Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Polsce nie grozi załamanie na rynku chemii gospodarczej

2020-09-10

Zużycie wyrobów chemii gospodarczej wciąż w Polsce rośnie, a ubiegły rok był tego przykładem. Wzrost ten utrzyma się także w kolejnych latach, więc perspektywy przed branżą są nieodmiennie pozytywne.

W 2019 r. branża chemii gospodarczej w naszym kraju wygenerowała wartość przychodów na poziomie równoważnym 1,29 mld euro. Jest to niewielki wzrost względem roku wcześniejszego, kiedy to poziom sprzedaży wyniósł 1,27 mld euro. Za taki wzrost w większym stopniu odpowiadały przyrosty wolumenowe, niźli wzrosty w zakresie cen sprzedawanych wyrobów. Średni wzrost branży w kolejnych trzech latach wynieść ma ok. 1,7%. Pandemia koronawirusa nie powinna mieć na ten wynik większego wpływu, albo nawet paradoksalnie go jeszcze poprawić. Wyroby chemii gospodarczej są bowiem bardzo odporne na ten typ załamania popytu, z jakim mieliśmy do czynienia w drugim kwartale bieżącego roku. W Europie wartość omawianego przemysłu ukształtowała się w 2019 r. na poziomie 31,3 mld euro. Rok wcześniej było to 31,1 mld euro. Dynamika wzrostu dla polskiego i europejskiego rynku była zatem dość podobna.

Krajowy rynek

Co wpływa na wzrost wartości rynku chemii gospodarczej w Polsce? Czynników jest wiele, a najważniejsze z nich to ogólny wzrost gospodarczy i coraz lepsza sytuacja finansowa gospodarstw domowych; innowacyjne produkty i to takie specjalnie przeznaczone dla różnego rodzaju powierzchni; kolejne opcje zapachowe; rozwój rynku mieszkaniowego, który łączy się ze wzrostem zapotrzebowania na sprzęt AGD i zakupem przeznaczonej mu chemii gospodarczej; rosnąca świadomość konsumentów w zakresie utrzymywania higieny; pojawienie się na rynku dystrybutorów i hurtowników specjalizujących się w produktach najwyższej jakości i z konkretnych państw.

Jeśli chodzi natomiast o strukturę produktową, która tworzy całokształt branży, to w minionym roku zanotowała ona następujące wyniki: środki piorące – sprzedaż na poziomie 530 mln euro (520 mln euro w roku 2018); środki czystości używane w gospodarstwie domowym – 370 mln euro (360 mln euro w roku 2018); detergenty do zmywania naczyń – 200 mln euro (190 mln euro w roku 2018); pasty do polerowania, zapachy do pomieszczeń oraz środki owadobójcze – 190 mln euro (190 mln euro w roku 2018).

Rosnący segment środków piorących

W Europie struktura udziałów była nieco inna niż w naszym kraju: środki piorące odpowiadały za 48,5% przychodów, podczas gdy w Polsce za 41%; środki czystości używane w gospodarstwie domowym za 22,3% (w Polsce za 28,6%); detergenty do zmywania naczyń za 15% (w Polsce za 15,5%) oraz pasty do polerowania, zapachy oraz środki owadobójcze za 14% (w Polsce za 14,7%). Widać zatem znaczącą przestrzeń do wzrostu środków piorących, które należą do najważniejszych produktów w koszyku zakupów chemii gospodarczej. Kategoria ta dzieli się na tradycyjne środki piorące, takie jak proszki, oraz środki nowoczesne, czyli żele i kapsułki. Te ostatnie stanowią ponad połowę całego rynku uniwersalnych środków piorących, przy czym kapsułki rozwijają się najszybciej, osiągając obecnie blisko 40% rynku. Od 2016 do 2018 roku segment ten wzrósł o 25%, a w 2019 r. podskoczył aż o 19%. Opierając się na wynikach badań rynku i w związku ze stałym wzrostem segmentu kapsułek, firmy stawiają na rozwój tej kategorii środków piorących. Cały czas w branży dostrzegana jest tendencja do zmiany upodobań przez konsumentów, którzy skłaniają się na rzecz skoncentrowanych preparatów piorących. Polacy piorą często i sięgają po wyroby coraz bardziej specjalistycznie, więc rynek środków do prania sukcesywnie poszerza się o kolejne kategorie, generując rosnące dla siebie przychody.

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy warunki pogodowe wpływają na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie