Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Postęp w produkcji kompozytów

2015-09-25

Unia Europejska sfinansowała projekt polegający na udoskonaleniu produkcji kompozytów. Zadanie realizowane pod kierunkiem brytyjskiej firmy Denroy Plastics miało na celu opracowanie tańszej niż dotychczas metody formowania wtryskowego, w oparciu o którą powstają materiały kompozytowe.

Jak wyjaśniają odpowiedzialni za projekt, zapotrzebowanie na kompozyty wzmocnione włóknem węglowym rośnie przede wszystkim w sektorze lotniczym. Dzieje się tak ze względu na doskonałą wytrzymałość kompozytów w połączeniu z ich niską wagą. Ten mniejszy ciężar przekłada się natomiast na niższe zużycie paliwa, generując w ten sposób wymierny zysk oraz na mniejsze emisje.

W ramach finansowanego ze środków UE projektu opracowano obróbkę tzw. wstępniaków z włókien węglowych oraz stworzono procesy formowania wtryskowego do ich nadformowania za pomocą termoplastycznych kompozytów (siarczek fenylenu). Stanowi to znaczny postęp w odniesieniu do stosowanych obecnie metod, gdzie wzmocnienia z włókna szklanego wstępnie impregnowane materiałem żywicowej matrycy są umieszczane w formach ręcznie.

Nadformowanie zapewnia izolację elektryczną przewodzących włókien węglowych od metalowego kadłuba lotniczego w zastosowaniach lotniczych. Integracja z procesem formowania wtryskowego znacząco zwiększa wydajność, obniża koszty produkcji oraz umożliwia wytwarzanie części o ulepszonych właściwościach, które mogą zastępować elementy metalowe. Ponadto, wykorzystanie nadających się do ponownego użytku materiałów termoplastycznych zamiast materiałów termoutwardzalnych oznacza większe możliwości recyklingu.

Zastosowano obróbkę tzw. wstępniaków dla powtarzalnej produkcji wysokojakościowych, jednoelementowych elementów z włókien węglowych PPS. Zwiększenie skali dla produkcji jednoelementowych wsporników o różnych kształtach przynieść ma istotne oszczędności na wadze.

Powstała technologia produkcji kompozytów adresowana jest do przemysłu lotniczego, choć oferuje korzyści również w szeregu innych dziedzin zainteresowanych stosowaniem lekkich kompozytów. W grę wchodzą m.in. morskie instalacje naftowe i gazowe, wszystkie rodzaje transportu lądowego i morskiego.


kompozytyDenroy Plastics

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie