2023-12-12
Czwarta największa gospodarka UE to jednocześnie jeden z najbardziej chłonnych rynków chemikaliów konsumpcyjnych. Jego atrakcyjność dla eksporterów wzmacnia fakt, iż pomimo silnie rozwiniętego przemysłu kosmetycznego i detergentowego, kraj ten zgłasza znaczne i wciąż rosnące zapotrzebowanie na wyroby z importu. Łączny eksport kosmetyków i chemii gospodarczej z Polski do Hiszpanii zbliżył się w minionym roku do poziomu 200 mln euro. Pozycja polskich firm na tym rynku jest jednak wciąż stosunkowo słaba – tym bardziej warto więc powalczyć o zwiększenie udziałów w tamtejszej sprzedaży.
Hiszpański eksport i import chemikaliów konsumpcyjnych na ścieżce wzrostowej
Licząca ponad 47 mln ludności Hiszpania to jedna z największych gospodarek Unii Europejskiej o łącznym nominalnym PKB (około 1,9 bln dolarów) o blisko 40% większym niż Polski. Pomimo długoletniego okresu zastoju gospodarczego po kryzysie finansowym 2008/2009, kraj ten największe ekonomiczne problemy wydaje się mieć już za sobą, a tamtejszych konsumentów charakteryzuje przy tym większa zamożność niż polskich (przeciętne wynagrodzenie jest tam wciąż o około 20% wyższe niż w naszym kraju). W efekcie Hiszpania to jeden z największych rynków chemikaliów konsumpcyjnych w całej Europie. Pomimo bardzo dużego eksportu tych wyrobów zajmuje ona wysokie, piąte miejsce w UE pod względem łącznego importu artykułów chemii gospodarczej i kosmetycznych. W ubiegłym roku do kraju z Półwyspu Iberyjskiego sprowadzono je za łączną kwotę około 4,3 mld, z czego blisko 3/4 (3,2 mld euro) stanowiły kosmetyki. W tym samym czasie hiszpańscy producenci sprzedali za granicę wyroby o łącznej wartości blisko 7 mld euro, w tym kosmetyki w kwocie nieco ponad 5,2 mld euro. Hiszpania była na koniec ubiegłej dekady (ostatnie dostępne dane Eurostatu) drugim największym w całej Wspólnocie producentem chemii gospodarczej (z blisko 15% udziałem) oraz czwartym największym unijnym wytwórcą kosmetyków (około 8%).
Hiszpański import obu kategorii chemikaliów konsumpcyjnych notował w ostatnich latach dość dynamiczny wzrost. W przypadku kosmetyków pomiędzy 2015 a 2019 rokiem rósł on w średniorocznym tempie nieco ponad 6%. Dużą wyrwę w tym trendzie przyniósł pierwszy rok pandemii (2020), kiedy wartość sprowadzonych do Hiszpanii kosmetyków zmalała aż o 17% r/r. W dwóch kolejnych latach import tych produktów rósł jednak w bardzo dynamicznym tempie (odpowiednio o 16% i 27% r/r w 2021 i 2022 roku), wspinając się na nowy rekordowy poziom blisko 3,2 mld euro. W przypadku chemii gospodarczej trendu wzrostowego importu do Hiszpanii nie powstrzymała nawet pandemia. W każdym z lat okresu 2016-2022 notował on wzrost, którego średnioroczne tempo w całym omawianym przedziale wyniosło 8% (vs 7% w przypadku kosmetyków). Z kolei w pierwszym półroczu tego roku kontynuację bardzo silnych pozytywnych trendów z lat 2021-2022 notował import kosmetyków, którego wartość zwiększyła się o dalsze 21% r/r. W tym samym czasie wzrost importu detergentów był jedynie prowizoryczny i wyniósł niecałe 2% r/r.
Zdecydowana większość chemikaliów konsumpcyjnych dostarczanych na rynek hiszpański pochodzi z innych krajów Unii Europejskiej. W 2022 roku ich udział w tamtejszym imporcie wyniósł odpowiednio 91% i 82% w przypadku kosmetyków oraz chemii gospodarczej. Za największą część importu kosmetyków odpowiadali producenci z sąsiedniej Francji (aż 41% udział), daleko za sobą pozostawiając dostawców z Niemiec (13%) oraz Holandii i Włoch (oba kraje po 11%). Z kolei w segmencie chemii gospodarczej największa część produktów sprowadzana była z Włoch (16%), Francji (12%) oraz Holandii (10%). Spośród dostawców spoza UE w segmencie kosmetycznym największą rolę odgrywają konkurencyjne kosztowo Chiny (blisko 3% udział w łącznym imporcie, miejsce bezpośrednio za Polską), spośród krajów rozwiniętych gospodarczo zaś głównie Wielka Brytania oraz USA (oba po około 2%). W segmencie chemii gospodarczej silną pozycję posiadają producenci z Wielkiej Brytanii (blisko 7% udział). Za niemal 5% hiszpańskiego importu tych wyrobów odpowiadali zaś w 2022 roku dostawcy niskokosztowi z Chin oraz Indii.
"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 3/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...
Targi Labs Expo spełniły oczekiwania
W dniach 19-20 marca 2025 odbyła się 3. edycja Targów Wyposażenia i Technologii Laboratoryjnych LABS...