Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Pomyślność rynku oponiarskiego warunkiem rozwoju przemysłu kauczukowego

2014-05-07

Sytuacja w branży oponiarskiej odgrywa decydującą rolę, jeśli chodzi o powodzenie biznesowej działalności firm oferujących kauczuk. W naszym kraju producenci opon ubiegły rok zakończyli z wynikiem gorszym niż miało to miejsce w roku wcześniejszym. Jednocześnie w przemysle oponiarskim stale widoczny jest trend wskazujący, iż coraz lepsze ogumienie wymaga zastosowania coraz bardziej innowacyjnych mieszanek kauczukowych.

Francuski koncern Michelin chwali się w tym sezonie zastosowaniem nowoczesnych mieszanek kauczukowych użytych przy produkcji opon. Wykorzystywane przez firmę mieszanki bieżnika powstają w nowej technologii łączenia komponentów kauczuku, dzięki czemu zapewniają lepsze niż dotychczas osiągi na każdym podłożu. Michelin, jako pierwszy producent, zastosował w mieszance gumy bieżnika opony zimowej funkcjonalne elastomery, które mają zapewnić większą przyczepność na mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach, przy jednoczesnym zachowaniu niskich oporów toczenia. Opracowana przez firmę mieszanka opiera się na czwartej generacji technologii Helio Compound, która wykorzystuje w mieszance gumowej krzemionkę oraz olej słonecznikowy. Obydwa składniki pozwalają utrzymać właściwości kauczuku, m.in. jego elastyczność przy niskich temperaturach na niezmienionym poziomie. W porównaniu z poprzednią generacją bieżnik nowej opony ma 12% więcej krawędzi, 16% więcej nacięć i o 17% wyższy stosunek kauczuku do rowków i kanałów.

Inny z oponiarskich potentatów, czyli Goodyear, rozwija serię ogumienia o nazwie EfficientGrip, która służy zmniejszeniu zużycia paliwa. Kluczowe znaczenie dla rozwoju tej rodziny ma technologia WearControl. Optymalizuje ona przyczepność na mokrej drodze oraz obniża opory toczenia. Niskie opory toczenia, a co za tym idzie mniejsze zużycie paliwa, to zasługa specjalnej mieszanki kauczukowej bieżnika redukującej temperaturę w strefie stopki opony i będącej zoptymalizowaną pod kątem niskich oporów toczenia.

W trakcie branżowych targów rosnącą popularnością cieszą się również koncepcyjne opony niepneumatyczne koncernu Bridgestone. Nie wymagają one wypełnienia powietrzem, co eliminuje ryzyko ich przebicia. Szprychy są tu wykonane z wytrzymałej żywicy termoplastycznej, która wraz z kauczukiem bieżnika może być poddawana recyklingowi.

Najważniejsi producenci ogumienia, a co za tym idzie użytkownicy kauczuku, nie rezygnują z innowacji. W ubiegłym roku koncern Continental poinformował o chęci produkcji kauczuku na bazie mniszka lekarskiego. Eksperymentalna instalacja produkująca taki kauczuk, i to na skalę przemysłową, powstała już w niemieckim Münster. Oprócz Continentala w projekt zaangażowany jest także Instytut Biologii Molekularnej i Ekologii Stosowanej Fraunhofer. Jak przekonują obydwie strony, produkcja wysokiej jakości naturalnej gumy z korzeni wspominanej rośliny jest już technologicznie możliwa. Jako zaletę takiego stanu rzeczy podaje się fakt, że ma być ona w znacznie mniejszym stopniu uzależniona od warunków pogodowych niż ma to miejsce w przypadku drzew kauczukowych.

Ponadto nowy system uznawany jest za tak mało wymagający w uprawie, że może być wdrażany nawet na terenach wcześniej uważanych za nieużytki. Uprawiając rośliny blisko własnych zakładów, Continental chce przy okazji zredukować emisję zanieczyszczeń i wydatki ponoszone na transport surowców. Jeśli wszystko pójdzie po myśli oponiarskiego potentata, to w ciągu pięciu lat pojawią się pierwsze prototypy opon wykorzystujących tę technologię.

 

 

 

Z kolei włoski Pirelli rozpoczyna prace nad wykorzystaniem do produkcji opon kauczuku pozyskiwanego z krzewów guayule. Przemysł oponiarski zużywa aktualnie blisko 70% światowej produkcji kauczuku. Każda opona składa się z szeregu różnych komponentów, mieszanek, kordów stalowych i tekstylnych. W skład mieszanek wchodzą zwykle kauczuki syntetyczne, kauczuki naturalne, napełniacze (sadza, krzemionka), siarka, żywice, oleje, antyutleniacze (środki przeciwdziałające starzeniu), przyspieszacze wulkanizacji i wiele innych składników, po które producenci opon sięgają w zależności od specyfiki mieszanki.

Wystarczy tylko wspomnieć, że przykładowo do produkcji 100 kg mieszanki bieżnikowej opony osobowej potrzeba 50 kg kauczuku, 15 kg sadzy i 15 kg krzemionki, które wspólnie stosowane są do wzmocnienia opony i przedłużenia trwałości bieżnika. Dodatkowo użyć należy 10 kg olejów, 2 kg żywicy oraz 2 kg siarki. Wymienione surowce są odpowiedzialne za poszczególne cechy opony, np. jej niskie opory toczenia oraz bardzo dobrą przyczepność.

Chociaż w perspektywie długoterminowej popyt na kauczuk zgłaszany przez producentów ogumienia samochodowego będzie stale wzrastał z uwagi na wciąż przyrastający park samochodów oraz postępujące skracanie cyklu wymiany opon odpowiadające za blisko trzy czwarte popytu na nie, to jednak ostatni rok nie był dla branży oponiarskiej udany.

Z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRMA) wynika, że w 2013 r. segment opon osobowych/dostawczych wykazał w naszym kraju spadek sprzedaży na poziomie 5,65% w porównaniu z 2012 r. W grupie opon letnich i sportowych nastąpił spadek o 11,6%, natomiast w segmencie opon zimowych zmian praktycznie nie odnotowano. W porównaniu z Europą polski rynek zanotował znaczące różnice. W kategorii opon dostawczych/sportowych sprzedaż na europejskim rynku była w ujęciu rocznym niższa o niecały procent, przy czym opony letnie i sportowe zanotowały wzrost o 1,2%, zaś opony zimowe spadek o 4,1%. Ponadto w Polsce wystąpił aż 15% wzrost sprzedaży opon do aut terenowych, podczas gdy w Europie sprzedaż tego rodzaju asortymentu wykazała dwukrotnie niższą dynamikę wzrostu.

Z wyliczeń Stowarzyszenia można się także dowiedzieć, że największy spadek sprzedaży opon na naszym kontynencie występował w Niemczech i Polsce. Dla przykładu Firma Oponiarska Dębica za trzy kwartały 2013 r. uzyskała przychody ze sprzedaży o 7,6% niższe niż w analogicznym okresie 2012 r. Jak przyznaje jednak prezes spółki Jacek Pryczek, zysk netto po trzech kwartałach 2013 r. wzrósł o prawie 30%, a poprawiająca się koniunktura w gospodarce międzynarodowej stwarza nadzieję na dobre wyniki w następnych kwartałach. Firma była jednak zmuszona zmniejszyć produkcję opon osobowych o ok. 5,5% w stosunku do zaplanowanej na 2013 r. Decyzję tę podjęto po pozyskaniu informacji od koncernu Goodyear, czyli kluczowego klienta eksportowego Dębicy, o zmniejszeniu zamówień w drugiej połowie roku ze względu na osłabienie popytu.

Kolejnym istotnym czynnikiem osłabiającym krajowe zapotrzebowanie na opony była niższa produkcja fabryki Fiata w Tychach. Linie montażowe opuściło w minionym roku o 15% mniej aut w stosunku do roku 2012. Winne takiej sytuacji było zakończenie produkcji samochodu panda classic.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2014 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.



Michelinprzemysł oponiarskiprzemysł motoryzacyjnykauczukContinentalEuropejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i GumyFirma Oponiarska Dębica

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie