2016-05-16
Spółka Polwax sukcesywnie zmniejsza swoje uzależnienie od sezonowości sprzedaży.
W pierwszym kwartale tego roku Polwax minimalnie zwiększył przychody ze sprzedaży, ale jednocześnie osiągnął słabszy wynik netto niż miało to miejsce w analogicznym okresie minionego roku.
W okresie styczeń – marzec br. spółka wypracowała przychody ze sprzedaży w wysokości 53,98 mln zł (rok wcześniej było to 53,77 mln zł). Zysk netto wyniósł natomiast 3,42 mln zł, podczas gdy w pierwszym kwartale 2015 r. sięgnął 3,98 mln zł. Słabszy zysk to, w ocenie firmy, efekt innego niż rok wcześniej rozkładu zamówień. Przed rokiem w znacznym stopniu skumulował się on bowiem w marcu, gdy znaczących zakupów surowców dokonywali producenci z sektora świecarskiego. Jednocześnie w działalności spółki pierwszy kwartał 2016 r. nie odbiegał znacząco od analogicznego okresu poprzedniego roku. Nowością w zestawieniu przychodów jest jedynie pozycja związana ze sprzedażą usług laboratoryjnych, które stanowiły 2,6% przychodów Polwaxu.
- Sprzedaż i wyniki naszej spółki w dalszym ciągu, choć już w zdecydowanie niższym w porównaniu z poprzednimi laty zakresie, podlegają wahaniom sezonowym. W naszej działalności pierwszy kwartał to tradycyjnie najtrudniejszy okres. Stąd zachęcamy zawsze do patrzenia na nasze wyniki z rocznej perspektywy. W naszej ocenie w tym roku zdecydowanie największy wpływ na zmiany struktury sprzedaży miała dostępność gaczy parafinowych o odpowiedniej jakości. Tutaj stabilizację i dostępność najwyższej jakości surowców da nam dopiero uruchomienie własnej instalacji odolejania w Czechowicach-Dziedzicach. Do tego czasu, przez najbliższe dwa – trzy lata, będziemy konsekwentnie realizować strategię zakładającą osiągnięcie 50% udziału zaawansowanych technologicznie, wysokomarżowych produktów dla różnych gałęzi przemysłu i rolnictwa w ogólnej sprzedaży – wyjaśnia Dominik Tomczyk, prezes zarządu firmy Polwax.
Głównymi czynnikami mającym wpływ na strukturę sprzedaży poszczególnych grup asortymentowych w pierwszym kwartale 2016 r. były zmiany podaży surowców do produkcji oraz spadki ich cen. Przywoływany okres cechował się niską aktywnością zakupową klientów Polwaxu z branży zniczowej i stabilną aktywnością zakupową odbiorców z branży nawozowej oraz części dotyczącej przemysłu.
Właśnie rosnąca sprzedaż do odbiorców przemysłowych kompensuje niższe obroty w segmencie zniczowym. W efekcie z każdym rokiem spłaszczają się niekorzystne dla firmy, z punktu widzenia finansowego i operacyjnego, wahania sezonowe. Porównując pierwszy kwartał 2016 r. z pierwszym kwartałem 2015 r. odnotowano wzrost sprzedaży wosków specjalnych do produkcji świec (41,2%), antyzbrylaczy do nawozów (6,7%) i pozostałych specjalistycznych wyrobów dla przemysłu (10,4%). Wskazane wzrosty obrotów są m.in. efektem wprowadzenia do sprzedaży kolejnych wosków specjalistycznych.
- Warto zauważyć, że co prawda w pierwszym kwartale 2016 r. zanotowano niższy ilościowy obrót o 1 767 ton, tj. 11,7%, ale z wyższą o 11,8% niż rok wcześniej średnią cenę sprzedaży podstawowych produktów parafinowych. Rynek nie jest dziś ani łatwy, ani stabilny zarówno od strony surowcowej, jak i walutowej. Z determinacją podejmujemy działania wyprzedzające, wykorzystując obecnie istniejącą sytuację na rynkach surowcowych i prowadząc aktywne rozpoznanie i analizę nowych rynków i nowych grup odbiorców. Ważnym aspektem naszej działalności jest ścisła współpraca z grupą najważniejszych klientów. Jej efektem są m.in. wspólne prace badawczo – rozwojowe i rozwiązywanie bieżących problemów technologicznych - zaznacza prezes Tomczyk.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...