producenci z sąsiedniej Francji (aż 41% udział), daleko za sobą pozostawiając dostawców z Niemiec (13%) oraz Holandii i Włoch (oba kraje po 11%). Z kolei w segmencie chemii gospodarczej największa część produktów sprowadzana była z Włoch (16%), Francji (12%) oraz Holandii (10%). Spośród dostawców spoza UE w segmencie kosmetycznym największą rolę odgrywają konkurencyjne kosztowo Chiny (blisko 3% udział w łącznym imporcie, miejsce bezpośrednio za Polską), spośród krajów rozwiniętych gospodarczo zaś głównie Wielka Brytania oraz USA (oba po około 2%). W segmencie chemii gospodarczej silną pozycję posiadają producenci z Wielkiej Brytanii (blisko 7% udział). Za niemal 5% hiszpańskiego importu tych wyrobów odpowiadali zaś w 2022 roku dostawcy niskokosztowi z Chin oraz Indii.  


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2023

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykidetergentychemia gospodarczarynek

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2024

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2023

Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2023

Nowość!

25.00 zł

Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej

Nowość!

553.50 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Dostęp online

861.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy sztuczna inteligencja to?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie