2021-01-27
Zdolność reagowania na potrzeby klientów połączona z wysoką jakością wytwarzanych produktów i różnorodnością oferty przy przemyślanych strategiach biznesowych – to w ocenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego gwarantuje przemysłowi kosmetycznemu w Polsce dalsze wzrosty, nawet w trakcie trwania pandemii koronawirusa. Przedstawiciele firm z branży beauty są zgodni, że inwestowanie w nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania to sposób na dalsze wypracowywanie zysków.
Jeszcze przed pojawieniem się pandemii koronawirusa, w latach 2015-2019, światowy eksport kosmetyków wzrósł z poziomu 100,7 mld euro do 131,9 mld euro, co oznaczało 30% progres. Polska w zestawieniu największych eksporterów kosmetyków na świecie zajmuje 14 miejsce, z udziałem na poziomie 2,6%, generującym około 3,5 mld euro przychodów z eksportu w ujęciu rocznym. Z rynkowych analiz wynika, że po Brexicie jesteśmy piątym największym rynkiem kosmetycznym w Unii Europejskiej, który eksportuje produkty do 160 krajów świata. Wśród trzech największych odbiorców znalazły się Niemcy, Rosja i Wielka Brytania, które w 2019 roku odebrały wyprodukowane w fabrykach w Polsce produkty z branży beauty odpowiednio za kwoty 522, 410 i 328 mln euro.
To właśnie w Polsce znajduje się obecnie najwięcej w całej Europie start-upów z sektora kosmetycznego. Tak wysoki wskaźnik to spora zasługa szkół wyższych oraz specjalizacji, których obecnie jest około 60 w całym kraju, kształcących przyszłych kosmetologów. Z Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej, prowadzonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że tylko w latach 2015-2017 nad Wisłą zarejestrowano 175 spółek, zajmujących się między innymi produkcją czy dystrybucją perfum. Według eksperckich raportów w Polsce działa też ponad 100 tysięcy gabinetów kosmetycznych i fryzjerskich, wykorzystujących specjalistyczne produkty.
Jak rynek zareagował na kryzys wywołany przez koronawirusa i restrykcje w gospodarce?
Okazuje się, że wśród dodatkowych działań przedsiębiorców podejmowanych w trudnych czasach gospodarczych restrykcji znalazły się specjalny reżim bezpieczeństwa, praca zdalna, monitorowanie stanu zdrowia pracowników oraz zmiana organizacji pracy. Ten ostatni element jest stosowany aż u 62,5% małych przedsiębiorstw, a w przypadku średnich i dużych firm parametr ten sięgał odpowiednio 74% i 85%.
– Zauważalna jest odwaga polskich przedsiębiorców, dzięki której, mimo niepewnych warunków gospodarczych, podejmują dobre decyzje biznesowe i między innymi systematycznie zwiększają wartość eksportu polskich kosmetyków. Polska ma wszelkie atuty: kreatywność, ludzi, wiedzę, umiejętności i infrastrukturę, do tworzenia produktów najwyższej jakości tu, na miejscu, w Europie. To z pewnością ważna wiadomość dla inwestorów, dotkniętych trudnościami wywołanymi pierwszą falą koronawirusa – podkreśla Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Spośród zyskujących na popularności w ostatnich latach rozwiązań jednocześnie proekologicznych i służących środowisku naturalnemu wyróżnia się kilka konkretnych technologii z gamy smart factory. Przyjazne naturze są czujniki wykorzystywane w technice pomiaru ciśnienia, przepływów czy temperatury oraz systemy służące do optymalizacji pracy maszyn fabrycznych, między innymi pomp i wentylatorów. Wszystkie te urządzenia mają także dużo zalet w przypadku konieczności regulacji procesów produkcyjnych w branży kosmetycznej czy farmaceutycznej.
Instalowanie takich rozwiązań w nowoczesnych zakładach produkcyjnych, wytwarzających dla branży kosmetycznej wiąże się dodatkowo z wymiernymi oszczędnościami w postaci ograniczania nakładów zużywanych substancji, optymalizacji procesów, ale także przynosi konkretne wnioski, służące do wydajniejszego zarządzania robotami i kadrami zatrudnionymi w danym przedsiębiorstwie.
– Dzięki odwadze przedsiębiorców polskie produkty i marki są rozpoznawane szeroko za granicą, także poza Unią Europejską. W każdej kategorii produktowej i na każdej półce cenowej są synonimem value for money – zauważa Blanka Chmurzyńska-Brown.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...