2022-10-31
Zbliżający się Dzień Wszystkich Świętych to czas zwiększonych obrotów w branży świecarskiej, ale też dobry okres dla dostawców surowców i półproduktów do produkcji świec i zniczy. Rocznie polskie firmy eksportują świece o wartości 620 mln dolarów. Według danych The Observatory of Economic Complexity (OEC), Polska jest liderem na liście światowych eksporterów świec, wyprzedzając Chiny (618 mln dolarów), Wietnam (384 mln dolarów), USA (219 mln dolarów) oraz Holandię (199 mln dolarów).
W 2021 r. każdy obywatel Unii Europejskiej zużył średnio 1,8 kg różnego rodzaju świec. Konsumpcja świec per capita obejmowała te wyprodukowane zarówno w UE, jak i poza nią. Wielkość krajowej produkcji świec również wykazała wzrost w stosunku do 2020 i 2019 r. Wyniki pokazały, że zużycie świec wzrosło z 667,7 tys. ton w 2019 r. do ponad 817 tys. ton w 2021 r.
- Obecny rynek jest bardzo nerwowy. Ostatnie lata charakteryzowały się występującymi z różnym natężeniem problemami z dostępnością surowca do produkcji świec i zniczy. Oczywiście ten, kto reagował w miarę szybko, zawsze mógł liczyć na zakup pewnych wolumenów. Duzi gracze, tacy jak Polwax, polegają jednak na długoterminowych kontraktach ze sprawdzonymi partnerami, zarówno polskimi, jak i zagranicznymi. Pozwala to mieć pewność nie tylko dostaw, ale także parametrów jakościowych surowców – tłumaczą przedstawiciele Polwaxu.
Świece w dalszym ciągu zyskują na popularności, jako element dekoracyjny albo nośnik tradycji.
Pięknie zapakowane, w różnych kształtach, wykonane maszynowo, zalewane czy formowane ręcznie; kolorowe, zapachowe oraz w różnych rozmiarach – dzisiejszy rynek oferuje nam całą gamę świec i zniczy, spośród których każdy znajdzie coś dla siebie. Udział świec wotywnych w rynku w najbliższych latach będzie wahał się w okolicach 25% Warto pamiętać, że to tylko szacunki. Nikt nie śledzi „cyklu życia” świecy czy też znicza. Nie potrafimy określić, gdzie i do kogo trafia każda z wyprodukowanych świec. W Polsce istotnym segmentem rynku pozostają znicze, które zapalane są nie tylko na grobach, ale także przy tablicach upamiętniających ważne wydarzenia i postacie historyczne. Kilka lat temu wydawało się, że wraz z postępującą laicyzacją i odchodzeniem współczesnego świata od religijności rynek ten zacznie się gwałtownie zmniejszać. I owszem, zmiany są widoczne, ale po pierwsze nie jest to gwałtowna zapaść. Po drugie, pandemia w zauważalny sposób wpłynęła na nawyki konsumenckie. Co więcej, teraz mamy przy polskich granicach wojnę. To wszystko sprawia, że świeca wotywna oraz znicz jeszcze bardzo długo pozostaną ważnym elementem naszej rzeczywistości – podkreśla Małgorzata Mikoś, dyrektor handlowy spółki Polwax.
Jak dodaje, w związku z początkiem listopada i tradycją odwiedzania grobów, większość firm kończy produkcję i rozpoczyna dystrybucję gotowych produktów w sieciach handlowych. W tym obszarze szczególną pozycję zajmuje Polwax, który nie tylko produkuje gotowe wyroby, lecz także zaopatruje w surowce i półprodukty szerokie grono mniejszych producentów. Głównym odbiorcą firmy jest jednak sieć Biedronka, czyli gigant kontrolujący 25% polskiego rynku FMCG. W tym roku Biedronka będzie odpowiadała wartościowo za co najmniej 20% sprzedaży zniczy i wkładów w Polsce, będąc jednocześnie największym jednostkowym sprzedawcą tych wyrobów.
- W Polsce od kilkudziesięciu lat większość sprzedaży przypada na rynek lokalnego handlu wielotowarowego i jest to rynek mocno niedoszacowany. Dzięki podpisanemu w tym roku kontraktowi znicze ze spółki Polwax będą dostępne w każdym z 3154 sklepów zlokalizowanych w ponad 1100 miejscowościach. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że znicz, który będzie zapalany w dniu Wszystkich Świętych został albo wyprodukowany przez firmę Polwax, albo wykonany z dostarczonego przez spółkę surowca – przyznaje Małgorzata Mikoś, dyrektor handlowy spółki Polwax.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...