2024-04-17
Selena, globalny lider i dystrybutor produktów chemii budowlanej oraz jeden z czterech największych producentów piany montażowej dla budownictwa na świecie, prezentuje wyniki finansowe za 2023 r. Przychody grupy kapitałowej ze sprzedaży wyniosły 1,778 mld zł, to jest o 9,4% mniej niż w 2022 r. Zysk netto sięgnął kwoty 50,3 mln zł, podczas gdy w 2022 r. było to 112,5 mln zł. Jednoczesnie w 2023 roku Grupa Selena zwiększyła rentowność sprzedaży brutto do poziomu ponad 30%.
Grupa Selena wspiera swoimi produktami branżę budowlaną, która funkcjonuje w wymagającym otoczeniu ekonomicznym. Wywiera ono bezpośredni wpływ na zapotrzebowanie na chemię budowlaną. W 2023 roku obserwowano wyraźnie spowolnienie rynku spowodowane różnymi czynnikami. Największy wpływ na sytuację gospodarczą w minionym roku miały konsekwencje wzrostu inflacji oraz wysokie stopy procentowe i koszty kredytowe. Istotne znaczenie miały także wahania kursów walutowych. To wszystko znacząco przyczyniało się do niekorzystnej koniunktury. W porównaniu do 2022 roku, w minionym roku oddano do użytku o 7,2% mniej mieszkań, o 19% spadła liczba mieszkań, na które wydano pozwolenie na budowę lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym, rozpoczęto także o 5,6% mniej budów mieszkań.
Wpływ na kondycję sektora miały również ceny wykorzystywanych w nim surowców. Po wzrostach cen w 2021 i 2022 roku, w 2023 roku większość surowców i opakowań dotknęła korekta wynikająca ze stabilizacji łańcucha dostaw i spadków konsumpcji. Wyjątkiem były asfalty, których cena powiązana jest bezpośrednio z notowaniami ropy. Grupa Selena wykorzystała korekty cen surowców na rynku dzięki elastycznej polityce zakupów opartej na strategiach multisourcing z wykorzystaniem różnic cen między regionem Europy, Azji i MEA.
- Analizując bardzo uważnie zmienność otoczenia, zarząd Grupy Selena podjął działania optymalizacyjne i restrukturyzacyjne, a także związane z polityką cenową. Ich celem było ograniczenie negatywnego wpływu zachodzących procesów rynkowych. Jednym z głównych celów biznesowych realizowanych w drugim półroczu 2023 roku i kontynuowanych w roku bieżącym, jest również rozwój marketingowy Grupy i wzmocnienie własnych marek na rynkach. Podjęto wiele inicjatyw, których celem jest zwiększenie rozpoznawalności wiodącego brandu Tytan Professional®, a zarazem jego hiszpańskiego odpowiednika, Quilosa Professional® wśród właściwej grupy docelowej – wykonawców budowlanych - poinformowała Selena w komunikacie.
– Miniony rok wykorzystaliśmy na ekspansję geograficzną zarówno pod kątem sprzedaży, jak i mocy produkcyjnych, przeznaczając na kierunkowe akwizycje odpowiednie środki. W 2023 roku sfinalizowaliśmy transakcję przejęcia portugalskiej firmy Imperalum, producenta produktów bitumicznych. Obejmując kontrolę nad 100% praw kapitałowych i głosów, umocniliśmy nasze kompetencje w zakresie rozwiązań hydroizolacyjnych nie tylko w Portugalii, ale i w Zachodniej Europie, gdzie mamy ambicje wzmacniania naszej pozycji jako międzynarodowego gracza – mówi Sławomir Majchrowski, prezes zarządu Grupy Selena.
Grupa Selena nawiązała również współpracę z węgierską grupą Masterplast w zakresie utworzenia wspólnego zakładu produkującego wełnę szklaną koło węgierskiego miasta Szerencs. W bliskiej perspektywie oznacza to wejście Seleny na nowy dla niej rynek produktów do izolacji termicznej na bazie mineralnej.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...