Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Polska Izba Przemysłu Chemicznego o rynku gazu

2014-02-04

Polska Izba Przemysłu Chemicznego podsumowała 2013 r. w odniesieniu do rynku gazu. W ocenie członków Izby, którzy są największą grupą odbiorców gazu ziemnego w Polsce (szczególnie producenci nawozów), ubiegły rok przyniósł szereg zmian na rynku gazu ziemnego.

Jak przyznaje PIPC miniony rok przyniósł szereg przeobrażeń na rynku gazu ziemnego, które to z klei wpłynęły na zmianę warunków prawnych dostaw gazu ziemnego kreujących szereg nowych wyzwań regulacyjnych dla przemysłu chemicznego. Zasadniczej zmianie uległa wysokość i sposób kształtowania cen gazu bezpośrednio oddziaływujących na rentowność sektora nie tylko w układzie krajowym, lecz również układach regionalnych w Europie i układzie globalnym. Szczególnie mocno było to widoczne w kontekście porównania cen gazu do niskich jego cen w USA. Przeobrażenia wpłynęły ponadto na rozwój możliwości logistycznych dywersyfikacji dostaw gazu z alternatywnych rynków i konkurencyjnych dostawców.

Jak zauważają przedstawiciele PIPC, zmieniła się relacja cen gazu oferowanego w Polsce i na alternatywnych rynkach. W 2012 r. średnia różnica ceny między rynkiem detalicznym w Polsce i cenami na rynkach hurtowych w hubach NGC, GASPOOL, TTF wynosiła prawie 1 EUR/MWh i w poszczególnych miesiącach dochodziła ona do kilku EUR/MWh. Po renegocjacji jamalskiego kontraktu importowego trend ten został odwrócony, dodatkowo wraz z kosztami przesyłu gazu średni koszt zakup gaz z kierunku zachodniego był wyższy od krajowych cen rynku detalicznego i hurtowego (w tym na TGE). Natomiast w poszczególnych miesiącach i na różnych produktach były możliwe konkurencyjne zakupy gazu po konkurencyjnych cenach.

Równocześnie w 2013 r. została wzruszona zasada obowiązku zatwierdzania taryf na obrót (sprzedaż) paliw gazowych. Pomimo braku zmian przepisów w tym obszarze, Prezes URE wydał kilka komunikatów, w których dokonał interpretacji wskazującej na warunki wyłączenia z regulacji cen. Dla obrotu giełdowego zwolnienie obowiązuje z mocy prawa, natomiast na wniosek jest to możliwe jedynie dla obrotu hurtowego paliwami gazowymi oraz dla obrotu LNG. Ponadto został przedstawiony harmonogram uwolnienia cen dla odbiorców detalicznych i w przypadku odbiorców kupujących więcej niż 25 mln m3/rok możliwie jest wystąpienie o zwolnienie z takiego obowiązku. Rodzą się zatem nowe możliwości wolnego kształtowania cen paliwa gazowego, co stawia przed odbiorcami możliwość przeanalizowania i wyboru optymalizacji opcji dostaw.

Poslka Izba Przemysłu Chemicznego przypomina również, że 11 września 2013 r. weszła w życie kluczowa nowelizacja Prawa energetycznego. Mały trójpak wprowadził nowe zasady unbundlingu i obowiązek sprzedaży przez dominującego sprzedawcę określonej części surowca za pośrednictwem giełdy. Do końca 2013 r. obligo wynosiło 30%, w 2014 r. wynosić będzie 40%, a od 2015 r. – 55%. Dodatkowo nowe rozporządzenie taryfowe zmieniło zasady rozliczeń i rozdzieliło obrót towarem od usługi sieciowej. Od 1 listopada 2013 r. wprowadzono podatek akcyzowy, który obciążył część firm chemicznych.

 

 

 


Najważniejszą zmianą w 2013 r. było jednak w ocenie PIPC wprowadzenie przez OGP Gaz-System S.A. dwóch nowych IRiESP, które dostosowały wymagania instrukcji do unijnych kodeksów dostępu do mocy na rynku pierwotnym (NC CAM) i wtórnym (NC CMP). Wpłynęło to na większą ilość punktów i produktów, a także standaryzację i uproszczenie zasad TPA. Dzięki temu zwiększyła się możliwość dywersyfikacji dostaw oraz rozwój handlu w punkcie wirtualnym.

Zmiany zaszły również w zakresie uwarunkowań logistycznych i możliwości zakupu gazu. Odbyło się to poprzez techniczną rozbudowę zdolności przesyłowych w okresie 2011-2012 (ponad 1 mld m3/rok w punktach wejścia Lasów i Cieszyn), natomiast odblokowanie kontraktowych ograniczeń przepustowości nastąpiło i jest realizowane w okresie 2011-2014.

W 2013 r. OSP udostępnił ok. 6,5 mld m3/rok dodatkowych przepustowości importowych. Zasadnicza ich część nie stanowiła produktu ciągłego (około 5,4 mld m3/rok mocy rewersowych na zasadach przerywanych poprzez SGT – Jamał), natomiast pozostała część mocy została już rozdzielona w ramach Open Season lub aukcji (0,5 mld m3/rok Lasów i 0,55 mld m3/rok Cieszyn).

Przełomowe zmiany mają nastąpić jednak dopiero w 2014 r., ponieważ do drugiego kwartału br. mają być udostępnione ciągłe przepustowości przez Gazociąg Jamalski (obecnie trwają konsultacje regulaminu oferowania produktu powiązanego ze strony polskiej i niemieckiej w punkcie Mallnow). Dodatkowe nowe możliwości pojawiają się wraz z planowanym otwarciem terminala LNG w Świnoujściu z końcem 2014 r. i możliwości dostaw LNG, które stabilnie zwiększają swój udział obok sieciowego gazu ziemnego, szczególnie na rynkach Europy Zachodniej.

W konsekwencji zachodzących zmian pojawiły się konkurencyjne podmioty oferujące alternatywne możliwości zakupu gazu ziemnego. Nastąpiła zmiana miejsca dostaw gazu, obok dostaw na bramie zakładu i wprowadzono inne miejsca rozliczenia, w tym między innymi w punkcie wirtualnym. W miejsce preferowanej umowy kompleksowej pojawiło się szereg nowych rynkowych produktów gazowych. Zostały zaoferowane nowe rodzaje umów, obok kontraktów długoterminowych pojawiają się kontrakty krótkoterminowe lub spotowe. Zmienione warunki kontraktacji z jednej strony wprowadzają mechanizmy rynkowe i nowe możliwości dla kupującego, natomiast z drugiej bardziej skomplikowane warunki dostarczania, które niosą za sobą wyzwania prawno-rynkowe (m.in. wahania cen rynkowych).

W skali globalnej różnice cen gazu są nawet kilkukrotne (szczególnie USA), co kształtuje kluczowe wyzwania przed sektorem, które wymagają konkretnych działań analizujących interesy krajowego przemysłu. 

 

 

Źródło: PIPC


gaz ziemnyprzemysł chemicznyprawoPolska Izba Przemysłu Chemicznego

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie