2010-09-20
Zgodnie z prognozami POPiHN konsumpcja krajowa paliw ciekłych uległa w I półroczu 2010 zwiększeniu, jednak wzrost zapotrzebowania rynku okazał się nieco odmienny niż zakładano. Zgodnie z przewidywaniami wzrosło spożycie oleju napędowego i to w tempie wyższym niż rósł PKB. Spodziewano się również wzrostu konsumpcji benzyn silnikowych, ale tu ze względu na długą zimę, powodzie i relatywnie wysokie ceny nie osiągnięto zakładanego poziomu przyrostu, a wręcz zanotowano spadek.
Łączna konsumpcja paliw ciekłych (prawie 13 mln m3) kontynuowała trend wzrostowy, osiągając wynik lepszy niż w I półroczu 2009 o 1% i niż w pierwszym kwartale 2010 o 3 punkty procentowe. Przyrost osiągnięty został dzięki wzrostowi zapotrzebowania na olej napędowy na poziomie 5%. Wyraźny, 4% spadek zanotowano w przypadku konsumpcji benzyn silnikowych, choć w stosunku do I kwartału 2010 jest to i tak obniżenie spadku dynamiki konsumpcji o 2 punkty procentowe. Podobnie jak w roku 2009 wzrost popytu na krajowym rynku został zaspokojony poprzez zwiększoną produkcję krajową - głównie oleju napędowego. Łączny przyrost produkcji paliw ciekłych - w stosunku do 6 miesięcy 2009 - osiągnął poziom 8%, a całkowita produkcja paliw ciekłych wyniosła 11,1 mln m3. Jednocześnie nadal malały dostawy paliw z zagranicy. Dla 4 głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO) import i nabycia wewnątrz-wspólnotowe zmalały o 6% do poziomu niecałych 4 mln m3. Stanowiło to 29% konsumpcji krajowej przy 31% w I półroczu 2009. W stosunku do lat poprzednich kierunki nabyć zagranicznych praktycznie nie uległy zmianie. Najwięcej oleju napędowego i benzyn silnikowych sprowadzono z Niemiec - odpowiednio 30% i 44% całości nabyć zagranicznych w poszczególnych gatunkach paliw.
Na wynik konsumpcji paliw wpływ miały zapewne ceny detaliczne, które dla benzyny EU95 i oleju napędowego były wyższe niż średnie w roku 2009 odpowiednio o 9 i 14%. Czynnikami determinującymi poziom cen detalicznych była zmiana notowań gotowych paliw na giełdach międzynarodowych i kurs złotego w stosunku do dolara US. Tym razem kurs złotego w stosunku do dolara US zdołał jedynie nieco złagodzić wzrost cen krajowych.
Rok 2010 jest trzecim rokiem z rzędu, w którym producenci i importerzy paliw zobowiązani byli do wprowadzania biokomponentów i biopaliw na krajowy rynek paliwowy. Narodowy Cel Wskaźnikowy, określający minimalny udział biokomponentów w paliwach i biopaliwach ciekłych wprowadzonych do obrotu, wynosi w bieżącym roku 5,75% i nie uda się go zrealizować bez znaczącej sprzedaży estrów będących samoistnym paliwem, czyli klasycznego B100 - tym bardziej, że wciąż przeciągają się prace nad nowelizacją ustaw jakościowych i wprowadzeniem B7 jak paliwa normatywnego. Brak odpowiednich zachęt ekonomicznych, a zwłaszcza ograniczony popyt spowodowany zastrzeżeniami producentów samochodów nadal nie sprzyja wprowadzaniu biopaliw na rynek, zmuszając jednocześnie operatorów do subsydiowania ich cen.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego w prognozach z roku 2009 oczekiwała wzrostu rynku paliw w roku 2010 na poziomie 2-3%. Po I kwartale 2010 wynik został zredukowany do 0,2%. Jednak wyniki I półrocza zdają się potwierdzać założenia przyjęte przed korektą.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...