Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Polska Izba Przemysłu Chemicznego: jak doprowadzić do sprawiedliwej transformacji przemysłowej?

2025-10-01

Polska Izba Przemysłu Chemicznego apeluje o tworzenie odpowiednich warunków, które ułatwią realizację transformacji przemysłowej.

Postulowana przez PIPC transformacja przemysłowa miałyby się dokonać poprzez realizację sześciu celów. Oto one:

Uznanie neutralności technologicznej jako fundamentu transformacji przemysłowej

  • Konsekwentne stosowanie podejścia neutralności technologicznej w regulacjach i mechanizmach wsparcia związanych z dekarbonizacją przemysłu.
  • Urealnienie harmonogramów wynikających z pakietu Fit for 55, zwłaszcza wdrożenia ETS 2.

Finansowanie transformacji

  • Zwiększenie i ukierunkowanie środków finansowych na modernizację przemysłu, w tym poprzez wykorzystanie środków z Funduszu Dekarbonizacji Przemysłu, Funduszu Konkurencyjności UE oraz rezerwy MSR.
  • Wykorzystanie dodatkowych źródeł finansowania inwestycji przemysłowych w dekarbonizację.

Przyznanie dodatkowych darmowych uprawnień do emisji CO₂ dla sektorów szczególnie narażonych na import spoza UE

  • Izba postuluje przyznanie – z mocą wsteczną od 2022 r. – dodatkowych darmowych uprawnień do emisji CO₂ (EUA) dla produktów takich jak nawozy, melamina i kaprolaktam, które zostały szczególnie dotknięte wzrostem importu z krajów trzecich nieobjętych systemem ETS.

Rozszerzenie zakresu rekompensat kosztów emisji pośrednich

  • Rozszerzenie katalogu sektorów uprawnionych do rekompensat kosztów emisji pośrednich, tak aby objąć również branże o istotnym znaczeniu strategicznym i wysokim udziale kosztów energii elektrycznej w strukturze kosztów produkcji.

Urealnienie celów dotyczących produkcji wodoru odnawialnego

  • Zawieszenie obowiązku osiągnięcia wiążących poziomów RFNBO na rok 2030. Ustanowienie orientacyjnych celów niewiążących, możliwych do aktualizacji wraz z rozwojem rynku wodoru odnawialnego, dostępnością odpowiedniej infrastruktury oraz warunków finansowych, z poszanowaniem zasady neutralności technologicznej.

Wdrożenie technologii CCS/CCU – dostosowanie regulacji i mechanizmów wsparcia

  • Zagwarantowanie pełnego włączenia technologii CCS/CCU do ram transformacji przemysłowej, w tym systemów wsparcia inwestycyjnego i regulacyjnego.
  • Zdefiniowanie i ustanowienie granicznego terminu 2030 r. jako terminu na podjęcie ostatecznej decyzji inwestycyjnej przez podmioty zobowiązane wedługrozporządzenia NZIA w zakresie CCS.

Polska Izba Przemysłu Chemicznegoprzemysł chemicznyprawo

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie