2015-11-18
Spółka Polwax odnotowała w trzecim kwartale roku niższe przychody niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ale za to wyższy zysk netto.
Przychody ze sprzedaży Polwaxu w okresie lipiec – wrzesień 2015 r. wyniosły 77,889 mln zł i były niższe o 2,9%, czyli 2,347 mln zł od przychodów w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wypracowany zysk netto wyniósł natomiast 8,941 mln zł, wobec 7,768 mln zł w trzecim kwartale 2014 r. Jednocześnie wynik EBITDA sięgnął 12,457 mln zł i był wyższy o 11,6% niż rok wcześniej w tym samym okresie. Marża EBITDA wzrosła z 13,9% do 16%.
W najważniejszej dla firmy grupie produktów, czyli wyrobach dla przemysłu, przy spadku sprzedaży produktów przeznaczonych do impregnacji drewna (o 34%) nastąpił znaczący, bo sięgający aż 117% wzrost przychodów ze sprzedaży antyzbrylaczy do nawozów oraz pozostałych wyrobów (+12%). Wzrost sprzedaży antyzbrylaczy do nawozów związany był z opracowaniem i wdrożeniem w styczniu br. nowego rodzaju antyzbrylacza Flow Wax 6AT. W odróżnieniu do innych produktów tej grupy, zachowuje on płynną konsystencję w temperaturze otoczenia. Dodatkowo zrealizowane zostały zamówienia nowych klientów spółki w postaci producentów nawozów. Jednocześnie wielkość sprzedaży wyrobów parafinowych za trzy kwartały 2015 r. wyniosła 44,234 tys. ton, z czego 9,127 tys. ton stanowiła sprzedaż eksportowa. Wielkość sprzedaży wyrobów parafinowych w analogicznym okresie 2014 r. wyniosła 40, 861 tys. ton, z czego 8,471 tys. ton stanowiła sprzedaż eksportowa.
– O ile całkowity bilans wyrobów parafinowych wyprodukowanych w naszych zakładach w kolejnych latach pozostał na podobnym poziomie, o tyle nastąpiły zmiany w asortymenencie dostarczanych do przemysłu – powiedział Dominik Tomczyk, prezes zarządu spółki Polwax.
Dodaje przy tym, iż zachowania rynku wyrobów parafinowych w dużej mierze uzależnione są od podaży i jakości surowców, z których produkowane są wyroby oraz sezonowej koniunktury branż przemysłowych. W trzecim kwartale roku wyraźnie zaznaczyła się nierównowaga rynkowa popytu i podaży wywołana rosnącym zapotrzebowaniem branży zniczowej, którą pogłębił wyjątkowy w tym roku niedobór surowca importowanego. Spółka wykazała jednak dbałość o wysoki poziom jakości dostarczanych wyrobów i bardzo starannie selekcjonowała dostawców surowców.
W ocenie prezesa, patrząc na analizowany kwartał, warto zauważyć, iż przy niższej cenie podstawowych produktów parafinowych surowca zanotowano równocześnie sprzedaż wyższą o 491 ton. Średnia cena sprzedaży podstawowych produktów parafinowych w trzecim kwartale 2015 r. była niższa o 3,5% od średniej ceny sprzedaży w analogicznym okresie 2014 r. Ten spadek cen był pochodną sytuacji na rynku świecarsko - zniczowym. Niższe ceny produktów podstawowych przeznaczonych do produkcji zniczy wynikały ze wzrastającej podaży substytutów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego: utwardzonych tłuszczów zwierzęcych oraz oleju palmowego. Ceny tych produktów nie są powiązane z notowaniami ropy naftowej, a ich dynamika wynika ze zmiennej równowagi podaży i popytu.
- W trzecim kwartale spółka odnotowała „techniczny” spadek sprzedaży, który był następstwem przesunięcia harmonogramu dostaw dla sieci Biedronka. Mówimy tu o kwocie blisko 3,5 mln zł. JMP przeprowadziło naturalną optymalizację swojej logistyki. Zamiast koncentrowania większości dostaw we wrześniu, tak jak w poprzednich latach, w tym roku 2/3 dostaw zostało zaplanowane na październik. Warto też wspomnieć, że kontrakt jest istotnie wyższy niż w 2014 r. – tłumaczy Dominik Tomczyk, prezes Polwaxu.
Przychody ze sprzedaży spółki Polwax za trzy kwartały roku ukształtowały się na poziomie 179,576 mln zł i były wyższe o 2,1% niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Zanotowano także wyższy ilościowy obrót o 3 374 ton, tj. o 8,2%. Po trzecim kwartale br. Polwax osiągnął wynik EBITDA w wysokości 23,838 mln zł, tj. wyższy o 2% niż w porównywalnym okresie 2014 r.
– Mamy świadomość, że to, co najważniejsze dla naszej spółki i jej przyszłości jeszcze przed nami. Jesteśmy zdeterminowani, aby dotrzymać słowa i w przyszłym roku oficjalnie rozpocząć budowę nowej instalacji odolejania rozpuszczalnikowego w naszym zakładzie w Czechowicach-Dziedzicach. Wszystko idzie zgodnie z planem. Dostawca technologii, firma ThyseenKrupp, terminowo wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Z końcem listopada br. będziemy mieli zamknięty temat projektu bazowego. Wówczas będziemy mogli rozpocząć kolejny etap, jakim jest przygotowanie biznesplanu i finansowania inwestycji – podkreślił prezes Tomczyk.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...