2024-04-17
Selena, globalny lider i dystrybutor produktów chemii budowlanej oraz jeden z czterech największych producentów piany montażowej dla budownictwa na świecie, prezentuje wyniki finansowe za 2023 r. Przychody grupy kapitałowej ze sprzedaży wyniosły 1,778 mld zł, to jest o 9,4% mniej niż w 2022 r. Zysk netto sięgnął kwoty 50,3 mln zł, podczas gdy w 2022 r. było to 112,5 mln zł. Jednoczesnie w 2023 roku Grupa Selena zwiększyła rentowność sprzedaży brutto do poziomu ponad 30%.
Grupa Selena wspiera swoimi produktami branżę budowlaną, która funkcjonuje w wymagającym otoczeniu ekonomicznym. Wywiera ono bezpośredni wpływ na zapotrzebowanie na chemię budowlaną. W 2023 roku obserwowano wyraźnie spowolnienie rynku spowodowane różnymi czynnikami. Największy wpływ na sytuację gospodarczą w minionym roku miały konsekwencje wzrostu inflacji oraz wysokie stopy procentowe i koszty kredytowe. Istotne znaczenie miały także wahania kursów walutowych. To wszystko znacząco przyczyniało się do niekorzystnej koniunktury. W porównaniu do 2022 roku, w minionym roku oddano do użytku o 7,2% mniej mieszkań, o 19% spadła liczba mieszkań, na które wydano pozwolenie na budowę lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym, rozpoczęto także o 5,6% mniej budów mieszkań.
Wpływ na kondycję sektora miały również ceny wykorzystywanych w nim surowców. Po wzrostach cen w 2021 i 2022 roku, w 2023 roku większość surowców i opakowań dotknęła korekta wynikająca ze stabilizacji łańcucha dostaw i spadków konsumpcji. Wyjątkiem były asfalty, których cena powiązana jest bezpośrednio z notowaniami ropy. Grupa Selena wykorzystała korekty cen surowców na rynku dzięki elastycznej polityce zakupów opartej na strategiach multisourcing z wykorzystaniem różnic cen między regionem Europy, Azji i MEA.
- Analizując bardzo uważnie zmienność otoczenia, zarząd Grupy Selena podjął działania optymalizacyjne i restrukturyzacyjne, a także związane z polityką cenową. Ich celem było ograniczenie negatywnego wpływu zachodzących procesów rynkowych. Jednym z głównych celów biznesowych realizowanych w drugim półroczu 2023 roku i kontynuowanych w roku bieżącym, jest również rozwój marketingowy Grupy i wzmocnienie własnych marek na rynkach. Podjęto wiele inicjatyw, których celem jest zwiększenie rozpoznawalności wiodącego brandu Tytan Professional®, a zarazem jego hiszpańskiego odpowiednika, Quilosa Professional® wśród właściwej grupy docelowej – wykonawców budowlanych - poinformowała Selena w komunikacie.
– Miniony rok wykorzystaliśmy na ekspansję geograficzną zarówno pod kątem sprzedaży, jak i mocy produkcyjnych, przeznaczając na kierunkowe akwizycje odpowiednie środki. W 2023 roku sfinalizowaliśmy transakcję przejęcia portugalskiej firmy Imperalum, producenta produktów bitumicznych. Obejmując kontrolę nad 100% praw kapitałowych i głosów, umocniliśmy nasze kompetencje w zakresie rozwiązań hydroizolacyjnych nie tylko w Portugalii, ale i w Zachodniej Europie, gdzie mamy ambicje wzmacniania naszej pozycji jako międzynarodowego gracza – mówi Sławomir Majchrowski, prezes zarządu Grupy Selena.
Grupa Selena nawiązała również współpracę z węgierską grupą Masterplast w zakresie utworzenia wspólnego zakładu produkującego wełnę szklaną koło węgierskiego miasta Szerencs. W bliskiej perspektywie oznacza to wejście Seleny na nowy dla niej rynek produktów do izolacji termicznej na bazie mineralnej.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 4/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...
Ciekawe targi PCI Days
W dniach 19-20 czerwca 2024 r. w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli przemysłu kosmetycznego,...
Międzynarodowe Targi Dostawców dla Przemysłu Kosmetycznego CosmeticBusiness 2024 potwierdziły wiodącą pozycję na rynku
Tegoroczne targi CosmeticBusiness dla przemysłu kosmetycznego zgromadziły w Monachium 418 właścicieli...