Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

POPiHN: Polski rynek paliw rozwija się

2010-09-20

Zgodnie z prognozami POPiHN konsumpcja krajowa paliw ciekłych uległa w I półroczu 2010 zwiększeniu, jednak wzrost zapotrzebowania rynku okazał się nieco odmienny niż zakładano. Zgodnie z przewidywaniami wzrosło spożycie oleju napędowego i to w tempie wyższym niż rósł PKB. Spodziewano się również wzrostu konsumpcji benzyn silnikowych, ale tu ze względu na długą zimę, powodzie i relatywnie wysokie ceny nie osiągnięto zakładanego poziomu przyrostu, a wręcz zanotowano spadek.

Łączna konsumpcja paliw ciekłych (prawie 13 mln m3) kontynuowała trend wzrostowy, osiągając wynik lepszy niż w I półroczu 2009 o 1% i niż w pierwszym kwartale 2010 o 3 punkty procentowe. Przyrost osiągnięty został dzięki wzrostowi zapotrzebowania na olej napędowy na poziomie 5%. Wyraźny, 4% spadek zanotowano w przypadku konsumpcji benzyn silnikowych, choć w stosunku do I kwartału 2010 jest to i tak obniżenie spadku dynamiki konsumpcji o 2 punkty procentowe. Podobnie jak w roku 2009 wzrost popytu na krajowym rynku został zaspokojony poprzez zwiększoną produkcję krajową - głównie oleju napędowego. Łączny przyrost produkcji paliw ciekłych - w stosunku do 6 miesięcy 2009 - osiągnął poziom 8%, a całkowita produkcja paliw ciekłych wyniosła 11,1 mln m3. Jednocześnie nadal malały dostawy paliw z zagranicy. Dla 4 głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO) import i nabycia wewnątrz-wspólnotowe zmalały o 6% do poziomu niecałych 4 mln m3. Stanowiło to 29% konsumpcji krajowej przy 31% w I półroczu 2009. W stosunku do lat poprzednich kierunki nabyć zagranicznych praktycznie nie uległy zmianie. Najwięcej oleju napędowego i benzyn silnikowych sprowadzono z Niemiec - odpowiednio 30% i 44% całości nabyć zagranicznych w poszczególnych gatunkach paliw.
Na wynik konsumpcji paliw wpływ miały zapewne ceny detaliczne, które dla benzyny EU95 i oleju napędowego były wyższe niż średnie w roku 2009 odpowiednio o 9 i 14%. Czynnikami determinującymi poziom cen detalicznych była zmiana notowań gotowych paliw na giełdach międzynarodowych i kurs złotego w stosunku do dolara US. Tym razem kurs złotego w stosunku do dolara US zdołał jedynie nieco złagodzić wzrost cen krajowych.
Rok 2010 jest trzecim rokiem z rzędu, w którym producenci i importerzy paliw zobowiązani byli do wprowadzania biokomponentów i biopaliw na krajowy rynek paliwowy. Narodowy Cel Wskaźnikowy, określający minimalny udział biokomponentów w paliwach i biopaliwach ciekłych wprowadzonych do obrotu, wynosi w bieżącym roku 5,75% i nie uda się go zrealizować bez znaczącej sprzedaży estrów będących samoistnym paliwem, czyli klasycznego B100 - tym bardziej, że wciąż przeciągają się prace nad nowelizacją ustaw jakościowych i wprowadzeniem B7 jak paliwa normatywnego. Brak odpowiednich zachęt ekonomicznych, a zwłaszcza ograniczony popyt spowodowany zastrzeżeniami producentów samochodów nadal nie sprzyja wprowadzaniu biopaliw na rynek, zmuszając jednocześnie operatorów do subsydiowania ich cen.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego w prognozach z roku 2009 oczekiwała wzrostu rynku paliw w roku 2010 na poziomie 2-3%. Po I kwartale 2010 wynik został zredukowany do 0,2%. Jednak wyniki I półrocza zdają się potwierdzać założenia przyjęte przed korektą.


biopaliwapaliwaPOPiHN

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie