Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Ponadprzeciętnie wysokie wzrosty w branży opakowań

2019-10-03  / Autor: Oktawian Milewski

Polska gospodarka ma się bardzo dobrze, więc i przemysł opakowaniowy, który jest usługodawcą dla innych sektorów przemysłowych, notuje wzrosty. Rok 2018 był dla krajowego opakowalnictwa czasem hossy.

Inwestycje, inwestycje…

– Nasza Grupa ma za sobą kolejny dobry rok i pomimo dużych wyzwań, jakie stawiało nam otoczenie rynkowe, zwiększyliśmy skalę prowadzonej działalności oraz stworzyliśmy bardzo ciekawe możliwości rozwoju na rok 2019, jak i na kolejne lata. Plast-Box po raz kolejny ustanowił rekord sprzedaży. Przychody skonsolidowane wyniosły 171,5 mln zł, dynamika wzrostu ponad 7%. Biorąc pod uwagę skalę zmian w Grupie, a także bazę biznesową, jaką obecnie dysponujemy, możemy patrzeć z optymizmem w przyszłość – komentuje miniony rok Grzegorz Pawlak, prezes firmy Plast-Box, produkującej opakowania z tworzyw sztucznych.

O rozwoju mówi także Janusz Schwark, prezes spółki BSC Drukarnia Opakowań, czołowego krajowego producenta opakowań z tektury i papieru: – W 2018 r. kontynuowaliśmy rozbudowę naszego nowego zakładu, roboczo zwanego Flekso. Na inwestycje wydaliśmy blisko 50 mln zł. Poza rozbudową środki finansowe wydaliśmy na zakup nowych urządzeń, gdyż popyt na nasze usługi jest rosnący i pewne inwestycje nie mogły czekać na zakończenie rozbudowy naszej infrastruktury. Nowy zakład to nie tylko możliwości rozbudowy naszych mocy produkcyjnych, ale również uporządkowanie pewnych procesów w zakładzie. Przez ostatnie lata, nie mając odpowiednich powierzchni produkcyjnych, byliśmy zmuszeni dokonywać inwestycji w parku maszynowym, nie mając do tego optymalnie przygotowanych miejsc – uważa szef BSC Drukarnia Opakowań.

– Rok 2018 był okresem szczególnie intensywnym pod kątem realizowanych we wszystkich segmentach działalności inwestycji, których wartość była największa w historii Grupy Kęty i wyniosła 230 mln zł. Z największych inwestycji warto wymienić te realizowane przez Segment Opakowań Giętkich, które dotyczą głównie projektu realizowanego w Oświęcimiu na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej o wartości 110 mln zł w postaci budowy zakładu z linią do produkcji materiałów opakowaniowych na bazie polipropylenów, będącego bliźniaczym odpowiednikiem analogicznego projektu zrealizowanego przez ten segment w poprzednich latach i który umożliwił znaczące zwiększenie mocy produkcyjnych w zakresie produkcji i uszlachetniania folii z tworzyw sztucznych. Projekt ten wpisuje się w strategię rozwoju tego segmentu działalności, którego celem na najbliższe lata jest dywersyfikacja źródeł przychodów, a także wydłużanie łańcucha wartości dodanej – informuje z kolei Dariusz Mańko, prezes zarządu Grupy Kęty.

To był dobry rok

Trzy wypowiedzi odnoszące się do przykładów pojedynczych firm udowadniają, że przemysł opakowaniowy wyposażony jest w nowoczesne środki produkcji oraz najnowsze technologie, a oferta producentów jest w pełni konkurencyjna na rynkach zagranicznych. To zaś pozwala na budowę bardziej generalnej opinii o branży, która z roku na rok jest coraz silniejsza. Do takiej oceny przekonuje także Polska Izba Opakowań.

 

Zauważa ona, iż opierając się na opiniach producentów opakowań należy pozytywnie ocenić miniony rok, jako dobry dla przemysłu opakowań. We wszystkich segmentach tego przemysłu (opakowania z tworzyw sztucznych; papieru i tektury; szkła i metalu) odnotowano przyrost produkcji średnio o ok. 6-6,5%.

To zasługa rynku. W roku 2018 utrzymywał się na dobrym poziomie popyt na opakowania, co odpowiadało analogicznej sytuacji na rynku pakowanych produktów, w szczególności żywności. Generalnie to zasługa utrzymującego się popytu na wyroby szybko rotujące (FMCG). Wzrosło zainteresowanie opakowaniami grupy premium (alkohole i wyroby kosmetyczne).

Stało się tak dzięki utrzymującej się na wysokim poziomie konsumpcji, nieco wyższej aniżeli w roku 2017. Konsumpcja napędzała gospodarkę, czego odbiciem jest dobre tempo wzrostu PKB, wyższe niż w 2017 r.

Duży wpływ na wyniki polskiej gospodarki w 2018 r. miała ogólna poprawa koniunktury w Europie, a w szczególności u naszego głównego partnera handlowego, czyli Niemiec. Stąd też w ocenie PIO, krajowy przemysł opakowań znalazł się w grupie nielicznych branż, które w mniejszym stopniu odczuły trudności z powodu zatorów płatniczych. Nie odnotowano także niepokojącej liczby upadłości.

Według szacunków Polskiej Izby Opakowań, rynek opakowań w 2018 r. osiągnął wartość ok. 10,8-11 mld euro i jest to jego najlepszy wynik w tej dekadzie. Jednocześnie jednak sektor opakowań z tworzyw sztucznych musi mierzyć się z ograniczeniami wynikającymi z wdrożenia programu Gospodarki o Obiegu Zamkniętym. Obciążenia gospodarki z powodu rosnących kosztów pozyskiwania surowców i energii nie będą sprzyjać wzrostowi konsumpcji.

Za tempo wzrostu, poza wspominanym już przyrostem konsumpcji, odpowiada również zmiana stylu życia, czynnik demograficzny (zwiększone zapotrzebowanie na leki w starzejącym się społeczeństwie), zwiększenie wymagań konsumentów (wzrost zapotrzebowania na opakowania artykułów luksusowych), a także czynnik marketingowy (opakowanie kojarzone jest z marką produktu), środowiskowy i technologiczny. Zwiększone zapotrzebowania klientów, jak również większy poziom świadomości ekologicznej, wpływają na przyspieszenie procesu produkcji opakowań i inwestycje w rozwój branży.

Co nas czeka?

Jeśli chodzi natomiast o najważniejsze trendy na przyszłość, to analitycy przewidują znaczny spadek produkcji opakowań ze szkła i metalu. Największe zapotrzebowanie na opakowania będzie w branży spożywczej, nieco mniejsze w branży wyrobów przemysłowych. Jednocześnie możemy spodziewać się, że wartość sprzedaży internetowej znacząco wzrośnie; zwiększy się nacisk na innowacje w produkcji opakowań w celu lepszego dotarcia do klienta; potrzebna będzie redukcja kosztów, aby podnieść konkurencyjność; cykl produkcji opakowań będzie się stale skracał i wzrośnie świadomość ekologiczna.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2019 DWUMIESIĘCZNIKA "CHEMIA I BIZNES". ZAPRASZAMY.


 


przemysł opakowaniowyAlupol PackagingPlast - BoxBSC Drukarnia Opakowań

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie